Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

BMW pripravuje novú jednotku

BMW na skúšobnom okruhu Miramas na juhu Francúzska testuje novú generáciu modelu 1. Finálnemu testovaniu predchádzalo päť rokov intenzívneho vývoja.

Nové BMW radu 1 má stanoviť nové štandardy v oblasti jazdnej dynamiky v prémiovej kompaktnej triede a zároveň priniesť väčší vnútorný priestor. Novinka bude k dispozícii s pohonom predných kolies, respektíve s inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive.

 

Peter Langen, vedúci Oddelenia jazdnej dynamiky v spoločnosti BMW Group, o novinke prezradil: „Naši zákazníci chcú priamo cítiť rýchle a precízne reakcie, ktoré sa im spájajú s citlivo naladeným zážitkom z jazdy. BMW radu 1 bude BMW s individuálnym charakterom.“ BMW pri konštrukcii novinky využilo Group bohaté skúsenosti, ktoré počas ostatných rokov získalo s modelmi s pohonom predných kolies. Kľúčový prvok vysokej ovládateľnosti vozidla predstavuje špeciálna technológia ovládania preklzu kolies ARB známa z modelu BMW i3s, ktorá sa prvý raz predstaví vo vozidle so spaľovacím motorom.

 

Technológia ARB, ktorá bude súčasťou štandardnej výbavy BMW radu 1, využíva ovládaciu jednotku preklzu kolies umiestnenú priamo v riadiacej jednotke motora namiesto toho, aby bola súčasťou stabilizačného systému DSC (Dynamic Stability Control). Odstraňujú sa dlhé prenosové časy, informácie prúdia trikrát rýchlejšie a ovládacie pokyny od vodiča sa prenášajú desaťkrát rýchlejšie. V úzkej spolupráci s funkciou DSC sa tak aktuátor stará o výrazné potlačenie nedotáčavosti, čo je bežný prejav vozidiel s pohonom predných kolies, no bez toho, aby utrpela priečna dynamika. Súčasťou štandardnej výbavy bude aj BMW Performance Control (rozdeľovanie krútiaceho momentu na kolesá), čo zvýši dynamiku a ovládateľnosť nového BMW radu 1 pomocou aktívneho pribrzďovania kolies. Okrem toho sa pridaním presne umiestnených výstuží a vzpier zvýšila aj torzná tuhosť vozidla. Príkladom je štandardne dodávaná zadná vzpera v tvare bumerangu. „Výrazným zapracovaním všetkých prvkov ovplyvňujúcich dynamiku ako aj inovatívnym ovládaním trakcie sme vytvorili úplne nový zážitok z jazdy,“ vraví Holger Stauch, manažér projektu BMW radu 1.

306 koní

Na vrchol ponuky pohonných jednotiek nového BMW radu 1 sa dostane nový 4-valcový motor M135i xDrive s maximálnym výkonom 225 kW (306 k). Extrémne dynamické jazdné vlastnosti zaručujú aj technické riešenia ako napríklad zosilnený kľukový mechanizmus, nové piesty a ojnice, väčšie turbodúchadlo poháňané výfukovými plynmi ako aj upravené vstrekovače paliva.

Viac miesta v kabíne

BMW radu 1 by prinesie aj zlepšenie v oblasti vnútorného priestoru. Vďaka novej konštrukcii pohonu predných kolies s priečne uloženým motorom a s nízkym stredovým tunelom má posádka k dispozícii oproti predchádzajúcej generácii výrazne väčší vnútorný priestor, čo sa prejaví najmä na zadných sedadlách. Zadní pasažieri získali v priestore na nohy 33 milimetrov, priestor na hlavu vzadu vzrástol o 19 milimetrov. Výrazne sa uľahčil prístup do zadnej časti vozidla a objem batožinového priestoru vzrástol o 20 dm3 na 380 dm3.

Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov