Počas troch víkendových dní od 19. do 21.júla vyvrcholili oslavy storočnice výroby automobilov značky Citroën najvýznamnejšou akciou, plánovanou už od polovice roku 2015. Konala sa pod názvom Le Rassemblement du Siècle, teda „Stretnutie storočia“. Obrovská účasť veteránistov aj divákov potvrdila, že fanúšikovia značky Citroën patria k tým najvernejším.
Jej hlavným organizátorom bolo združenie Amicale Citroën & DS France, ktoré spolupracovalo s asociáciou Aventure Peugeot Citroën DS, samozrejme s aktívnou podporou spoločnosti Automobiles Citroën, patriacej do koncernu PSA. Na stretnutí sa osobne zúčastnila aj generálna riaditeľka značky Citroën Linda Jacksonová.
Len pre zaujímavosť – na organizácii sa podieľala aj medzinárodná asociácia zberateľov Citroënov Amicale Citroën Internationale, združujúca takmer tisícovku klubov z celého sveta a vyše 70-tisíc zberateľov. Aj preto „Stretnutie storočia“ prilákalo priaznivcov značky nielen z Francúzska, resp. z Európy, ale doslova z celého sveta.
Konalo sa v lokalite La Ferté-Vidame, čo je malé mestečko v departemente Eure-et-Loir. Voľba naň nepadla náhodne – ide o miesto, neodmysliteľne spojené s históriou Citroënu, ktorý sa tu v roku 1938 rozhodol umiestniť svoje skúšobné a vývojové centrum. Práve tu sa začali rodiť najlegendárnejšie modely, vrátane slávnej „kačice“, teda Citroënu 2CV a dodnes je neďaleko odtiaľ testovacie centrum koncernu PSA.
Toto medzinárodné stretnutie podľa predbežných odhadov navštívilo približne 60-tisíc ľudí, ktorí si v priebehu troch dní mohli pozrieť vyše 4 200 vystavených Citroënov. To je, aspoň podľa dostupných prameňov, svetový rekord. Ešte nikdy sa doteraz nestretlo toľko historických automobilov jednej značky v rovnakom čase na jednom mieste. A nielen ich.
Popri legendárnych modeloch, ku ktorým patria okrem Citroënu 2 CV aj Type H, Traction Avant, Mehari, DS, CX sa ukázalo aj niekoľko unikátov. Obrovskú pozornosť budil napríklad model SM, ktorý sa vyrábal medzi rokmi 1970 až 1975. Už v tej dobe mal pod kapotou silné 6-valce s objemom 2,7, respektíve 3 litre. Ale variant s osemvalcom od Maserati existuje iba jeden – a ten v La Ferté-Vidame nechýbal.
Rovnako nechýbali ani desiatky extravagantných vozidiel Méhari, ktoré preslávila filmová séria o žandároch zo Sain-Tropéz, slávne „Fantomasove“ Citroëny DS, no ešte väčším zážitkom bola možnosť vidieť zaparkovaných pri sebe hneď niekoľko unikátnych automobilov s označením Type A, ktoré sa vyrábali medzi rokmi 1919 až 1921. Tie stáli pri zrode značky a s produkciou sto áut denne sa svojho času stali vlastne historicky vôbec prvým masovo vyrábaným modelom.
Návštevníci si mohli pozrieť aj desiatky ďalších historických vozidiel, ale aj súčasných automobilových štúdií a konceptov, navštíviť koncerty a popri nich vzhliadnuť aj filmy o histórii Citroënu – a čo bolo ešte zaujímavejšie – aj stovky historických reklám – od plagátov a inzerátov, až po televízne šoty, dokonca z polovice minulého storočia.
Čerešničkou na torte bola aukcia s možnosťou vydražiť si niektorý zo slávnych Citroënov. Nechýbal medzi nimi napríklad legendárny Citroën C-Elysée, s ktorým získal José María López tri tituly majstra sveta v pretekoch WTCC alebo prototyp M45 s motorom Wankel z roku 1969.
Citroën (PL), foto: archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov