Poznáme recept na úspešnú STK
Šťastie praje pripraveným. Aj tak by sa dala charakterizovať príprava auta na absolvovanie pravidelnej technickej a emisnej kontroly. Na TK sa viete aj laicky pripraviť, s emisnou kontrolou to je horšie.
Na absolvovanie TK a EK existuje manuál, ktorý vám môže pomôcť pripraviť si auto, aby s určitosťou kontrolou technického stavu prešlo.
1. Pravidelná technická kontrola alebo emisná kontrola vyžaduje predložiť:
- originál osvedčenia o evidencii časť II (tieto doklady sú vydávané od 01.06.2010).
- ak ide o doklady vydané k vozidlu v období od 01.03.2005 do 01.06.2010, potom originál osvedčenia o evidencii (papierový doklad formátu A4)
- pri dokladoch vydaných pred 01.03.2005 – originál technického preukazu vozidla
- potvrdenie o montáži fólií, ak ich má vozidlo nalepené
- ak ide o vozidlo na pohon LPG alebo CNG, ktoré nie je vybavené zariadením od výrobcu treba predložiť originál protokol od plynového zariadenia. Neplatí, ak bolo vozidlo pri individuálnom dovoze vybavené splyňovačom.
- Ak bolo zadržané osvedčenie o evidencii, treba predložiť potvrdenie o zadržaní osvedčenia o evidencii vydané útvarom Policajného zboru spolu s kópiou príslušného osvedčenia o evidencii alebo technickým preukazom; protokol o montáži plynového zariadenia, ak ide o vozidlo na pohon LPG alebo CNG, ktoré nie je vybavené zariadením od výrobcu.
- doklad vydaný výrobcom alebo zástupcom výrobcu prestavby vozidla podľa a kópiu rozhodnutia o schválení hromadnej prestavby vozidla, ak ide o emisnú kontrolu pravidelnú vykonanú v súvislosti so zápisom zmien vzniknutých hromadnou prestavbou typu vozidla do osvedčenia o evidencii časti II.
2. Povinná výbava
- výstražný trojuholník homologizovaný
- reflexný odev, ktorý musí byť umiestnený v dosahu vodiča
- náhradné koleso, príručný zdvihák, kľúč na matice alebo skrutky, prípadne prostriedky na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky
- autolekárnička
3. Čisté identifikátory vozidla
- vozidlo musí mať čitateľné evidenčné číslo vozidla, výrobné číslo (VIN) a výrobný štítok, majú byť umyté a vyčistené
4. Sklá
- v zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety
- zasklievanie vozidla musí byť celistvé
- na čelnom skle nesmú byť praskliny s priemerom väčším ako 20 mm
- na čelnom skle, ani na predných bočných oknách nesmú byť tieniace fólie, na ostatných oknách len schválené fólie opatrené schvaľovacou značkou a s potvrdením o montáži fólií
5. Osvetlenie
- všetky svetlá na vozidle musia byť funkčné
- funkčné musí byť aj manuálne alebo automatické nastavovanie výšky svetiel
- vozidlá s xenónovými výbojkami v svetlometoch musia mať automatické znižovanie stret. svetiel a čistenie svetlometov (existujú výnimky z tohto pravidla, napr. pre autá dovezené z USA)
6. Klaksón
- skontrolujte si funkčnosť zvukového a svetelného výstražného znamenia
7. Pneumatiky
- minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm
- skontrolujte si, či sú pneumatiky v poriadku (aj rezerva) – bez poškodení
- rozmery pneumatík musia byť schválené a zapísané v predloženom doklade o vozidle
8. Brzdy
- účinnosť a súmernosť bŕzd si amatérskym spôsobom neskontrolujete, môžete si skontrolovať účinnosť parkovacej (ručnej) brzdy v stúpaní
- skontrolujte si hladinu brzdovej kvapaliny
9. Prevádzkové kvapaliny
- skontrolujte si hladinu kvapaliny do ostrekovačov (technik nemôže počas kontroly dolievať kvapalinu)
- na vozidle nesmie dochádzať k zjavnému úniku ktorejkoľvek prevádzkovej kvapaliny (voda, palivo, olej, brzdová kvapalina, kvapalina do ostrekovačov)
10. Identifikácia vozidla
- údaje o vozidle uvedené v doklade vozidla musia zodpovedať skutočnému stavu vozidla
11. Zahriatie motora
- vozidlo pristavené na emisnú kontrolu musí mať motor zohriaty na prevádzkovú teplotu
Zdroj: DEKRA
Foto: Archív
Autor: Marek PAUCO
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov