Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota GR Supra: Hrdinovia nevymrú

Toyota GR Supra. Endorfíny vám budú striekať ušami von.

Hlavnými témami dnešných dní sú SUV a ich najrôznejšie deriváty, boj s legislatívou o šialené limity emisií CO2 a elektromobilita. Ktokoľvek urobí čokoľvek mimo týchto línií, tak je samovrah. Našťastie však hrdinovia nikdy nevymrú… Toyota sa postavila zoči-voči všetkým tým, ktorí sa všemožným spôsobom snažia zabiť podstatu automobilu a akoby natruc predstavila auto, ktoré ani netuší, čo je to SUV, a napriek tomu je omnoho športovejšie než ktorékoľvek SUV. Auto, ktoré nedbá na CO2, má parádny veľký a silný benzínový motor. Auto, pri ktorého šoférovaní vám radosť a endorfíny budú striekať ušami von. Hovorím o piatej generácii Supry, ktorá sa aktuálne celým menom volá Toyota GR Supra. GR poukazuje na divíziu Gazoo Racing, ktorú automobilka vytvorila v roku 2015 a zastrešuje všetky aktivity automobilky v motoršporte. Vzhľadom na predpokladaný počet predaných áut by si vývoj takéhoto auta nemohla dovoliť ani taká silná automobilka ako Toyota. Na spoluprácu si vybrala toho najlepšieho partnera, akého mohla – mníchovskú automobilku BMW. Výsledkom spolupráce je spomínaná Toyota GR Supra a v podaní BMW zasa Z4. Najlepšia Supra, aká sa kedy vyrobila, a najlepšie Z4, aké sa kedy vyrobilo. Prvá z nich sa vyrába ako kupé, druhé zasa iba ako roadster. Poďme však k Toyote.

Zlatý pomer

Tvorcovia si za najdôležitejšiu úlohu dali, aby dosiahli dobrý pomer medzi rázvorom osí náprav a rozchodom kolies (ideálne je, aby tento pomer bol v rozmedzí 1,5 – 1,6) a aby ťažisko bolo čo najnižšie. Rozčapená silueta so širokým rozchodom udrie do očí. Ale povedali by ste, že Supra má kratší rázvor ako Yaris? Pri rázvore osí 2 470 mm a rozchode zadných kolies 1 589 mm je pomer rázvoru k rozchodu 1,55. A ťažisko? To je o 7 mm nižšie, ako má Toyota GT86. A to aj napriek tomu, že GT86 má plochý boxer motor a Supra radový šesťvalec. Tieto parametre, spolu s geniálne vyladeným podvozkom a ideálnym rozložením hmotnosti na nápravy 50:50, zabezpečujú Supre neuveriteľnú agilitu a ovládateľnosť, akú som už dávno nezažil. Predné kolesá akoby nepoznali zákony fyziky a zadné akoby nikdy nedospeli a ostali hravými deťmi. Nie však neposlušnými. Riadenie je aktívne a rýchle, ale nie je premotivované, a to sa mi páči. Akurát tvar volantu by som si dal iný. Brzdy som neunavil ani na cestách plných zákrut, ale ani na okruhu Jarama, kde sme mali dva „stunty“. Svoj podiel na agilite v zákrutách má aj dvojcestný aktívny diferenciál, ktorý v závislosti od aktuálnych potrieb presúva časť hnacej sily sprava doľava a naopak, aby ste mohli naplno využiť výkonový potenciál motora vo výjazdoch zo zákrut alebo predymiť celý oblúk zákruty. Pri uvoľnení plynu, resp. brzdení sa zasa okamžite otvorí, aby ste pri nájazde do zákruty nedostali šmyk.   Na pohon slúži radový trojliter od BMW s výkonom 250 kW (340 k) pri 5 000 – 6 500 ot.min-1 podporený krútiacim momentom 500 Nm v rozsahu 1 600 – 4 500 ot.min-1. V športovom režime sa mu otvoria klapky vo výfuku a vie pekne zahrmieť. Z rozhovorov s konštruktérmi som však mal taký pocit, že by autu dopriali viac decibelov. Európske normy im však zväzovali ruky. Osemstupňový automat taktiež pochádza od BMW a je geniálny – v automatickom aj manuálnom režime. Na povely páčok pod volantom reaguje okamžite a s patričným kopancom do chrbta.  V spomínanom športovom režime stuhnú aj tlmiče a tiež odozva riadenia.

Všetko podstatné v základe

Predošlé generácie Supry boli 2+2 miestne, v záujme dosiahnutia dobrého pomeru rázvoru osí náprav k rozchodu kolies je však nová „iba“ dvojmiestna. Aj tak sa dve núdzové miesta nevyužívali. Vodič je prístrojovou doskou maximálne obopnutý, oblasť kolien je vystlaná mäkčeným materiálom. Samotná prístrojová doska nesie mnohé prvky BMW – volič prevodovky, ovládač iDrive, displej multimediálneho systému, tlačidlá a otočné ovládače, kľučky dverí… Sedadlá a volant sú však Toyota. Pre dosiahnutie maximálnej tuhosti karosérie (ešte vyššej, ako má Lexus LFA) je za sedadlami rozpera. Mimochodom, písmenko S na označení Supra je inšpirované legendárnou šikanou Nordschleife, na ktorom podvozok Supry ladili. Vlastne preto auto tak geniálne funguje aj na „normálnych“ cestách, nielen na okruhu s asfaltom ako zrkadlo. Ďalšou zaujímavosťou je, že v Európe musí Toyota názov Supra používať spolu s názvom Toyota, pretože samostatný názov Supra má registrovaný niekto iný. Preto je na veku kufra so zakončením v tvare kačacieho chvosta pod logom aj nápis Toyota. GR Supra sa bude predávať v dvoch stupňoch výbavy – už aj v základnej Active za 69 900 eur má všetko potrebné: kované kolesá, aktívny difík, adaptívne tlmiče, adaptívne svetlá.

Text: Peter Varga, foto: autor a archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov