Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Jaguar Land Rover: Éra tlačenej elektroniky?

Spoločnosť Jaguar Land Rover, ktorá má svoje výrobné linky aj v Lužiankach pri Nitre, realizovala zaujímavý výskum. Jeho pozitívne výsledky na poli štrukturálnej elektroniky by mohli znamenať nahradenie klasických palubných dosiek zakrivenými displejmi.

Vďaka panelom, ktoré menia farbu, by si tak šoféri a majitelia áut mohli prispôsobovať interiér. Značka Jaguar Land Rover ako prvá na svete vyvíja technológiu ľahkej elektroniky v zjednodušenej architektúre (LESA – Lightweight Electronics in Simplified Architecture), ktorá sa štandardne používa vo flexibilných prenosných zariadeniach a v zakrivených OLED televízoroch, tiež pre interiéry automobilov. Uvedená novinka môže v budúcnosti radikálne zmeniť interiérový dizajn vozidiel.

Ponúkne totiž zákazníkom väčší priestor na „personalizáciu“ respektíve „kastomizáciu“ automobilov prispôsobenie ich osobným potrebám, tak ako tomu je napríklad v odevnom priemysle alebo sekcii športových tenisiek. Vďaka technológii LESA bude Jaguar Land Rover schopný vyrábať panely s displejmi, ktoré budú zobrazovať informácie len vtedy, keď to bude potrebné. Práve to dizajnérom v budúcnosti pomôže dosiahnuť čistý uhladený vzhľad bez tlačidiel.

Tento druh designu môže zahŕňať prispôsobiteľné ambientné osvetlenie interiéru, ktoré obklopuje palubnú dosku bez jediného tlačidla a rôzne materiály alebo kožu vyhrievaných volantov. Systémy tlačenej elektroniky rovnako znížia hmotnosť elektronickej výbavy na palube až o 60 %. Vodiče, senzory a procesory sa nachádzajú vo všetkých nekovových materiáloch, tým pádom nie je potrebné ďalšie miesto navyše pre riadiace jednotky.

Prvky, ktoré využívajú technológiu LESA, by sa vyrábali rýchlejším, jednoduchším a viac automatizovaným procesom. Boli by flexibilnejšie pri používaní a ponúkli by technologické výhody a riešenia ako napríklad zobrazovanie digitálnych údajov na povrchu ako je drevo bez potreby displeja. Táto technológia by rovnako umožnila pridanie solárnych panelov do vozidla bez zvýšenia jeho hmotnosti. Slnečná energie by potom mohla byť používaná k dobíjaniu batérie.

Na rozloženie súčiastky do svojej 2D štruktúry systém využíva počítačové výkresy (CAD). Potom je požadovaný elektronický obvod, ktorý je obvykle napojený na tradičný ECU, vytlačený na rovný povrch. Pred zložením do pôvodnej 3D podoby sú ešte namontované komponenty. Diel je potom vyrobený s elektronikou natlačenou do štruktúry. Jaguar Land Rover úspešne vyskúšal technológiu LESA na prototype ovládacieho panelu umiestneného v strope vozidla.

Dosiahol tak zníženie hmotnosti o 60 % a zmenšil veľkosť súčiastky z 50 mm na 3,5 mm. Výskum získal ocenenie Inžinierske a technologické inovácie (IET). Výhody nízkej hmotnosti sú krokom na ceste k „Destination Zero“, ktorú si Jaguar Land Rover stanovil. Cieľom je bezpečnejšia a zdravšia spoločnosť a čistejšie životné prostredie. Budúce modely značiek Jaguar a Land Rover budú vďaka zníženiu hmotnosti ťažiť zo zvýšeného dojazdu v elektrickom režime alebo nižšej spotreby paliva.

-jj-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov