Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


UNAS žiada vraj nesplniteľné

Téma štrajk autodopravcov, vyjednávanie, či vydieranie. Aj to sú problémy a možno len slová, ktoré padajú na rôznych pôdach štátnych inštitúcií. A zďaleka nie je koniec. Nevedia sa dohodnúť.

Česmad akceptuje ponuku

ČESMAD prijal návrh ministerstva dopravy k zľavám na mýte. Potvrdil, že akceptuje ponuku uplatňovať zľavy na všetky kilometre spätne na konci roka.

UNAS naďalej nesúhlasí

Únia autodopravcov Slovenska odmietla oba varianty rezortu dopravy na mýtne zľavy pre nákladné vozidlá. Úpravy sadzby a zliav na mýtnom spolu až vo výške 26% z mýtnych poplatkov, ako to žiada UNAS, sú podľa ministerstva nereálne.  V praxi sa bavíme o sume cca 30 miliónov eur. V dnešnom návrhu však išli ešte ďalej. Žiadajú dokonca 40% zľavu. A ani sa im nečudujeme. Pravda je však taká, že to vraj nepripúšťa európska legislatíva.

Únia autodopravcov Slovenska stále žiada aj úplné pozastavenie výberu mýta. Slovenské cesty by potom ale využívali vo zvýšenej miere  najmä zahraniční vodiči, ktorí by tak čisto v teoretickej rovine šetrili na nákladoch a preplnili by naše cesty. Aspoň to tvrdí ministerstvo. Reálne si to nemyslím.

Mýtne sadzby sa vo všeobecnosti pohybujú na úrovni priemeru V4 a nevymykajú sa rámcom okolitých krajín. Dnešný systém zliav predstavuje zľavy v objeme približne  4 milióny eur ročne, na ktorých benefitujú slovenskí dopravcovia na úrovni cca 85%.

Názor analytika J. Kováčika z Ineko je tiež trochu na zamyslenie. Ten tvrdí, že aktuálne požiadavky UNAS prehlbujú neefektívnosť mýtneho systému.

Ten označil požiadavky UNAS do dvoch rovín. Podľa jeho slov sem patria požiadavky legitímne, ako je zníženie cestnej dane na úroveň susedných krajín, a do druhej kategórie patria požiadavky absurdné, ako sú zľavy z mýta.

„Ak sa vláda nechá znovu vydierať, dopravcovia ušetria tentoraz na cestnej dani a oveľa väčších zľavách z mýta spolu ďalších vyše 50 miliónov eur ročne. A to všetko na úkor príjmov štátu a Národnej diaľničnej spoločnosti. To znamená opäť menej peňazí na lepšiu údržbu alebo nové rýchlostné cesty. Málokto si uvedomí, že SkyToll ako prevádzkovateľ mýtneho systému pritom nepríde ani o euro, lebo je ďalej platený za prevádzkovanie systému a za každý prejazd, ktorý zaznamená. Aj úsekmi, kde si dopravcovia vynútili nulové sadzby mýta. Aj keď predstavitelia UNAS práve poukazovaním na drahý mýtny systém získali zrejme najviac sympatizantov, v skutočnosti neberú mýtnikovi, ale štátu. Teda iba pretláčajú svoj súkromný záujem na úkor verejného,“ napísal J. Kováčik.

Ja sa však pýtam ďalej. Prečo štát rovnako intenzívne ako bojuje s UNAS nehľadá cestu, ako z tohto totálne nevýhodného kolobehu pre štát von? Prečo majú byť trestaní dopravcovia a v konečnom dôsledku obyčajní ľudia, ktorým sa do ceny tovaru premieta aj cena za dopravu? Prečo múdre hlavy na ministerstvách, alebo dobre platení právnici, nehľadajú kľučky, ako zo zmluvy z prevádzkovateľom mýta von?  Už to malo byť dávno… Namiesto toho sa miliónové dlhy odpúšťajú veľkým konzorciám, akoby sa nič nedialo.

 

Zdroj: mindop, ineko

Foto: SITA

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov