Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Škoda Scala 1,0 TSI 85 kW 6°MP Style

Škoda Scala posúva českú automobilku na celkom novú úroveň. Na úroveň, kde bude konkurovať najlepším.

Myslím si, že z pohľadu českej automobilky je to odvážny krok. Škoda je totiž objemová značka – nevymyslel som si to ja, ale to o sebe tvrdí ona sama – ale Scalu objemovou rozhodne nemôžem označiť. Aspoň nie v takom tom klasickom ponímaní objemového auta. Objemový, teda dostupný pre široké masy, bol Rapid. Scala, ktorá ho nahrádza, však prekypuje pocitom drahoty. Všade okolo vás sú hodnotné materiály, auto je plné technológií, o ktorých Rapid ani len nesníval…

Funkčný dizajn

Podobne ako Rapid Spaceback, aj Scala môže mať efektné predĺžené sklo piatych dverí, ktoré podčiarkne výnimočnosť auta. Nami testovaný model ho však nemal. Mal však Full LED svetlomety, ktoré nie sú iba dizajnovým prínosom, ale aj funkčným, pretože majú dobrú účinnosť. Mal tiež LED zadné skupinové svetlá s vnútornou štruktúrou odkazujúcou na tradičný český krištáľ, pochrómovaný lem spodnej lišty okien, metalízovanú farbu atď. Všetky spomínané prvky mu dodávajú pocit toho, že máte v rukách skutočne hodnotné auto. Novým dizajnovým prvkom je nápis Škoda na veku kufra namiesto loga automobilky. V súvislosti s dizajnom musím spomenúť, že jednotlivé prvky a hrany, ktoré vidíte na aute, sú väčšinou aj funkčné. Jeden detail za všetky: vertikálne štrbiny v rohoch predného nárazníka bývajú u mnohých konkurentov zaslepené, na Scale sú však funkčné.

To, na čom záleží…

Po otvorení dverí vás zaujme jednoduchá elegancia, účelnosť, ale najviac asi už spomínaný pocit vysokej hodnoty auta. Tú definujú mäkčené materiály so špecifickou štruktúrou a dekoračný panel prístrojovej dosky – v našom prípade s nádychom lešteného zlata – ale tiež ambientné podsvietenie prístrojovej dosky a priestoru na nohy. Spomínaný pocit vysokej hodnoty podčiarkuje multimediálny systém Bolero s 8-palcovým dotykovým displejom. Samotný displej patrí k špičke na trhu. Má vysoké rozlíšenie, krásnu grafiku, rýchle reakcie, vysokú citlivosť a je vybavený snímačom priblíženia ruky, pomocou ktorého vie v správny moment „vytiahnuť na povrch“ príslušné virtuálne tlačidlá. Poznamenávam, že ani toto nie je top ponuka. Tú tvorí Amundsen s 9,2-palcovým dotykovým displejom. Ten už však nemá otočné ovládače, ktoré má Bolero. Na opačnej strane ponuky – v základe je Swing so 6,5-palcovým displejom. V súvislosti s inak fantastickým dotykovým displejom musím povedať aj jednu mrzutú vec. Aj dôležité a často používané funkcie sa ovládajú cezeň. Takou je nastavovanie intenzity podsvietenia prístrojového štítu, ale aj otáčok ventilátora a rozvodu vzduchu. Hardvérovo sa ovládajú totiž iba základné funkcie klimatizácie.

Tvar prístrojovej dosky, mäkčené plasty, dekoračné prvky a dokonca si myslím, že aj veľký dotykový displej síce potešia, ale všetko sú to veci, ktoré z hľadiska nadšenia po nejakom čase pominú. To, čo pretrvá, je pocit zo sedenia za volantom – veľkosť, tvar a tuhosť sedadla, poloha a úchop volantu, poloha pedálov, poloha radiacej páky a jej chod… To sú veci, na ktorých skutočne záleží. Scala má prekvapivo veľké sedadlá, dobre tvarované, dokonca s náznakom ušiek v oblasti ramien. Mne osobne však chýbala možnosť horizontálneho nastavenia hlavovej opierky. Výborná poloha za volantom poskytuje výborný kontakt s vozidlom.

Phonebox

Hovoríme o Škode, takže samozrejmosťou sú logicky a prakticky riešené odkladacie priestory na stredovom tuneli aj vo dverách. Schránka pod posuvnou lakťovou opierkou síce nie je veľká do prierezu, ale je dostatočne hlboká. Schránka pred spolujazdcom zasa nie je veľká, ale je chladená. Veľmi dobre je vymyslená polička pred radiacou pákou. Po jej boku sú dva USB C konektory a cez svoje dno zabezpečuje indukčné nabíjanie mobilu. Samotné dno má protišmykovú úpravu, takže mobil v zákrutách necestuje sprava doľava a naopak. V Škode však nič nenechali na náhodu a pre prípad istoty sú na dne malé mantinely, ktoré bránia tomu, aby mobil v razantnejšie sekaných zákrutách vyletel zo svojho miesta. Prvoradou úlohou týchto mantinelov je však vymedziť správne miesto pre váš mobil, aby nabíjanie bolo účinné. Celá polička je totiž pomerne veľká. Dodávam, že spomínanú poličku – hovorím o príplatkovom prvku Phonebox – využijete aj vtedy, keď váš telefón neumožňuje indukčné nabíjanie. Polička totiž zároveň zosilňuje signál mobilu. Keď tam položíte svoj mobil a máte ho spárovaný s autom, tak bude na komunikáciu využívať anténu vozidla a tá je výrazne silnejšia než vlastná anténa.

Luxusne aj vzadu  

Aj pri prvom pohľade zvonka vidieť, že Scala má dlhý rázvor osí náprav, čo sa premietne do veľkorysého priestoru pre pasažierov sediacich vzadu. Aj zadné sedadlá sú príjemné, majú dokonca jemný náznak tvarovania a čo osobitne chválim, majú veľké a mäkké hlavové opierky. Okrem toho musím vyzdvihnúť, že medzi prednými sedadlami sú dva výduchy klimatizácie a pod nimi ďalšie dva USB C konektory na nabíjanie mobilu či tabletu. Pri dlhšej ceste s deťmi ich určite oceníte.

 

Chytený v sieti

Dnes si už žiaden model Škody neviem predstaviť bez tzv. Simply Clever riešení. Hoci testovaná Scala nemala všetky z celej plejády, ktoré sú pre ňu v ponuke, aj tak sa ich našlo za priehrštie. Spomeniem dáždnik vo dverách, ktorý sa už osvedčil vo väčších modeloch automobilky. S radosťou som využíval prepracovaný sieťový program v batožinovom priestore. Ten sa skladá z troch sietí – jedna z nich je jednoduchá a prekrýva dno kufra, zvyšné dve sú zdvojené a vytvárajú akúsi sieťovanú tašku. Prvá z nich je určená na umiestnenie pozdĺžne na boku kufra, druhá na priečne umiestnenie v prednej alebo zadnej časti kufra. Priečna sieť má integrovanú tašku z plného odolného materiálu. Siete môžete používať samostatne aj spolu. Spomínaný sieťový program dopĺňa sieťka zo spodnej strany krycieho plató kufra. Mimochodom, samotné plató nie je zrolovateľné, ale pevné a v jeho dne sú dve praktické priehlbinky – jedna širšia na bežné veci a jedna užšia, trebárs na veľký dáždnik. Známe háčiky na boku kufra dopĺňajú dva háčiky zo zadnej strany operadiel zadných sedadiel. Tie sú vyberateľné a šikovným spôsobom využívajú horné kotevné oká ISOFIX, keď ich nepotrebujete. Sú totiž zaháknuté práve do nich. Kufor má v základe nadpriemerných 467 dm3, jeho veko má v testovanom modeli elektromotorické ovládanie. Úplnou novinkou v zozname Simply Clever nápadov je uzáver plniaceho hrdla kvapaliny do ostrekovača čelného skla. Po otvorení ho môžete prevrátiť a vytvoriť z neho praktický lievik. Vďaka nemu neoblejete motor kvapalinou a ani zo samotnej zmesi nevyjde nazmar ani kvapka.

Vrelo odporúčam

Na prvý test sme si zvolili model so silnejšou verziou litrového trojvalca. Tento motor bude totiž pravdepodobne najžiadanejším z celej palety hnacích agregátov. Pri uvedení prvých trojvalcov – a teraz nemyslím konkrétne trojvalcov Škody, resp. koncernu VW, ale všeobecne – som bol trochu skeptický k ich budúcnosti. Dnes sú však trojvalcové motory kdesi úplne inde a pre veľkú skupinu zákazníkov ich vrelo odporúčam. Majú kultivovanejší chod, širšie využiteľné otáčkové pásmo, vyrástli aj zo svojich  detských chorôb… Konkrétne motor 1,0 TSI s výkonom 115 k v Scale prekvapí mohutným záťahom. Áno, je tam turbodiera, ale keď ju prekoná, tak sa vydá za plynom s veľkou vervou a s chuťou do života potiahne až ku 6 500 ot.min-1. K tomu obrovský krútiaci moment dostupný v širokom rozsahu otáčok, ktorý motoru zabezpečí neobyčajnú pružnosť. Na povrchu s trochu horšou priľnavosťou som dokonca pociťoval, že pneumatiky majú na prvých dvoch prevodových stupňoch problém preniesť ten nával krútiaceho momentu. Predbehnúť niekoho alebo v tom niekomu brániť rozhodne nebude problém. Len sa treba včas spamätať, aby ste mali v správny moment už zaradený správny prevodový stupeň a motor už bol za turbodierou. Zaujímavá je tiež akustika motora. V nízkych otáčkach – v závislosti od zaradeného prevodového stupňa a od miery stlačenia plynu, resp. od zaťaženia – do cca 1 700 až 2 100 ot.min-1 síce nepríjemne duní, ale potom sa jeho zvuk zmení na príjemne dravý. To, pochopiteľne, pod plynom. Pri ustálenej rýchlosti, resp. pozvoľnej akcelerácii je tichý a v podstate ani nevnímate, že mu jeden valec „chýba“.  Musím však povedať, že priemerná spotreba 5,7 l/100 nie je hodná oslavných ód. Trojvalcové motory totiž vedia jazdiť úsporne, ale iba za predpokladu, že ich nenaháňate. Keď však toto pravidlo nerešpektujete a trochu im stúpite na krk, tak ich spotreba môže presiahnuť hodnotu, akú by ste pri podobnom jazdnom štýle dosiahli so štvorvalcom. Ja som priemernú spotrebu 5,7 l/100 dosiahol zmiešaným štýlom – raz som jazdil rozvážne, inokedy emotívnejšie. Som zvedavý, akú spotrebu budem mať s 1,5-litrovým štvorvalcom. Mimochodom, pri objeme palivovej nádrži 50 litrov a spotrebe 5,7 l/100 km máte dojazd takmer 900 km! To je pomaly ako pri dieselových autách strednej triedy.

Napĺňa radosťou

Momentálne je tento motor k dispozícii iba so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, no od 40. týždňa si ho budete môcť objednať aj so sedemstupňovou DSG prevodovkou. Áno, viem, v mestskej premávke a ranných zápchach zo satelitných obcí, resp. poobedňajších zápchach opačným smerom, kde sa viac stojí a posúva než ide, je automat neoceniteľným pomocníkom, no mne osobne manuál nevadil. Naopak, napĺňal ma radosťou z jazdy a zároveň mi umožňoval využívať potenciál motora, resp. ho držať v správnych otáčkach. O to viac, že samotná prevodovka je veľmi presná a jej chod je príjemný. Mimochodom, v rýchlosti 100 km/h točí motor na šestku zhruba  2 000 ot.min-1.

Radosťou ma napĺňal aj podvozok, ktorý s vami spolupracuje a ochotne vás podporí vo všetkom, čo vo vašich očiach uvidí. Chcete zabudnúť na čas a oddať sa uvoľneným kilometrom? Prosím, nech sa páči. Podvozok je naladený vyvážene, nie je zbytočne pevný a nie je ani uplávaný. Zároveň účinne tlmí prenos rázov do karosérie. Pravda, pri prejazde škár a výtlkov trochu duní. Alebo, naopak, chcete uvoľniť trochu adrenalínu do žíl? Smelo začnite sekať zákruty. Na povely volantu reaguje ochotne, predné kolesá majú parádny grip, aby ste sa dostali na hranicu nedotáčavosti, tak musíte urobiť nejakú hlúposť. Auto totiž komunikuje svoje limity už pri neutrálnej tendencii k šmyku. A, samozrejme, ako pri každom aute, aj tu môžete zadnú nápravu nahodiť do pretáčavého šmyku.

Nevídané možnosti

Scala je prvým modelom českej automobilky, ktorý je postavený na koncernovej podlahovej platforme MQB A0. To nie sú iba unifikované časti štruktúry karosérie, to nie je iba možnosť variabilnej tvorby karosérie, to nie je iba zníženie hmotnosti, to nie je iba zníženie výrobných nákladov, ale aj elektronika. Vďaka nej môže mať Scala najmodernejšie technológie v oblasti bezpečnosti, komfortu a infotainmentu. Môže mať a testovaný model aj mal napríklad adaptívny tempomat, systém multikolízneho brzdenia, strážcu jazdného pruhu s aktívnym vracaním doň, semiautonómne parkovanie… Môže mať, ale nemal volič jazdných režimov, adaptívny podvozok, virtuálny digitálny prístrojový štít… Namiesto virtuálneho kokpitu mal klasické budíky, ale palubný počítač uprostred poskytoval širokú škálu informácií vrátane teploty motorového oleja. Testovaný model mal aj vyhrievané sedadlá a vyhrievaný volant, pričom si môžete nastaviť, či chcete aktiváciu vyhrievania volantu prepojiť so zapnutím vyhrievania sedadiel alebo nie. Nechýbali tiež bezkľúčový systém, vyhrievané čelné sklo, varovanie na autá prichádzajúce spoza neprehľadnej prekážky pri cúvaní, cúvacu kameru, automatické zabrzdenie pred prekážkou pri cúvaní… Škoda, že sa asistenčné čiary pri cúvaní nenatáčajú spolu s volantom.

 

Nielen šťastie

Vrátim sa na začiatok testu, nahradiť Rapid Scalou bol skutočne odvážny krok. Odvážnym však šťastie praje. V skutočnosti to tentoraz asi nebude o odvahe, úspech Scaly nebude tkvieť iba v šťastí, ale najmä v tom, že Scala je vážne dobrá. O tom som „scalopevne“ presvedčený.

Stručne:Škoda Scala 1,0 TSI 85 kW 6°MP Style

Čo treba uznať: Spoza volantu máte pocit, že máte v rukách hodnotné auto.

Čo nám chýbalo: Asistenčné čiary sa pri cúvaní nenatáčajú s volantom.

Čo nás prekvapilo: USB konektory sú už typu C.

Základné technické parametre

  Škoda Scala 1,0 TSI 85 kW 6°MP Style Kia Ceed 1,0 T-GDi 120 k Gold Renault Megane 1,3 TCe 115 GPF Intens
Cena základ/verzia/test [€] 13 490/18 030/19 556 13 390/16 590/– 13 990/16 740/–
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km 7 rokov alebo 100 000 km 5 rokov alebo 100 000 km
Motor [typ/valce/ventily] Preplňovaný zážihový R3/12V Preplňovaný zážihový R3/12V Preplňovaný zážihový R4/16V
Objem valcov [cm3] 999 998 1 333
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 85 (115)/5 000 – 5 500 88 (120)/6 000 85 (115)/4 500
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 200/2 000 – 3 500 172/1 500 – 4 000 220/1 500
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 9,8 11,1 10,7
Max. rýchlosť [km/h] 204 190 190
Spotreba podľa WLTP  nízka/extra vysoká úroveň/kombinovaná [l/100 km] 4,5 – 5,4/7,1 – 7,9/5,3 – 6,3 n.u./n.u./5,6 – 6,1 n.u./n.u/6,1 – 6,5
Test AM [l/100km] 5,7
Emisie CO2 (kombinovaná podľa WLTP) [g/km] 119 – 143 127 – 139 137 – 148
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 362/1 793/1 471 4 310/1 800/1 447 4 359/1 814/1 447
Rázvor osí náprav [mm] 2 649 2 650 2 669
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 240/428 Od 1 352/do 448 Od 1 231/do 583
  Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – nie/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 8,0

Batožinový priestor: 467 dm3

Čas na kolo: nemerali sme

 

Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – áno/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 8,0

Batožinový priestor: 395 dm3

Čas na kolo: nemerali sme

 

Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – áno/áno

Zrkadlenie – nie

Uhlopriečka: 7,0

Batožinový priestor: 402 dm3

Čas na kolo: nemerali sme

 

 

Škoda Scala a konkurenti

Škoda Scala  
Plusy Mínusy
– veľké a široké sedadlá

– výborný vyvážený podvozok

– Simply Clever riešenia

– výborný infotainment – dobrá grafika, dobrá citlivosť, rýchle reakcie

– ovládanie klimatizácie cez dotykový displej

– nízke užitočné zaťaženie

 

Kia Ceed  
Plusy Mínusy
– všetky často používané a dôležité funkcie sa ovládajú priamo

– pohodlné sedadlá

 

– nízky krútiaci moment motora 1,0 T-GDi

– slabšia možnosť individualizácie vozidla

– menej dobre definovaný chod prevodovej páky

 

 

Renault Megane  
Plusy Mínusy
– vysoké užitočné zaťaženie

– široký rozsah personalizácie vozidla prostredníctvom Renault Multi-Sense

– príjemný a agilný podvozok

– výborný pomer ceny a výbavy

– aj často používané a dôležité funkcie sa ovládajú cez dotykový displej

– z postranných a stredových výduchov klimatizácie prúdi vzduch poriadne iba pri vyšších otáčkach ventilátora

 

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov