Renault Zoe – Prvý pohľad klame
U nás je Zoe zatiaľ veľkou neznámou, no globálne sa ho za necelých 7 rokov predalo už viac ako 160 000 exemplárov, ktoré dovedna najazdili viac ako 4 miliardy kilometrov, čo zodpovedá vzdialenosti 10 000 letov na Mesiac.
Takmer každé piate čisto elektrické auto v Európe je Zoe, v Nemecku, Španielsku a prirodzene na domácom trhu vo Francúzsku je dokonca číslo jeden medzi elektromobilmi. Renault na Sardínii predstavil novinárom nové Zoe.
Full LED pre každého
Aj zvonka sú zmeny viditeľné, no nie sú nijako svetoborné. Sú skôr výsledkom prirodzeného vývoja predošlej generácie a sú veľmi vydarené. Najmä vďaka novému nárazníku a novým svetlometom s výrazným svetelným podpisom denných svetiel vzbudzuje nové Zoe pozornosť a rozdúchava vášne. Mimochodom, predné aj zadné svetlá využívajú Full LED technológiu. Vzadu sú dynamické smerovky. LED technológiou je osvetlený aj interiér. Mimochodom, tipnite si, aké kolesá má Zoe na fotkách? „Iba“ šestnástky a aj s nimi vyzerá parádne. Najmä však s nimi jazdí parádne – nie je zbytočne tvrdý. Dodávam, že alternatívami sú 15- a 17-palcové disky. Jedinou vecou, ktorú mohli upraviť, ale neurobili tak, je kľučka zadných dverí. Tá totiž ostala integrovaná v ráme okna a je ako lámač ženských nechtov.
Tri dominanty
V interiéri na mňa čakala hotová revolúcia. Nové Zoe dozrelo – dizajnovo, technologicky, materiálovo aj ergonomicky. Má tri dominanty, ktoré pútajú pozornosť. Prvou je vertikálne postavený 9,3-palcový dotykový displej. Samotný prístrojový štít je taktiež plne digitálny a na uhlopriečku má 10 palcov. Druhou je ovládanie klimatizácie s troma pochrómovanými vrúbkovými kruhovými ovládačmi a integrovanými displejmi. Treťou je volič prevodovky. Chválim, že niekto rozmýšľal nad tým, že si človek potrebuje odložiť množstvo drobností. Pod voličom prevodovky je napríklad polička na smartfóny, ktorá má aj funkciu indukčného nabíjania. Samotná polička je dostatočne veľká na to, aby ste na ňu vmestili aj väčší mobil a je pokrytá gumou, ktorá podržala môj mobil aj pri veľkých bočných preťaženiach v dlhých zákrutách aj pri rýchlych zmenách smeru. Pred voličom má svoje miesto zasa ďalšia polička na drobnosti, taktiež s gumovou poduškou na dne a tentoraz aj s vysokými bočnými stenami. Zaujímavosťou je verzia s poťahmi z recyklovaných materiálov. Aj v prípade Zoe môžem povedať to, čo som povedal o novom Cliu: srší z neho pocit kvality.
Takmer 400 km
S novým 52 kWh akumulátorom Renault deklaruje pre silnejšiu verziu R135 dojazd až 386 km, pre verziu R135 dokonca 395 km. To hovorím o dojazde podľa novej normy WLTP. Pre ilustráciu, ako sa Zoe vyvíjalo, v čase uvedenia na trh v roku 2012 malo s 22 kWh akumulátorom dojazd okolo 150 km, avšak podľa vtedy platnej normy NEDC. Podľa WLTP by to bolo výrazne menej. V roku 2016 pri predstavení verzie Zoe Z.E. 40 (akumulátor mal kapacitu 41 kWh) dokázal na jedno nabitie prejsť zhruba 300 km. Nové Zoe má o ďalších 25 % dlhší normovaný dojazd. Renault však nezatvára oči pred skutočnosťou a otvorene hovorí o tom, že reálny dojazd v letných podmienkach je zhruba 375 km, v zimných 240. Počas testovacích jázd na Sardínii ma veľmi príjemne prekvapilo, že ani pri razantnej jazde po cestách s množstvom zákrut, kde ani najdlhšia rovinka nemá viac ako niekoľko sto metrov a v kopcovitom teréne štýlom plyn-brzda sa akumulátor nevzdal – neprehrial sa. Jedným dychom musím povedať, že som si tie kilometre užíval aj vďaka dobre vyladenému podvozku. Ani so „zelenými“ pneumatikami Michelin Primacy 4 nemalo Zoe tendenciu k prílišnej nedotáčavosti a zároveň mu zadok neustreľoval.
108 alebo 136 koní
Verzia R110 má elektromotor s výkonom 80 kW (108 k) a krútiacim momentom 225 Nm, verzia 135 disponuje 100 kW (136 k) a 245 Nm. Ja som testoval silnejšiu verziu, ktorá má najmä v nízkych a stredných rýchlostiach výbornú akceleráciu. Samozrejme, pri minimálnej hlučnosti a s nulovými priamymi emisiami. Nabíjací konektor ostal pod mohutným logom automobilky. Ide o konektor Mennekes typu 2, ktorý umožňuje nabíjať z rôznych zdrojov – počnúc domácou sieťou s výkonom 2,3 kW cez wallbox so 7 kW až po rýchlonabíjaciu stanicu s 22 kW. Pod ním sú však štandardne dva piny, ktoré rozširujú možnosť nabíjania o nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 50 kW – konektor CCS. Z vysokovýkonnej stanice s 50 kW za pol hodiny dobijete energiu na ďalších 125 km.
Foto: Autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov