Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Subaru Snow Drive Days – Sneh a mráz

Subaru. Na pomedzí polárneho kruhu sme sa presvedčili o tom, že poctivá mechanika má význam.

Túto sezónu bola zatiaľ pani zima skúpa na zimné podmienky – snehu ani mrazu sme si poriadne neužili ani v najsevernejších oblastiach Slovenska. Vo Fínsku na pomedzí polárneho kruhu je však situácia celkom iná. Všetko je pod bielou perinou a palubný počítač auta ukazoval vonkajšiu teplotu -17 až -28 stupňov Celzia cez deň. A Subaru nás sem pozvalo, aby nám ukázalo, aký veľký význam má po mechanickej stránke poctivo postavené auto, ako funguje pohon všetkých štyroch kolies Symmetrical AWD v extrémnych podmienkach, aké ovládateľné sú modely… To všetko zábavnou formou.

Drift v kruhu

Ráno sme začali hneď zostra – driftovaním do kruhu s BRZ-kami. Najprv sme si vyskúšali auto so systémom ESC. Poviete si driftovať s ESC je taká istá hlúposť ako voda v koši. V skutočnosti to malo svoj význam. Malo nám to ukázať, že fyzikálne zákony sú nad všetkým a keď to preženiete, tak ich ani vynikajúci podvozok s podporou elektroniky nedokážu premôcť. So športovým režimom ESC sa začala zábava. Elektronika umožňuje drift, ale len pokým cíti, že máte situáciu v rukách. Super je, že elektronika nie nastavená pevne, ale každému povolila toľko, nakoľko ho cítila. Šikovnejším viac, menej šikovným menej. Skrátka, kým elektronika cítila, že vodič má auto v rukách, tak sa držala bokom. A keď bolo treba, zatiahla a zrovnala auto, alebo sa aspoň snažila… So zapnutým ESC som nemal najmenšie problémy driftovať v kruhu. Na záver prišla najzábavnejšia časť driftovania – bez pomoci elektronika, iba z vlastných síl. A bolo to skvelé. Subaru BRZ je krásne ovládateľné – jednotka, dvojka, rázny impulz do plynu, zároveň kontra a potom stačilo už iba jemne brnkať po plyne a korigovať smer volantom. Skutočne som bol veľmi príjemne prekvapený, aké je poslušné BRZ, ako ľahko som s ním menil polomer kružnice, po ktorej sme driftovali. Keby ma inštruktor nevyhnal z kruhu, tak by som driftoval v kruhu do úplnej straty orientácie alebo až do straty vedomia.

Handling

V druhej disciplíne sme si na okruhu vypluhovanom do snehu overili handling modelov Impreza, Forester, Levorg a XV. Žiaľ, pod dohľadom inštruktorov a bez možnosti vypnutia ESC. Ostatne to autá ani neumožňujú, čo je veľká škoda. Myslím si, že práve Subaru má natoľko dobrý podvozok, že by si to mohlo dovoliť. Zároveň je však pravda, že by si ho nevypínali iba tí, ktorý to s volantom vedia, ale aj tí, čo si to o sebe iba myslia. Tak či onak, polygón skvele ukázal ovládateľnosť áut, ale aj rozdiely medzi nimi. Najmä presadnúť z novej Impresy do Forestera bol kultúrny šok.

Všehochuť

Tretia disciplína bola kombinovaná – slalom, vyhýbací manéver, výjazd do kopca po serpentínach v snehu, zjazd z kopca za pomoci asistenta zjazdu, výjazd na strmý kopec, brzdenie na ploche s rôznou priľnavosťou a nakoniec zjazd z kopca po serpentínach. Všetky tieto úlohy preverili kvality symetrického pohonu všetkých štyroch kolies. Jeho podstatou je symetrickosť celého pohonu v pozdĺžnej osi vozidla a vzhľadom na boxer motor s protibežným usporiadaním valcov je ťažisko pekne nízko. Doplnkom bolo kríženie náprav na samostatnej prekážkovej dráhe. Permanentný pohon všetkých štyroch kolies s pribrzďovaním pretáčajúcich sa kolies zabezpečovali spoľahlivý pohyb vpred aj vtedy, keď boli dve protiľahlé kolesá vo vzduchu. Opäť všetky úlohy na rôznych modeloch – tentoraz na modeloch XV, Forester a Outback.

Jazda lesom

Posledný polygón nám poskytol priamo les v priestoroch strediska. Prejazd lesom opäť potvrdil kvality pohonu AWD. Krátka trialová pasáž zároveň potvrdila aj extrémnu tuhosť karosérie. Pokojne sme mohli otvoriť dvere a potom zavrieť aj vtedy, keď auto stálo skrížené s jedným či dvoma kolesami vo vzduchu. Forester a XV sú totiž postavené na celkom novej podlahovej platforme, ktorá zabezpečuje extrémnu tuhosť karosérie.

Bez hrotov

Posledný deň sme mali asi 200 km cestu do dedinky Santa Clausa. Ja som si s kolegom vybral na jazdu model XV s motorom e-boxer. Pri teplote -22 až -28 stupňov Celzia sme dosiahli priemernú spotrebu 7,6 l/100 km. Pravda, pokojnou jazdou, na naše pomery nízkou rýchlosťou. Jednak pre samotné rýchlostné limity a jednak preto, lebo cesty boli na mnohých miestach zľadovatené. Podotýkam, že sme pri každej disciplíne na všetkých autách mali zimné pneumatiky bez hrotov. Síce severské zimné pneumatiky, ktoré majú mäkšiu zmes ako tie naše a v strede dezénu špeciálny pás pre lepší záber na snehu, ale bez hrotov. Jedinou výnimkou bol bývalý rely pretekár, súčasný inštruktor pretekárskej školy – Jarko Miettinen, ktorý nás na Impreze previezol po polygóne tak, ako kedysi jazdil v rámci pretekov. Alebo aspoň podobne.

Dva dni v extrémnych podmienkach ma presvedčili o tom, že poctivá mechanika je stále dôležitá. Čím poctivejšia mechanika, tým menšie nároky na asistenčnú elektroniku. To však neznamená, že ju Subaru nemá. Práve naopak, komplexný systém Eye Sight si užíva uznanie odborníkov po celom svete.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov