BMW Z4 M40i – Výkonu nikdy nie je dosť
BMW Z4 M40i nie je obyčajný roadster, je to roadster pre náročných vodičov.
Metalinda v jednom zo svojich hitov spieva „Slnko stoj…, slnko nevychádzaj…“ Ja si dovolím oponovať a prosím: „Slnko ostaň, slnko nezapadaj!“ Keď má človek auto ako BMW Z4, tak vzýva, aby slnko nikdy nezapadlo, nanajvýš zašlo jemne za obzor a potom hneď na druhej strane vyšlo spoza obzoru a vynikli tak hry svetla a tieňov, ale aj farebná pestrosť. Konkrétne aj na novom BMW Z4, ktoré nemá núdzu o napnuté plochy a ostré línie a o ktoré sa teplé lúče zapadajúceho alebo vychádzajúceho slnka môžu oprieť. Plátennú strechu schováte za 10 sekúnd a môžete to urobiť aj počas jazdy. Nanajvýš do 50 km/h, to však bohato postačuje. Z4 má celkom iné usporiadanie denných svetiel, ako sme pri tejto značke zvyknutí. Sú nad sebou. Samotné svetlá sú skvelé – funkčnosťou aj svetelným výkonom. Testovaný exemplár mal svetlohnedé kožené čalúnenie kombinované s čiernou – elegantné spojenie. Posed je neobyčajne hlboký, volant, volič prevodovky, lakťové opierky a ovládače sú umiestnené tak, že s autom vytvoríte jeden celok. V tej dokonalosti mi však prekážal digitálny prístrojový štít. Jednak preto, lebo mi chýbala možnosť voľby zobrazenia klasických budíkov, a jednak preto, lebo ma iritovalo, že otáčkomer ide opačným smerom, ako logika káže. Stúpa proti smeru hodinových ručičiek.
Pravidlo neplatí
Keď máte otvorené auto, teda kabriolet či roadster, tak nepotrebujete silný motor. Určite nie vtedy, ak nie ste masochista. Jazda so strechou dole je o užívaní si kilometrov, a tie si užijete oveľa viac, keď si tie kilometre pokojne vychutnávate a nepreletíte nimi rýchlosťou zvuku. Necháte si čas na vnímanie panorám, zvukov, vôní, lúčov slnka, vetra… Skrátka si necháte čas na kontakt s okolím. Na druhej strane je dobré mať rezervu a v tomto duchu platí pravidlo „výkonu nikdy nie je dosť“. Nechcete si predsa „vychutnávať“ smrad nejakého starého či vytuneného diesla. Takúto opachu chcete a aj treba čo najrýchlejšie predbehnúť. BMW Z4 M40i má pod kapotou pozdĺžne uložený preplňovaný šesťvalec s 250 kW alebo keď vám lepšie sedia kone, tak 340 koníkmi. V tomto prípade už neplatí pravidlo, že „výkonu nikdy nie je dosť“. Tých 340 koníkov v spojení so zdrvujúcimi 500 Newtonmetrami je šupa. Tu už môžem hovoriť o premotorovaní. Zadok sa nenechá prosíkať, aby šiel bokom. Skutočne stačí, aby ste čo i len trochu agresívnejšie šliapli na plyn a už ide bokom. Môžete sa hrať, až vám z uší bude striekať endorfín. To, samozrejme, za predpokladu, že ste šoférsky zdatný a predtým ste vypli stabilizáciu. BMW nechcelo vytvoriť obyčajný roadster, ale skutočné športové auto s otvorenou karosériou, ktoré by uspokojilo aj najnáročnejších vodičov. Verzia M40i je orientovaná práve na nich. Diletanti, ľaváci, mantáci, toto nie je pre vás.
Zadok ide bokom bez toho, aby ste vypĺňali kolkovanú žiadosť.
Šesť v rade
Motor má krásny hladký chod, taký aký môže mať len radový šesťvalec. Presne taký, aký očakávam od roadsteru. Dať sem diesel, to by bol hrdelný hriech a BMW ho ani neponúka. Mimochodom, silu motora dáva okoloidúcim cítiť aj výfuk s hlbokým barytónom. V športovom režime duní ešte o čosi hlasnejšie a pri uvoľnení plynu, ale aj pri preradení na vyšší stupeň pod plynom, pridá aj tučnú delostreleckú salvu. Osemstupňový automat je skvelý aj v automatickom režime. Vždy má zaradený ten správny prevodový stupeň. Nečudo, veď k svojej činnosti využíva aj mapové podklady. Áno, využíva aj nízke otáčky, ale vzhľadom na charakteristiku motora mi vôbec nevadilo, ani keď pracoval tesne nad 1 000 ot.min-1. Nedunel, nevibroval. Aj v takýchto nízkych otáčkach krásne priadol. Ak však máte chuť, môžete radiť pádielkami pod volantom či priamo voličom. Vaše povely vykoná bez najmenšieho zaváhania.
Nekonečný
Hádam ani nemusím hovoriť o tom, že motor a prevodovka sú uložené vpredu naprieč a poháňané sú kolesá zadnej nápravy. To je pri Z4 samozrejmé. Už menej samozrejmý je aktívny športový diferenciál, ktorý k verzii M40i prislúcha sériovo. Pri verzii sDrive30i by ste si zaň museli priplatiť 1 344 eur, ale určite by som tie peniaze neľutoval. Funguje totiž skvele. Z4 v prvom momente reaguje na riadenie tak obyčajne – nemastne-neslano, ale po malom pootočení volantom sa riadenie chytí, kolesá a vlastne aj celý nos auta sledujú volant agilne. Predok má pritom zdanlivo nekonečný grip, dokonca aj na prípadné „utiahnutie“ oblúku má energiu reagovať. Prebytku výkonu sú prispôsobené aj brzdy. Dodávam, že som podvozok jazdil prakticky nonstop v komfortnom režime. V športovom je na naše cesty už príliš tvrdý.
BMW Z4 M40i je ďalším z radu áut s dvoma tvárami. Môžete sa pomaly trmácať a užívať si pokoj a spojenie s prírodou, no keď vás „to“ chytí, tak môžete udrieť medzi kone a parádne si zajazdiť.
Stručne
- Čo treba uznať – Motor, prevodovka, podvozok tvoria dokonalý celok.
- Čo nám chýbalo – Ak by aj niečo, určite by sa dalo doobjednať.
- Čo nás prekvapilo – Hlboký zvuk výfuku, najmä streľba pri ubratí plynu.
BMW Z4 M40i
Cena (základ/test) – 41 100/77 953 €
Záruka – 2 roky bez obmedzenia km
Motor
Preplňovaný zážihový R6/24V, zdvihový objem valcov 2 998 cm3, max. výkon 250 kW (340 k) pri 5 000 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 500 Nm pri 1 600 – 4 500 ot.min-1. Emisie CO2 162 – 168 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 4,6 s, vmax=250 km/h, spotreba vo WLTP/test 7,1 – 7,4/10,9 l/100 km.
Foto: Autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov