Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia ceed

Na Tour aj tento krásavec

Pražský fanúšik veteránov Vladimír Vidim postavil vernú repliku bicykla SLAVIA z roku 1896. Nadšený cyklista sa s ňou postaví na štart L’Etape du Tour.

Dodajme, že SLAVIA je prvým bicyklom, ktorý spoločne postavili zakladatelia dnešnej automobilky Škoda Auto, Václav Laurin a Václav Klement.

Absolvovať s bicyklom navrhnutým pred viac ako 120 rokmi etapu Tour de France a vyjsť v sedle historického bicykla až do výšky 2 365 metrov? Vladimír Vidim, vášnivý cyklista z Prahy, sa do tejto, na prvý pohľad nesplniteľnej úlohy, pustil. Zostrojil si vernú repliku bicykla značky SLAVIA z roku 1896 a chce si na ňom 21. júla na L’Etape du Tour zmerať sily s modernými závodnými bicyklami a špičkovými amatérskymi pretekármi. Bicykel SLAVIA bol prvým výrobkom firmy Laurin & Klement, podniku, ktorý bol predchodcom dnešnej Škoda Auto.

Táto jedinečná udalosť je súčasťou Tour de France od roku 1993. Presne šesť dní pred profesionálmi, vyrazia 21. júla ctižiadostiví amatérski pretekári na trasu etapy z Albertville do Val Thorens, ktorá meria 135 kilometrov. Budú musieť vystúpať spolu 4 563 výškových metrov a prekonať tri neľútostné prevýšenia: Cormet de Roselend (1 968 m), Cote de Longefoy (1 190 m) a strmý nájazd do cieľa vo Val Thorens vo výške 2 365 metrov.

Vyučený zámočník, dnes konštrukčný dizajnér, si život bez bicykla už ani nevie predstaviť. Preto sa ich naučil sám vyrábať – od prvého nákresu, až po plne funkčné modely (video). Svojmu koníčku sa 54-ročný Vidim venuje vo svojej malej dielni v Roztokách pri Prahe. Najradšej reštauruje historické bicykle alebo vyrába ich verné repliky.

Slávny bicykel SLAVIA patrí medzi jeho doteraz najnáročnejšie projekty. Napriek očakávaniam sa Vidimovi a jeho priateľom nepodarilo zohnať originálny exemplár pretekárskeho bicykla, ktorý by mohol poslúžiť ako vzor. Pre zistenie všetkých rozmerov, uhlov a ostatných konštrukčných detailov prvého bicykla z Mladej Boleslavi, preto použil historické fotografie. Pátranie po historicky správnych výrobných metódach a samotná stavba bicykla SLAVIA trvali približne štyri mesiace. Výsledok však stál za všetku námahu. Presná replika vyzerá, ako by práve vyšla z dielne Václava Laurina a Václava Klementa. A funguje bezchybne. Presná replika tiež znamená, že SLAVIA nemá prehadzovanie rýchlosti ani brzdy, ako ich poznáme dnes.

Bude to skutočná výzva. A aby spoločnosť Škoda Auto pražského nadšenca v jeho prípravách podporila, zapožičala mu najnovší model Superb.

Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov