Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Elektromobily majú aj tienisté stránky

Elektrické autá horia častejšie ako klasické so spaľovacími motormi. Ich uhasenie je namáhavé a vyžaduje mimoriadne úsilie.

Najviac vážnych a smrteľných nehôd zaznamenala americká Tesla na území Spojených štátov. Minulý rok však museli kritické situácie riešiť aj dobrovoľní hasiči v Rakúskom Tirolsku. Devätnásťročná vodička sediaca za volantom Tesly Model S  nabúrala do betónovej zátarasy pred uzatvoreným tunelom. Rakúska tínedžerka sa síce sama dostala von z auta len s minimálnym odreninami, ale jej vozidlo na mieste vzbĺklo.

Ďalšia havária sa stala o niekoľko mesiacov. Vodič Tesly idúci na trase z Mníchova do Salzburgu zišiel z cesty a narazil do stromu. Vodiča za pomoci dvoch dobrovoľníkov z okoloidúcich áut z kopy plechov vyslobodili, ale auto po havárii auto zachvátili plamene. Podľa rakúskej tlače šofér síce prežil, ale horiaca Tesla sa dala uhasiť len po veľkom úsilí.  Keď dorazili vozidlá tirolských hasičov Tesla horela ako fakľa. Zasahovalo 50 hasičov, spotrebovalo sa 11 tisíc litrov vody a auto musel nakoniec bager ponoriť na tri dni do špeciálneho hasiaceho kontajneru.  Prečo sa elektromobily hasia tak ťažko? Je to tým, že čisto elektrické vozidlá vozia so sebou veľké lithium – iontové batérie,  ktoré sa skladajú z veľkého množstva článkov. Akonáhle sa poškodí jeden z nich, dochádza k sérii elektrických skratov, ktoré požiar neustále rozširujú. Elektromobily majú batérie umiestnené v spodnej časti vozidla, je k nim ťažký prístup, čo ešte viac komplikuje prácu hasičov.  Podľa výrobcu je na uhasenie Tesly potrebných 11 tisíc litrov vody, pre vašu predstavu priemerná hasičská autocisterna má objem asi 8 tisíc litrov vody. Elektromobil môže vzplanúť aj tri dni po požiari. Preto bolo treba 50 hasičov, niekoľko požiarnických aut a špeciálny kontajner, ktorý vozidlo chladí až po dobu 72 hodín. Vozidlo z kontajnera musí byť po uhasení ekologicky zlikvidované, rovnako ako pôda na mieste havárie a požiaru.

Inak je viac ako pravdepodobné, že pôda kontaminovaná kyselinami z batérie sa dostane do podzemných vôd a hrozí ekologická katastrofa. Náročná je nielen samotná likvidácia požiaru, alebo skutočnosť, že sa pre prípad, keby batérie náhodou opätovne začali horieť musí vrak Tesly na dva dni od nehody zaparkovať na mieste pre „karanténu“, teda v špeciálnom zariadení naplnenom vodou. Aby sa dal požiar batérií čo najskôr účinne uhasiť, je potrebné odpojiť hlavné vedenie vysokonapäťových článkov od elektroniky auta. Tesla má pre tieto prípady pripravené dva prerušovacie body, z ktorých aspoň jeden musí byť odpojený. Prvý bod je ukrytý v prednom batožinovom priestore, ak je však tento po nehode nedostupný, musí sa siahnuť po druhom bode, skrytom v ráme ľavých zadných dverí. Tam musia hasiči zarezať kotúčovou pílou a až potom celé auto „vypnúť“.

Komplikácie neobchádzajú aj  likvidáciu zničeného auta. Túto podľa platnej legislatívy upravuje predpis podľa ktorého je dovozca, alebo výrobca povinný vziať vozidlo naspäť bez ohľadu na jeho stav. V tomto prípade však rakúska firma, ktorú Tesla likvidáciou auta poverila, túto úlohu odmietla, lebo nemá na vykonávanie tejto činnosti príslušné osvedčenie.

Obe havárie u našich susedov sa našťastie neskončili tragicky, avšak podľa neoficiálnych, ale relevantných štatistických údajov majú autá s emblémom Tesla po celom svete na svedomí  od roku 2013 už viac ako  40 ľudských životov.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov