Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Priemerný Slovák sa od nového auta vzďaľuje

Emisné limity pre spaľovacie motory automobilov v Európe prevrátia – zdá sa – doterajšiu cenovú hierarchiu automobilov hore nohami.

Malé autá sú lacnejšie než veľké (aj) preto, lebo sú menšie, náklady na ich výrobu sú nižšie, majú vo všeobecnosti slabšie motory s nižšou spotrebou paliva, preto produkujú menej škodlivín a sú teda aj ekologickejšie. Myslíte si, že sme „objavili teplú vodu“, že to je predsa samozrejmé?! Nuž, o chvíľu môže byť všetko inak…

Smrtiace limity

Limity emisií nových automobilov budú platiť preto, aby v konečnom dôsledku zomieralo (a ochorelo) ich pôsobením menej ľudí. Sú však priam smrteľné (paradoxne) pre najmä malé automobily. Emisie CO2 osobných automobilov sa do roku 2025 musia znížiť o 15 percent, do roku 2030 o 37,5 percenta. Pre úžitkové automobily je táto hodnota 31 percent. To už sú hodnoty, ktoré ak majú automobilky splniť, musia zaviesť opatrenia na zníženie produkcie emisií aj malých automobilov. A tie sú drahé!

Prudký rast cien

Je to logické, ak zoberieme do úvahy cenu katalyzátora, filtra pevných (čoraz jemnejších) častíc, vývoj nových motorov s čo najnižšími emisiami a pod. Zistíme, že ich cena nie je v drahých a veľkých automobiloch oveľa vyššia než v  malých. Vôbec to však neplatí, ak uvážime, aký nárast cien to môže spôsobiť: povedzme 3 000 € pri vozidle za 10 000 znamená  zvýšenie ceny o 30 %, kým (napríklad) 4 000 € pri cene 40 000 je len 10 %. Z opačného konca: pre bežného človeka je nárast ceny z 10 000 na 13 000 katastrofou, pre movitejšieho nárast zo 45 na 49 tisíc úplná pohoda. Zdôrazňujem, že čísla sú hypotetické. To však nie je všetko. Pod rast cien sa podpíšu aj čoraz náročnejšie predpisy na výbavu bezpečnostnými systémami. To je trochu iná téma, hoci bezprostredne súvisí s cenou aj malých vozidiel.

Nútená elektrifikácia

Na splnenie emisnej normy najmä pre rok 2030 je už absolútne nevyhnutná (pri súčasnom stave technického poznania) elektrifikácia ponuky nových automobilov, pre ktoré spomínané normy platia. Azda nie všetkých, pretože limity emisií sú tzv. flotilové, teda v priemere pre celú aktuálnu ponuku konkrétnej značky. Takže poďme postupne: hybrid, plug-in hybrid, čistý elektromobil. Čo vám napadne prvé? Vyššia cena, ešte vyššia cena, veľmi vysoká cena. A sme (opäť) doma. Cena aj malého elektromobilu je dnes taká vysoká, že si ho nikto „normálny“ nemôže dovoliť.

Kolaps trhu?

Nedá sa to vylúčiť, najmä pokiaľ ide o nákup nových vozidiel. Niekoľko rokov však určite bude trh s ojazdenými vozidlami rásť vysokým tempom. Dôkazom je súčasný prudký nárast dovozu dieselových automobilov z Nemecka. Ani to však nadlho nepomôže. Jednak sa staré autá čoraz viac kazia, havarujú, jednoducho – ubúda ich. Dopyt po nich už teraz viditeľne zvýšil ich ceny. A je len otázkou času (predpokladáme), keď legislatíva prikáže, aby cez emisnú kontrolu prešli vozidlá len s istým novým množstvom emisií a nie takým, ktorému vyhovovali v čase svojho vzniku.

Slepá ulička

Vyberte si, či túto situáciu nazvať začarovaným kruhom alebo slepou uličkou. Vážnosť situácie potvrdzujú niekoľkí šéfovia najväčších automobiliek, ktorí už otvorene reptajú proti prichádzajúcim predpisom (napr. Volkswagen) a načierno maľujú budúcnosť nielen výroby samotných automobilov, ale tiež v súvislosti s jej výrazným poklesom (a ziskovosti, aby sa vôbec niečo predalo) i sociálnymi vplyvmi, ako je napr. výrazné zníženie zamestnanosti a spustenie celého reťazca súvisiacich problémov.

Carpe diem!

Užívaj dňa! Rozmením na drobné: kúpiť si nový automobil teraz je z dlhodobejšieho pohľadu určite dobrý nápad. Onedlho možno počet tých, ktorí si ho budú môcť dovoliť, môže dramaticky klesnúť. Ste si naozaj istí, že medzi nimi (ak už nie ste teraz) nebudete aj vy?

Foto: Archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov