Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Hyundai Santa Fe a ľadové Slovensko

Mölltaler Gletscher v Korutánsku, Jedno z rakúskych ľadovcových lyžiarskych stredísk je tak trochu slovenské. Prevzala ho totiž Spoločnosť Tatry Mountain RESORTS.

Cesta sem trvá z Bratislavy len niečo viac ako päť hodín. Lyžiarske stredisko nad obcou Flattach je jediným ľadovcovým strediskom v spolkovej krajine Korutánsko, jedným z asi ôsmych momentálne fungujúcich. Vedeli ste, že v Rakúsku je asi 90 ľadovcov? Drvivá väčšina je však malá a neslúži ako lyžiarska destinácia.

Dôkaz

Zapožičali sme si Hyundai Sante Fe v najnovšej výbave Smart. Veľké auto, dvojlitrový diesel pod kapotou a štvorkolka. To sme ešte netušili, ako sa nám zíde. Pomysleli sme si, že bežný test nestačí. Tak sme testované Santa Fe vzali na výlet. Blíži sa zimná sezóna, predstavili sme si potenciálnu cieľovú klientelu (rodiny, športovcov), tak hor sa na hory. Lyže v polovici novembra? Blázni. Nie, len sme sa vybrali na vyššie spomínaný ľadovec. Mali sme ešte jeden dôvod. Keďže od tejto sezóny stredisko patrí do portfólia slovenskej spoločnosti TMR, chceli sme ho zažiť na vlastnej koži, rozumej vlastných zimných pneumatikách a vlastných hranách. Jedna výhoda hneď na úvod, skipasy si môžete kúpiť aj online vďaka GoPass karte. A hovoríme aj o jednom z najbližších ľadovcov, kde sezóna trvá výrazne dlhšie ako štandardne.

Ako nič

Vyrážame z Bratislavy vo dvojici. Našu batožinu, lyže i laptopy zhltne batožinový priestor ako malinu. Ak by sme potrebovali viac miesta, zadné sedadlá sú posuvné a majú polohovateľné operadlá. A sú aj vyhrievané. Tie predné sú veľké, pohodlné, vodičovo elektricky nastaviteľné, obe sú vyhrievané a majú aj slušnú bočnú oporu. Na dlhé trasy je teda všetko pripravené. Agregát s výkonom 136 kW je dostatočný, dynamikou presvedčí a spotrebou po príchode do cieľa prekvapí. Palubný počítač nám ukazuje priemer 6,7 l/100 km. To vážne, takéto veľké auto? Výborná hodnota! Na obutých sedemnástkach je primerane tvrdý, či skôr komfortný, adaptívny tempomat i udržiavanie v jazdnom pruhu fungovali spoľahlivo. Po ceste výdatne pršalo, vo vyšších polohách snežilo, takže pohon 4×4 príde vhod. Rovnako ako full LED svetlá. Cestu hodnotíme ako nesmierne príjemnú, bez negatívnych vplyvov. Do cieľa nás spoľahlivo doviedla navigácia Waze, telefón sme si spárovali prostredníctvom Android Auto.

Netvrdím, že na trhu nenájdete lepšie vybavené SUV, s výkonnejším motorom, krajšou farbou… Myslím si však, že takéto veľké auto, s pohonom všetkých kolies, ledkovými svetlami, osemstupňovým automatom, adaptívnym tempomatom a atraktívnym dizajnom sa už hľadá výrazne ťažšie. Najmä s cenovkou 34 500 eur. Mimochodom, táto červená farba nie je za príplatok, je v cene. Nad inou by som ani nepremýšľal. Za mňa áno!

Noc plná snehu

Ešte popoludní sa ideme pozrieť priamo do strediska. Z dediny Flattach, nášho základného tábora, je to asi osem kilometrov, so zvyšujúcou sa nadmorskou výškou sa dážď mení na sneh. Na parkovisku je len zopár áut, veď je utorok a stred novembra. Na lyžovanie myslia len úplní fanatici a lyžiarske tímy. Tie tvoria značnú časť osadenstva. Vydávame sa ešte vyššie, smerom k hornej stanici vláčika, ktorý vás z parkoviska tunelom vyvezie k lanovkám. Tu už je cesta sotva udržiavaná, skúšame teda pohon 4×4 a uznávame, že na túto kategóriu funguje skvele. Večer sa v apartmáne predbiehame vo vykresľovaní nasledujúceho dňa a keďže vonku výdatne sneží, tešíme sa na dokonalé podmienky. Tie skutočne nastali, až tak, že kolegovia z vedľajšieho apartmánu ledva opúšťajú parkovisko, ich vozidlo s pohonom prednej nápravy si niekoľko minút nevedelo poradiť s nádielkou nočného prašanu. Ja som zaradil D a s gráciou opustil priedomie apartmánového domu Gugganig.

Cez 3 000

Vzhľadom na počasie a dátum bolo v stredisku relatívne málo ľudí. Väčšinu tvorili cudzinci, Slováci, Poliaci, Česi, ale aj Srbi a Rusi. Podmienky boli skutočne výborné, snehu dostatok, len začínalo fúkať. Netreba zabúdať, že sa nachádzame v nadmorskej výške viac ako tritisíc metrov. Opäť sa blížil vlhký front s predpoveďou ďalšieho sneženia. Lyžovalo sa skvele, hoci nebolo stredisko otvorené celé. Cieľom nových majiteľov, ktorí majú pred sebou prvú zimnú sezónu na Mölltalskom ľadovci, je, aby dobehli ostatné „vychytenejšie“ strediská, najmä v infraštruktúre a službách. Držíme im palce a veríme, že ich odhodlanie bude odmenené úspechom.

 

Kde bývať?

Naším prechodným domovom sa stala dedinka Kleindorf pri väčšej dedinke Flattach, asi 8 kilometrov pod ľadovcom. Konkrétne apartmánový penzión Gugganig. Ponúka klasické apartmány alebo rodinného typu s dvoma separátnymi spálňami. Bez stravy, avšak veľké potraviny sú vzdialené asi 150 krokov, najbližšia reštaurácia ešte menej. Vidíte ich z okna. Kuchynský kút ponúka okrem dvojplatničky a chladničky aj mikrovlnnú rúru, toastovač, rýchlovarnú kanvicu a kávovar. www.agugg.at

 

Text: Martin Pavlík, foto: autor a TMR

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov