Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Tokio 2019: Toyota LQ – Robotický elektromobil

Japonská automobilka Toyota pripravuje prekvapenie. Na autosalóne v Tokiu (24.10. – 4.11. 2019) predstaví štúdiu robotického elektromobilu Toyota LQ, ktorá je vybavená interaktívnym agentom s menom „Yui“.

Koncept štvormiestneho batériového elektromobilu Toyota LQ podľa automobilky opäť „posúva vyspelé technológie a usiluje o vytvorenie pevnejšieho spojenia medzi vozidlom a jeho šoférom.“ Ide o nasledovníka koncepčného vozidla Toyota „Concept-i“ z roku 2017.

V minulosti sme autá milovali pre ich schopnosť dopraviť nás do ďalekých miest a realizovať naše vysnívané dobrodružstvá,“ uviedol Daisuke Ido, šéf vývoja modelu LQ, ktorý vzápätí dodal: „Vďaka vyspelým technológiám sme schopní zladiť životní štýl zákazníkov s novými príležitosťami, a ponúknuť tak radosť aj zapojenie do diania.“

Ako firma poskytujúca služby mobility je Toyota presvedčená, že pokiaľ ľudia majú slobodu pohybu, nič nie je nemožné. Táto vízia je postavená na poznatku, že mobilita presahuje samotnú fyzickú prepravu a mala by brať do úvahy ľudskú potrebu zapájať sa aj po emocionálnej stránke.

Model LQ sa tejto firemnej filozofie drží prostredníctvom kľúčového motívu vývoja, ktorý znie „Learn, Grow, Love – Učiť sa, rasť, milovať“. Agent „Yui“ spoločne s technológiou autonómneho riadenia LQ prináša jedinečné zážitky spojené s mobilitou. Súčasne tak vytvárajú vzťah medzi vozidlom a šoférom, od ktorého sa učia a na ktorého individuálne potreby a želania reaguje.

Toyota LQ sa verejnosti predstaví už budúci týždeň v rámci špeciálnej expozície „Future Expo“ na Tokijskom autosalóne. Svetoznáma automobilka z krajiny vychádzajúceho slnka súčasne oznámila, že od júna do septembra 2020 umožní záujemcom zo širokej verejnosti, aby si vozidlo prakticky vyskúšali v rámci promotion turné „Toyota Yui Project Tours 2020“.

Štúdia LQ je vybavená palubným agentom „Yui“ na báze umelej inteligencie, ktorý poskytuje služby osobnej mobility na mieru na základe hodnotenia bdelosti šoféra a jeho emócií. V záujme zaistenia bezpečnosti a pohodlia môže umelá inteligencia aktívne zapájať šoféra pomocou interaktívnej hlasovej komunikácie, funkcií zabudovaných do sedadla, palubného osvetlenia, klimatizácie, vôní a ďalších interakcií rozhraní HMI.

Koncept LQ sa môže pochváliť systémom autonómneho riadenia na úrovni ekvivalentnej štandardu SAE Level 4. Vďaka uvedenému systému odpadá potreba hľadania parkovacieho miesta a zlepšuje sa tak dostupnosť hlavne pre užívateľa s obmedzenou mobilitou. Systém využíva palubný systém vozidla, ktorý identifikuje aktuálnu polohu vozidla pomocou niekoľkých kamier, sonaru a radaru, 2D zobrazenia vozovky, kamier nainštalovaných na parkovisku a riadiaceho centra.

Systém zobrazovania AR-HUD (Augmented Reality Head-Up Display) pre LQ využíva technológiu rozšírenej reality (AR) k rozšíreniu zobrazovacej plochy HUD displeja, a prispieva tak k bezpečnosti jazdy, pretože šofér nie je nútený odkláňať zrak od cestnej premávky. Pred čelným sklom sa na displeji v priestorovej a zrozumiteľnej forme zobrazujú rôzne jazdné informácie – upozorňovanie na jazdné pruhy, dopravné značky a pokyny týkajúce sa trasy.

V rámci prístrojovej dosky LQ sa používajú displeje na báze OLED. Prepracovaný prístrojový panel obklopuje šoféra a zaisťuje veľmi dobrý prehľad v ponúkaných informáciách. Model LQ využíva novo vyvinutú povrchovú vrstvu, ktorá v úlohe katalyzátora napomáha za jazdy rozkladať na ventilátore chladiča ozón na kyslík. Toyota tvrdí, že vozidlo v priebehu 60 minút jazdy odbúra asi 60 % ozónu obsiahnutého v 1000 litroch vzduchu.

Kabína konceptu Toytoa LQ zaujme futuristickou siluetou pretiahnutou v prednej časti a krivkami, ktoré vybiehajú zvnútra vozidla von naprieč exteriérom. Minimalistický interiér je hladký a elegantný. Kľúčové prvky – výduchy klimatizácie, sú skryté za neviditeľnými regulátormi. Stredový panel vyrobený technológiou 3D tlače je vystužený pomocou konštrukčnej metódy ‚optimalizácie topológie‘. Zaistená je tak optimálna pevnosť.

Vozidlo sa môže pýšiť vyspelým interiérom s menším množstvom nosných konštrukcií viditeľných z pohľadu šoféra. Na vnútornej strane dverí je použité sklo, ktoré hladko a plynule nadväzuje na interiér vozidla, pričom umocňuje jeho ucelený a elegantný design.

-jj-, foto: Toyota

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov