Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Multitest: Honda Forza 125i vs Honda PCX 125i

Honda Forza 125 a PCX 125 sú odlišné oveľa viac, než sa na prvý pohľad zdá.

Začnem tým, že oba modely patria do kategórie skútrov, ktoré môžete od roku 2013 riadiť s vodičským oprávnením skupiny B. Nepotrebujete na ne žiaden špeciálny vodičák na motorku či skúter, žiadne školenie… Skrátka nič extra. Jedinou podmienkou je, aby ste spomínané „béčko“ mali platné aspoň 2 roky. Túto možnosť by ste mali využiť, ušetríte si totiž kopec času stráveného v zápchach a navyše, jazdiť na dvoch kolesách je zábava.

Satelit a výletník

Forza 125 je mne osobne srdcu bližšia, avšak nielen pretože vyzerá dospelejšie – ako skutočný maxiskúter, ale aj svojimi vlastnosťami. Bývam totiž mimo Bratislavy a do hlavného mesta dochádzam dennodenne. V prvom rade ponúka viac komfortu, čo sa pri dlhších cestách zíde. A tým komfortom myslím komfortnejšie sedadlo, komfortnejší posed, viac miesta na nohy, komfortnejší podvozok (už samotný dlhší rázvor osí kolies je toho predpokladom), lepšiu ochranu pred náporovým vetrom na kolená aj hrudník a hlavu. Plexištít je dokonca nastaviteľný elektricky. Zároveň ponúka viac odkladacích priestorov. Do kufra pod sedadlo vmestíte dve helmy, pričom v zadnej časti ešte ostane priečinok na drobnosti a v boku tiež. Priestor má objem 53,5 dm3, nie je však osvetlený. V odkladacom priečinku vľavo pod riadidlami nájdete 12 V/1A konektor na nabíjanie mobilu a tiež štrbinu na jeho uloženie. Samozrejmosťou je komfortnejšie a luxusnejšie spracovaný prístrojový štít s bohatým palubným počítačom. Podotýkam, že komfort má aj spolucestujúci. Vzhľadom na vysoký komfort a kopec odkladacích priestorov môžete Forzu využiť aj na víkendové výlety. A vôbec to nemusia byť výlety do blízkeho okolia vášho bydliska. Chválim predsunuté zrkadlá, ktoré poskytujú parádny prehľad o dianí za vami. Plusom sú integrované smerovky v krytkách zrkadiel.

Mešťan

Väčšie rozmery Forzy sú skvelá vec pre komfort, najmä pri dlhších cestách, ale v meste môžu byť brzdou v prepletávaní sa pomedzi autami. S Hondou PCX 125, ktorá má kompaktnejšie rozmery, sa pomedzi autá oveľa ľahšie dostanete dopredu. Skrátka tam, kde sa Forza už nezmestí, skúter PCX ešte áno. Navyše je ľahší a ľahšie z neho dočiahnete na zem (nielen pre nižšie položené sedadlo, ale aj preto, že to sedadlo je užšie), čo môže byť pre ženy rozhodujúce. Tých 32 kíl, o čo je v porovnaní s Forzou ľahší, skutočne pocítite, a to nielen pri ukladaní skútra na hlavný stojan a pri jeho posúvaní v garáži, ale aj pri jazde. Áno, PCX ani zďaleka neponúka toľko miesta na nohy, aj riadidlá sú hlbšie a o ochrane voči náporovému vetru v porovnaní s Forzou sotva možno hovoriť, no to neznamená, že je ako rebrinák. Sedadlo je dostatočne veľké, príjemne mäkké a dlhé stúpačky vám aj tu umožnia meniť polohu nôh. Podvozok je naladený príjemne mäkko. PCX má vpredu aj vzadu 14-palcové kolesá, Forza má vpredu 15-ky, vzadu 14-ky. Samozrejme, Forza má širšie gumy. Väčší problém s diskomfortom ako vodič bude mať spolujazdec. Skúter PCX je predsa len koncipovaný ako mestský skúter. Ak odmyslím horšiu ochranu pred náporovým vetrom – čo sa v horúcich letných dňoch môže poľahky zmeniť na výhodu – tak je z pohľadu vodiča azda jediným skutočným diskomfortom nasadanie, pretože pred sedadlom je pomerne vysoký stredový tunel. Buď ho prekonáte tak, že dvihnete koleno vyššie, alebo na PCX nasadnete ako na štandardnú motorku, teda obkročmo cez sedadlo. To je daň za štýlový dizajn. Pripomínam, že v Honde majú aj skútre bez spomínaného stredového tunela – SH 125 alebo Vision 110. Ani pri PCX nechýba odkladací box na drobnosti vľavo pod riadidlami, ale priestor pod sedadlom má iba 28 dm3 a pojme iba jednu helmu. Tú druhú môžete uložiť do príplatkového boxu. Mimochodom, oba skútre majú elektricky otvárateľný kufor pod sedadlom.

125 kubíkov

Oba skútre majú 125-kubíkový motor. Forza je výkonom 11 kW na hranici povoleného limitu, aby ste ju mohli šoférovať s „béčkom“. Motor je veľmi tichý, za plynom ide svižne, pritom je úsporný. Dokonca počas nášho testu som s ním na rovnakej trase a v rovnakých podmienkach (mix mesto a okresky) dosiahol nižšiu spotrebu ako s PCX. Iba o jedno deci, ale aj to sa počíta. Hoci je skúter PCX papierovo slabší – vyvinie 9 kW, v meste, kam je určený, sa nestratí. Z križovatky sa vie veľmi rýchlo odpichnúť aj pružnosť v mestských podmienkach je skvelá. Oba modely majú automatické vypínanie motora na križovatkách, ktoré funguje absolútne geniálne. Motor sa vypína hladko a reštartuje bleskurýchlo – okamžite po pootočení plynovej rukoväti. Ani v najmenšom sa nemusíte obávať, že by ste čo i len zlomok sekundy stratili pri odpichu z križovatky pre to, lebo ste mali systémom Idling Stop vypnutý motor. Pre zaujímavosť, skúter PCX bol v roku 2010 vôbec prvým jednostopovým vozidlom v Európe s automatickým vypínaním motora na križovatkách.

Pochváliť musím tiež LED svetlá pri oboch modeloch, vďaka ktorým sú dobre viditeľné pre ostatných účastníkov aj počas dňa. To je veľmi dôležité pre vašu bezpečnosť. Samozrejmosťou je ABS pri oboch modeloch, pri Forze majú brzdy lepšiu účinnosť. Bodaj by aj nie, veď na okresných cestách musia brzdiť z vyšších rýchlostí a neraz aj intenzívnejšie.

Za techniku sa platí

Poviete si, že rozdiely vo vlastnostiach sú síce jasné, ale takmer 2 000-eurový rozdiel je paľba. Prečo? No pretože Forza je technicky na oveľa vyššej úrovni ako PCX. Je postavená ako maxiskúter so všetkým, čo k tomu patrí – priestorový rám, uloženie motora, dizajnové oplastovanie, priestor, komfort… Navyše má sofistikovanejšiu elektroniku. Počnúc prístrojovým štítom s celkom novým palubným počítačom cez elektricky ovládaný plexištít až po bezkľúčové štartovanie a zamykanie riadidiel Smart Key. Mimochodom, bezkľúčový systém teraz spolupracuje aj s horným boxom z originálneho príslušenstva Honda. Skúter PCX pri vlaňajšom facelifte taktiež dostal oceľový rám typu duplex, ktorý, mimochodom, výrazne prispel k lepším jazdným vlastnostiam v meste, ale to aj tak nestačí na technickú úroveň Forzy. Tak či onak, oba skútre výborne poslúžia. Je len na vás, ktorý z nich si vyberiete.

Stručne: Honda Forza 125

Čo treba uznať: Skvelý skúter aj na dlhšie výlety.

Čo nám chýbalo: Osvetlenie kufra pod sedadlami.

Čo nás prekvapilo: Nízka spotreba.

Honda Forza 125

 
plusy mínusy               
– elektricky nastaviteľný plexištít

– veľký odkladací priestor s praktickými priečinkami pod sedadlom

– zrkadlá vysunuté dopredu a smerovky integrované v nich

– vynikajúca ochrana voči náporovému vetru

– vzhľadom na šírku a výšku sedadla je horší dosah na zem

 

Stručne: Honda PCX 125

Čo treba uznať: Šikovný ľahko ovládateľný a štýlový skúter do mesta.

Čo nám chýbalo: V podstate nič.

Čo nás prekvapilo: Vynikajúca činnosť systému Idling Stop.

Honda PCX 125

 
plusy mínusy
– obratnosť v meste

– nízka hmotnosť

– lepší dosah na zem

– jednoduchá konštrukcia

– slabší palubný počítač

– horšia ochrana pred náporovým vetrom

Porovnanie technických údajov

  Honda Forza 125 Honda PCX 125
Cena základ/test [€] 4 790/4 790 2 890/XXXX
Záruka 2 roky bez obmedzenia km 2 roky bez obmedzenia km
Motor [typ/valce/ventily] zážihový atmosférický/R1/4V zážihový atmosférický/R1/2V
Objem valcov [cm3] 124,9 125
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 11 (15)/8 750 9 (12)/8 500
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] 12,5/8 250 11,8/5 000
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] n. u. n. u.
Max. rýchlosť [km/h] 108 95
Spotreba výrobca /test [l/100 km] 2,3/1,9 2,1/2,1
Emisie CO2 [g/km] n. u. 48
Dĺžka/šírka/výška [mm] 2 135/750/1 455 1 923/745/1 107
Rázvor osí náprav [mm] 1 490 1 313
Výška sedadla [mm] 780 764
Pohotovostná hmotnosť [kg] 162 130

 

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov