Doslova napísali, že sa ideme hrať na emisie a znižujeme objemy a zvyšujeme výkony. A vzápätí navrhujú, podľa môjho názoru, veľmi logické riešenie: čo tak presunúť kamióny na železnicu, lietadlá do lodí a lodiam dať vodíkové alebo reaktívne motory? Iný sa hnevá a doslova odmieta trojvalec v karosérii ťažkej 1 600 kíl.
Priznám sa, týchto našich priateľov zo sociálnych sietí nepoznám. Neviem nič o ich vzdelaní a profesionálnej kariére. Kladiem si však podobné otázky, ktoré by sa pokojne dali zovšeobecniť. Napríklad jedna z nich: Ako je možné, že ľudia, ktorí riadia hru okolo elektromobility (ktosi ju celkom výstižne nazval elektromobilová totalita), nechcú počúvať žiadne racionálne argumenty?. A mainstreamové médiá suverénne šíria najrôznejšie polopravdy všetkými smermi v presvedčení, že im ľudia uveria…
Aby bolo jasné – nie som ignorant a uvedomujem si, že našim bezohľadným konaním sme spôsobili škody, ktoré sa už čoskoro môžu stať pre ľudstvo fatálne. Ak by som si odmyslel politiku, čo sa ani v tomto prípade absolútne nedá, potom by som si mohol myslieť, že snaha autorov myšlienky o čistejšej mobilite je úprimná. Pripustime aj takúto možnosť. No hneď sa pýtam, prečo sa svet vydal práve týmto smerom? Najväčší podiel na znečisťovaní ovzdušia majú totiž práve výrobcovia elektrickej energie, ktorá sa vo veľkej miere vyrába z fosílnych palív. Tak je to v USA, Nemecku, Číne, Poľsku a v ďalších krajinách. Až potom je doprava. V nej hrá osobná doprava relatívne malú úlohu. Neporovnateľne horší vplyv na naše životné prostredie má lodná doprava. Vedeli ste, že jediná obria nákladná loď zaťaží životné prostredie viac ako 50 miliónov osobných automobilov? A že pätnásť najväčších lodí vyprodukuje viac nežiaducich látok ako 760 miliónov áut, čo je približne polovica všetkých automobilov sveta? Pre objektívnosť musím dodať, že nejde o emisie CO2, ale o emisie sadzí, oxidov síry a dusíka, pretože lodné motory používajú palivo veľmi nízkej kvality a prakticky nie sú viazané emisnými predpismi. To sú fakty zo štúdie dánskej vládnej agentúry pre životné prostredie.
A ešte jeden príklad. Predpokladajme, že priemerný automobil, ktorý najazdí ročne 15 000 kilometrov, vyprodukuje 101 gramov oxidu síry. Motor najväčšej nákladnej lode sveta Emma Maersk má výkon viac ako 80 MW a za rok vyprodukuje 5 000 ton rovnakej škodliviny. A to patrí Emma k tým ekologickejším. Až ma striasa, ak si uvedomím, že po svetových moriach sa plaví takmer stotisíc 100 000 kontajnerových lodí. Na druhej strane ma teší, že samotní výrobcovia hľadajú cestu nielen k ekologickým autám, ale aj k ich ekologickejšej výrobe. Napríklad automobilka Renault chce čoskoro spustiť na vodu obrovskú 136 metrov dlhú plachetnicu. Má slúžiť na prepravu dielov, ktoré sú potrebné na výrobu automobilov, čím sa výrazne zníži uhlíková stopa tejto francúzskej značky.
Naši priatelia z fejsbúku majú pravdu. Presuňme kamióny na železnicu, lietadlá na lode a do lodí dajme motory, ktoré – podobne ako v plachetnici od Renaultu – produkujú minimálne emisie. No neberte nám radosť z jazdy!
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov