Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Prehliadaná tmavá stránka elektromobilov?

Azda najväčšou motoristickou udalosťou konca leta bol medzinárodný autosalón IAA 2019 vo Frankfurte nad Mohanom. Nezaskvel sa však v najlepšom svetle. Poznačili ho neúčasť mnohých automobiliek, ale aj protesty ekologických aktivistov, ktorých by už lepšie vystihovalo označenie „ekoteroristi“. Nepamätám si žiaden iný autosalón s takouto neslávnou stopou, akú zanechal ten tohtoročný vo Frankfurte

Napriek tomu všetkému ponúkol viacero zaujímavých štúdií a sériových noviniek. Čo mi však vŕta v hlave, je, že potvrdil smerovanie automobilového priemyslu k elektromobilite, ktorú nám predkladajú ako záchranu nás a planéty ako takej.

Akoby druhá strana mince neexistovala. Akoby tú odvrátenú tvár elektromobility nikto nechcel vidieť. Z elektromobility sa totiž namiesto záchrancu celkom ľahko stane vrah automobilového priemyslu a mnohých ľudí. Začnem cenou auta. Elektromobily sú drahšie ako vozidlá so spaľovacími motormi – či na benzín, naftu alebo plyn. Takže malé autá, presne tie, ktoré by mali jazdiť po mestách, budú pridrahé. Znamená to, že sa malé a stredne veľké autá nebudú predávať, resp. sa budú predávať vo výrazne menšom počte. Automobilky teda začnú prepúšťať ľudí a začne sa špirála krízy. Iný scenár: Oveľa ľahšie prijmú navýšenie ceny auta spôsobené drahým akumulátorom majitelia veľkých luxusných SUV. Ibaže najnovšie – po incidente v Berlíne, keď SUV vybehlo mimo cesty a zrazilo ľudí na zastávke – sa v Nemecku ozvali hlasy, aby sa veľké SUV vylúčili z miest. Teraz už nielen diesle, ale aj SUV… Čo bude ďalej? Čo ešte budú chcieť títo „ekoteroristi“ vylúčiť z miest? V tomto prípade nie SUV, ale takých, ako bol jeho vodič, by bolo treba vylúčiť. A nielen z miest, ale aj z premávky ako takej.

Budem pokračovať cenou elektrickej energie a zameriam sa na Nemecko. To má dnes neslávne veľký podiel elektriny z uhoľných elektrární. Má ich totiž až 84 a každá z nich dymí ostošesť. O nejakej pozitívnej CO2 bilancii elektromobilu na takúto energiu nemôže byť ani reč. Mocipáni preto vyhlásili, že do roku 2038 všetky zavrú. Na území Nemecka neostane vo funkcii ani jedna jediná. Atómovú energiu, podobne ako Rakúšania, nepripúšťajú, výpadok chcú nahradiť ekologickými zdrojmi. Ibaže tie sú drahé a drahá bude teda aj elektrická energia. Jazdiť sa bude drahšie. Drahšie ako s benzínmi či dieslami. A to ešte nehovorím o tom, že skôr alebo neskôr mocipáni uvalia na elektrinu pre autá spotrebnú daň. Podobne, ako je to dnes na benzín či naftu. Kto si to bude môcť dovoliť?

Uzavriem to „cenou“ za nabíjanie. Vážne si neviem predstaviť, čo by sa stalo, keby čo i len 10 percent všetkých áut v mestách bolo čisto elektrických. Ten, kto by nemal možnosť nabíjať svoje auto na súkromnej nabíjacej stanici, a to v mestách má málokto, ten by sa asi musel pobiť o verejnú nabíjačku. Prakticky totiž nie je možné, aby verejných nabíjačiek bolo tak veľa a tak nahusto, aby uspokojili nároky  takého počtu elektrických áut.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov