Mercedes-Benz odhaľuje budúcnosť mobility
Hybridné autá sú dnes čoraz populárnejšie, no všetky značky doteraz kombinovali elektromotor s klasickým spaľovacím motorom. Mercedes-Benz ide ďalej. K elektrike pridal vodík. Je táto kombinácia odpoveďou na mobilitu budúcnosti? Mohla by byť.
Model Mercedes-Benz GLC F-CELL, ktorý automobilka dodá prvým vybraným zákazníkom, ponúka veľmi zaujímavú a perspektívnu formu „čistej“ mobility. Vozidlo v žiadnom z jazdných režimov neprodukuje škodlivé exhaláty a súčasne rieši problém obmedzeného dojazdu klasických elektromobilov. Limitujúcim faktorom dojazdu je samozrejme objem dvojice nádrží na vodík, ktorá sú vyrobené z uhlíkových vlákien. Do tých aktuálne použitých sa zmesí 4,4 kg vodíka, čo pri priemernej spotrebe 1 kg / 100 km vystačí na približne 430 kilometrov, s plne nabitým akumulátorom majiteľ získa k dispozícii ešte 51 kilometrov. Výhodou tejto kombinácie je samozrejme rýchlosť načerpania vodíka do nádrží, ktorá je porovnateľná s čerpaním klasických pohonných hmôt (3 min.).
Limitujúcim faktorom masového rozvoja tejto technológie je samozrejme výstavba čerpacích staníc na vodík. Koncern Daimler AG spoločne so svojimi partnermi v rámci spoločného podniku H2 Mobility vypracoval pre Nemecko akčný plán. Do konca roka 2019 by sa sieť vodíkových čerpacích staníc mala rozšíriť z 50 na 100 staníc. Dlhodobým cieľom je sieť až 400 vodíkových čerpacích staníc. Podobné projekty na vytvorenie infraštruktúry sa realizujú v Európe, v USA aj v Japonsku.
Mercedes-Benz modelom GLC F-CELL ukazuje, že tridsať rokov, ktoré venoval vývoju palivových článkov, prináša výsledky pripravené pre sériovú produkciu. Zostáva nám veriť, že si to úradníci v Bruseli všimnú.
Peter Lacena, foto: archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov