Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Sedeli sme v Škode Scala

Škoda Scala pridala v emóciách, no súčasne si zachovala to, čo som na autách tejto značky vždy oceňoval. Pragmatizmus na každý deň.

Automobilka ešte pred oficiálnou premiérou pozvala vybraných novinárov do štúdia neďaleko Mladej Boleslavy. Mali sme dve hodiny na to, aby sme si do auta sadli a spoznali ho do detailov. Tak aká je nová Škoda Scala? Dizajn karosérie je o poznanie emotívnejší, nová nižšia predná maska s hranatými FULL LED reflektormi (k dispozícii budú za príplatok) kompaktu svedčí. Zadná časť je tvarom niekde na polceste medzi klasickým hatchbackom a liftbackom. Z modelu Rapid Spaceback si Scala požičala efektné zadné okno, logo automobilky je nahradené nápisom Škoda. Pekné sú aj zadné skupinové svetlá osadené LED technikou. Exteriérom Scala podľa mňa osloví mladších, no súčasne neodplaší starších. Mne sa páči, hoci ak by sme boli puntičkári, v niektorých tvaroch by sme inšpiráciu u jednej prémiovej automobilky asi našli. Vadí to? Mne nie. Dizajnom karosérie teda Scala dodala automobilke to, čo podľa mňa potrebovala ako soľ. Veľká časť zákazníkov si totiž dnes nechce kúpiť auto iba preto, lebo je praktické. Potrebuje si ním spraviť  radosť a tešiť sa z neho, lebo je skrátka pekné. Misia „Už žiadna sivá myška“ je teda podľa mňa splnená.

 

Poriadok

Poďme dovnútra. Auto, ktoré sme mali k dispozícii, pochádzalo ešte z predsériovej produkcie. A tak sme k nemu aj pristupovali. Chválim pracovisko vodiča. Žiadne excesy, či už z pohľadu dizajnu alebo rozmiestnenia ovládacích a informatívnych prvkov sa samozrejme nekonajú. Všetko je tam, kde by ste to podvedome hľadali. Prístrojová doska je veľkosťou tak akurát, použité materiály, ako aj dielenské vypracovanie, je tradične výborné. Strednej časti dominuje ideálne umiestnený displej multimediálneho systému s uhlopriečkou 9,2 palca. Pekným detailom je farebná lišta horizontálne rozdeľujúca prístrojovú dosku. Vozidlo samozrejme dostalo aj konfigurovateľný digitálny prístrojový panel. Móda káže ho mať, tak ho Scala má. Pre mňa je kľúčové, že ponúka aj klasické zobrazenie, ktoré je z pohľadu periférneho sledovania zobrazovaných údajov vodičom určite najlepšie a najbezpečnejšie.

Priestor

Scala má rozmery 4 362 mm (dĺžka) x 1 793 mm (šírka) x 1 471 mm (výška) a rázvor 2 649 mm. Pre porovnanie. Etalón kompaktnej triedy, Volkswagen Golf, má rázvor 2 620 mm. Milimetre v kabíne cítiť. Na predných sedadlách je miesta nadostač a ak radi sedíte nízko, Scala vám to umožní. Vzápätí si idem sadnúť za seba. Hoci som si sedadlo nastavil úplne dolu, pod sedák sa mi nohy zmestia. Fajn. V aute boli pekné športové sedadlá, čo asi potenciálneho majiteľa poteší je to, že pohodlné na dlhé cesty nie sú iba predné. Scalu chválim za dĺžku aj sklon zadných sedadiel, dobre zvolený je aj sklon operadiel. Na zadných sedadlách je more miesta na kolená, k úplnej spokojnosti by som si ešte prosil sklopnú opierku na ruku uprostred, ideálne so zapracovanými držiakmi na nápoje. Počas skúmania priestoru na zadných sedadlách ma zaujal ešte jeden praktický detail. Blatníky kolies sú prekryté mäkko čalúneným, stredom prešitým obkladom. Na malej vlajočke svieti nápis Airbag. Ak sa pohodlne usadíte a ruku odložíte do obkladu dverí, bude vďaka tomuto nápadu váš lakeť v teple a bezpečí.

Batožina

Hoci je Scala o poznanie emotívnejším modelom, než sme boli pri značke Škoda zvyknutí, musí ctiť aj jej doterajšie zameranie. Piate dvere, ktoré môže ovládať elektromotor, preto ukrývajú batožinový priestor so základným objemom 467 dm³, sklopením zadných sedadiel sa dopracujete k objemu 1 410 dm³. Pod dvojitým dnom konštruktéri zachovali priestor pre plnohodnotnú rezervu. Preskúmavam háčiky, osvetlenie, odkladacie kapsy po stranách batožinového priestoru a na ľavej stene nachádzam osvetlený spínač. Najprv som si myslel, že slúži na uvoľňovanie operadla zadného sedadla. Stačím ho a sedadlo nič. Hm, auto z predsérie? Ale kdeže, týmto spínačom sa uvoľňuje sklápacie ťažné zariadenie. Toto riešenie je vlastné skôr autám z vyšších cenových segmentov, no Škoda chápe potreby potenciálnych klientov, ktorí stále niečo prevážajú, a tak im tento praktický prvok výbavy dopraje. Dve hodiny so Škodou Scala končia. K úplne spokojnosti mi chýbali kľúčiky od auta a možnosť vyraziť na cestu. Verím, že na kilometre za jej volantom nebudem čakať dlho.

Technika

Na záver si zhrňme doteraz známe informácie o technike. Scala ponúkne celkom 5 rôznych motorov, ktoré splňujú emisnú normu Euro 6d-TEMP. Paleta motorov zahrňuje tri benzínové a jeden naftový motor. Pozostáva z nasledujúcich agregátov: 1.0 TSI (70 kW/95 k), 1.0 TSI (85 kW/115 k), 1.5 TSI (110 kW/150 k) a 1.6 TDI (85 kW/115 k). Všetky motory, s výnimkou základného, budú k dispozícii aj so sedemstupňovým automatom DSG.  V priebehu roka 2019 do ponuky pribudne agregát 1.0 G-TEC (66 kW/90 k) s pohonom na ekologický zemný plyn (CNG). Všetky benzínové motory sú vybavené filtrom pevných častíc, dieselový štvorvalec je vybavený systémom SCR so vstrekovaním AdBlue a filtrom pevných častíc. Pre záujemcov o športovejšiu jazdu automobilka pripravila príplatkový systém Sport Chassis Preset. Podvozok, ktorý je o 15 mm  nižší, ponúka dve alternatívy (Normal a Sport). Na voľbu režimu slúži ovládač Driving Mode Select.

Vďaka novej generácii mobilných online služieb Škoda Connect môžu cestujúci pomocou mobilného telefónu zamknúť a odomknúť vozidlo, aktualizovať software infotainment systému, alebo mapy navigácie. Scala je tiež prvým modelom automobilky, ktorý je sériovo vybavený pripojením k internetu. Zabudovaná karta eSIM poskytuje vysokorýchlostné pripojenie LTE. V štandardnej výbave bude táto eSIM karta podporovať funkcie Tiesňového volania a Proaktívne servisné služby.

Scala dostal aktuálnu zostavu prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Zaujímavou novinkou je Side Assist, ktorý bude dostupný za príplatok. Tento systém upozorňuje vodiča na to, keď vozidlá za ním majú úmysel predbiehať alebo sa už nachádzajú v mŕtvom uhle. Zatiaľ známy systém Blind Spot Detect má dosah radaru 20 m, systém Side Assist vie zaregistrovať vozidlá až do vzdialenosti 70 m a dokáže tak efektívne varovať pred nebezpečenstvom aj na diaľniciach alebo rýchlostných cestách. Súčasťou systému Side Assist je aj systém Rear Traffic Alert.

Som rád, že tradičná značka, ktorá bola na našom trhu dlhé predlhé roky synonymom rodinného auta, na trh prinesie auto pre bežného motoristu. SUV a crossovery sú dnes síce IN, no ak sa niekto pozrie na mobilitu pragmaticky, vyjde mu ako optimálne riešenie auto tejto veľkosti.  A aká bude jeho cena? Na to si ešte musíme chvíľku počkať.

Text: Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov