Výfuky takmer ako šperky
Koncovka výfuku je povestnou čerešničkou dizajnu športových automobilov. Výrobcovia áut robia všetko pre to, aby boli na ich modeloch neopakovateľné.
Lexus LFA
Superšportiak Lexusu je auto výnimočné v každom ohľade. Výnimočná je jeho karoséria z uhlíkových vlákien. Výnimočný je jeho motor V10 s objemom 4,8 l a výkonom 560 koní, ktorý zrýchli na maximálne obrátky v zlomku sekundy a váži menej ako typická V-šestka. Výnimočný je aj jeho titánový výfuk, ukončený tromi koncovkami v trojuholníkovej formácii. Vďaka nemu Lexus LFA nielenže úžasne vyzerá, ale aj úžasne znie. Pre mnohých vodičov je to jedno z najlepšie znejúcich áut v histórii motorizmu.
Pagani Huayra
Autá zo stajne Pagani boli vždy známe svojím extravagantným vzhľadom a inak to nie je ani v prípade nástupcu modelu Zonda. Rovnako ako pri Lexuse LFA boli všetky koncovky výfuku talianskeho auta zoskupené v strede zadnej časti. Huayra ich však má o jednu viac a sú umiestnené o čosi vyššie, nad nárazníkom. Pripomínajú tak trochu raketomet, namierený priamo na autá, ktoré nie sú schopné držať krok s rýchlym Pagani.
Toyota Yaris GRMN
Prítomnosť mestského hatchbacku medzi superšportiakmi nie je náhodná. Toyota Yaris GRMN nie je obyčajné auto na jazdu medzi pracoviskom, obchodným centrom a bydliskom. Ibaže by ste mali po ceste aj pretekársky okruh Nürburgring. Yaris GRMN s výkonom 212 koní totiž vznikol práve na severnej slučke legendárneho nemeckého okruhu. A okrem výkonu imponuje aj pre auto tejto triedy netypickým športovým výfukom s výraznou stredovou koncovkou.
Chevrolet Corvette C7
Američania sú známi svojou vášňou pre športové vozidlá s výkonnými motormi. Ale ich velikášska mánia sa často dotýka aj ostatných častí auta. Dôkazom toho je Chevrolet Corvette siedmej generácie. Štyri koncovky výfuku, umiestnené rovnomerne v rade, pripomínajú skôr píšťaly organu v katedrále ako ukončenie výfukového systému. A porovnateľne výrazný je aj ich zvuk.
Lexus RC F Track Edition
Kupé Lexusu je športové vozidlo, vytvorené podľa tradičného receptu – má mohutný 5,0 l motor V8 umiestnený vpredu, dvojdverovú karosériu a výlučne pohon zadných kolies. Lexus RC F predstavuje aj klasický prístup k športovému výfuku – má štyri titánové koncovky, umiestnené jednu nad druhou po oboch stranách zadnej časti vozidla. Vo verzii RC F Track Edition majú dodatočne na okrajoch zaujímavý modrý odtieň.
McLaren Senna
V prípade britského McLarena Senna môžeme hovoriť o dvoch typoch výfuku. Pre niektoré trhy má vozidlo výfukový systém ukončený dvomi koncovkam, pre iné zasa tromi. Druhá z týchto konfigurácií je vzhľadovo výrazne efektnejšia. Podobne ako pri Pagani Huayra sú koncovky vyrobené z titanu a zo špeciálnej zliatiny Inconel umiestnené vedľa seba na úrovni svetiel. Majú však šesťuholníkový prierez, čo dáva vozidlu nezameniteľný vzhľad.
Porsche 918 Spyder
Vytvorením hybridného superšportiaku s celkovým výkonom takmer 900 koní Porsche mierilo poriadne vysoko. Takéto inštrukcie zrejme dostali aj inžinieri zodpovední za projektovanie výfukového systému, pretože dve koncovky sa ocitli blízko strechy, vo výške opierok hláv vodiča a spolucestujúceho. Dizajnérom však nešlo o vzhľad. Vďaka tomuto riešeniu je výfukový systém kratší a tým aj ľahší. Vysoké umiestnenie koncoviek výfuku uľahčilo prácu aj technikom zodpovedným za aerodynamiku.
Apollo IE
Vyzerá presne tak, ako sa volá – Apollo IE, presnejšie Apollo Intensa Emozione a je to vozidlo skutočne kozmického vzhľadu. Dizajnéri tohto nemeckého superšportiaku s centrálne umiestneným motorom V12 si údajne vzali ako vzor vzhľad hmyzu a morských živočíchov. Tri titánové koncovky výfuku auta, uložené do tvaru hviezdy, vyzerajú hrozivo a ich vzorom skutočne mohla byť nejaká príšera z hlbín oceánu. Nemenej zarážajúca je ich cena, ktorá predstavuje okolo 60-tisíc eur! To je však pri cene auta, stanovenej na 2,3 milióna eur, iba zlomok…
Ferrari F40
Ako sa patrí na motoristickú legendu, aj Ferrari F40 imponuje výnimočným výfukom. V zadnej časti vozidla nájdeme tri centrálne umiestnené koncovky, na ktorých je zaujímavé, že dve z nich sú oválne a prostredná je menšia a okrúhla. Nejde ani tak o dizajnérsky prvok – dvoma väčšími ústi výfukové potrubie z každej strany motora a prostredná patrí ventilom turbodúchadla.
Lamborghini Centenario
Centenario je mimoriadne zriedkavé vozidlo – vyrobených bolo iba 40 kusov. Z toho 20 vo verzii kupé a rovnaký počet vo variante roadster. Tento model vytvorili pri významnej príležitosti – talianska značka auto vyvinula pri príležitosti 100. výročia narodenia jej zakladateľa Ferruccia Lamborghiniho. A ako sa na Lamborghini patrí, dostalo auto mimoriadne futuristický vzhľad s trojitou koncovkou výfuku zakomponovanou v spodnej zadnej časti vozidla.
TVR Sagaris
Britský TVR nikdy nebol rozšírenou značkou – dizajn týchto áut je poznajú najmä fanúšikovia športiakov. Sagaris je dokonalým príkladom, čo dokážu Briti. Kupé vyrábané iba dva roky, poháňané 6-valcovým motorom, vyniká neobvyklým vzhľadom a koncovkami výfuku, ktoré sú vyvedené do boku.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov