Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia ceed

Porsche 911 GT3 oslavuje 20 rokov!

Neuveriteľné! Už 20 rokov ubehlo, odkedy svetlo sveta uzrelo prvé Porsche 911 GT3. Premiéra vrcholového modelu sa odohrala na autosalóne vo Frankfurte v roku 1999.

Práve tam nastúpila na trón nová atmosférická sila, ktorá v sebe niesla odkaz legendy Porsche 911 Carrera RS 2,7 zo 70-tych rokov minulého storočia.

I. generácia

Prvá generácia 996 GT3 mala pod kapotou atmosféricky 3,6 litrový 6 valcový motor, ktorý disponoval výkonom 265 kW (360 k). Pre porovnanie, obyčajná 911 mala výkon 221 kW (300 k). Motor sa nechal točiť až do 7800 ot.min-1 a bol spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Zároveň GT3 posadili o 30 mm nižšie, upravili geometriu, upravili stabilizátory a pridali aerodynamické doplnky. Verzia tiež o trochu schudla. Veľkou zaujímavosťou je, že sa nikdy oficiálne nepredávalo v Amerike.

S modernizáciou v roku 2003 prišla ešte silnejšia verzia, ktorá mala pod kapotou motor s výkonom posilneným na 280 kW (380 k). Modernizované kusy si už ale našli vytúženú cestu aj za veľkú mláku.

II. generácia

V roku 2006 predstavili nástupcu, 997 GT3. Tá mala tiež naďalej atmosféricky plnený motor s objemom 3,6 litra, ktorý disponoval výkonom 305 kW (415 k). V roku 2009 prišla modernizácia, interne označovaná ako 997.2 GT3, kde motor narśtol ako do objemu, tak do sily. Po novom mal objem 3,8 litra a výkon 320 kW (435 k) a obmedzovač sa pohyboval medzi 8400-8500 ot.min-1. Okrem iného prišiel nový typ uloženia motora, alebo nastaviteľná výška prednej nápravy.

III. generácia

V roku 2013 predstavilo model 991 GT3, ktorý mal pod kapotou tiež atmosféricky motor s objemom 3,8 litra a výkonom 349 kW (475 k). Ten sa nechal točiť až do 9000 ot.min-1. Novinkou bolo aj aktívne natáčanie zadnej nápravy, alebo sedemstupňová automatická prevodovka PDK.

Aktuálna generácia ma pod kapotou atmosféricky motor s objemom 4,0 litra a výkonom 368 kW (500 k).Priaznivou správou je, že 991.2 GT3 môžete mať stále aj s manuálnou prevodovkou, alebo automatom PDK.

O novej generácii 992 GT3 sa šepká čoraz hlasnejšie. Jazyky klebetia, že práve nadchádzajúci autosalón vo Frankfurte v septembri by mal byť miestom významnej premiéri.

Ako maku…

Na  záver dodám len toľko, že história modelov GT3 je naozaj pestrá. Výrobca vytvoril kvantum cestných a pretekárskych verzií. Len vymenovať všetky verzie by bol problém, nie to ich ešte popísať…

Text: Marek Pauco, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov