Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Lexus NX 300h: Fešák pre krásky

Lexus NX 300h prešiel miernou modernizáciou. To dôležité, prečo si získal srdcia predovšetkým žien, však, samozrejme, zostalo zachované.

Drobné retuše na karosérii a v kabíne populárny mestský crossover osviežili. Nie sú však zásadnou zmenou, a tak sa venujme skôr tomu, čo v prípade tohto japonského extroverta za svoje peniaze získate. Ak ho zaparkujete pred vašim domov, okoliu bude hneď jasné, že konfekcia pre vás nie je to pravé orechové. Lexus NX sa totiž vymyká dizajnovým štandardom. Dizajn je, samozrejme, vecou vkusu, čo však už vecou vkusu nie je, je kvalita. Príkladné vypracovanie karosérie s minimálnymi špárami medzi jednotlivými dielmi na jednej strane podčiarkuje príslušnosť značky k prémiovému segmentu a na druhej blahodarne prispieva k tichu, ktoré si budete v meste a aj na diaľnici v kabíne užívať. Športový strih napovedá, že na zadných sedadlách nebude priestor na rozdávanie. Realita je lepšia, než by ste čakali. Platí to v prípade, ak sa bavíme o štyroch dospelých. Piaty, sediaci vzadu uprostred, už vzhľadom na deficit miesta nad hlavou pre krásu karosérie príliš veľké pochopene mať asi nebude. Ale dobre, je to mestský crossover, nie sťahovák.

Test Lexus NX 300h

Má talent rozmaznávať

Kabína je vypracovaná so zmyslom pre detail. Výborné sedadlá sú čalúnené kožou, nechýbajú pohodlné výplne dverí s primeranými kapsami na odloženie drobností a ideálne umiestnenou lakťovou opierkou. Tu si viem predstaviť absolvovať aj cestu na druhý koniec Európy. Pracovisko vodiča je presne podľa môjho gusta. Všetky informatívne a ovládacie prvky sú dobre umiestnené, dôležité veci sú v priamom zornom uhle vodiča. Nič som nehľadal, nič mi neprekážalo. O tom, že toto auto je určené pre krásky, napovedá jeden vtipný detail. Časť kožou potiahnutej opierky medzi prednými sedadlami možno odobrať, na druhej strane totiž ukrýva malé kozmetické zrkadielko. Zostáva mi veriť, že ho počas jazdy bude používať spolujazdkyňa. Ovládanie multimediálneho systému je vyriešené dotykovou plochou medzi sedadlami. Na nájdenie tých správnych ťahov a sily dotyku chce získať cvik, no je to určite podstatne lepšie, ako na našich rozbitých cestách mávať prstom  pred dotykovým displejom. K silným stránkam kabíny treba jednoznačne pripočítať jej výborné utlmenie od hluku. Za interiér a pohodlie pre cestujúcich teda dávam palec hore.

Test Lexus NX 300h

Dáva zmysel

Inak ako s hybridnou sústavou si dnes už Lexus neviem predstaviť, a tak sa pozrime na to, ako systém funguje v reálnej premávke. Benzínový štvorvalec s objemom 2,5 litra a maximálnym výkonom 114 kW (155 k) spolupracuje s dvojicou elektromotorov, štvrtým do partie je automatická prevodovka eCVT. Kombinovaný výkon sústavy je 145 kW (197 k). Auto bolo vybavené adaptívnym podvozkom, štyri alternatívy nastavenia sme mali na výber aj v prípade pohonu. V prvom prípade možnosť voľby chválim. Možnosť poddajnejšieho nastavenia podvozka na našich rozbitých cestách v centre mesta príde vhod. Pri pohone sa asi ako ja budete chvíľu hrať s alternatívami. Reakcie pohonnej sústavy sa totiž z pomerne letargickej dokážu zmeniť na citeľne ochotnejšie. Otázka je, ako dlho vás to bude baviť. Reálnejší zmysel to pre mňa malo napríklad v prípade, keď ma čakala dlhá porcia diaľničných kilometrov. Tak poďme na štandard, pri ktorom nepochybne po počiatočnom nadšení z novej hračky skončíte. Reakcia sústavy na pokyn vodiča je primeraná. Nie športová, skôr komfortná. Toto je fajnový mestský crossover, nie športiak, takže pre mňa je to v poriadku. Zadné kolesá prídu k slovu na rýchlom prejazde zákrutou či na zablatenej ceste. Elektronika s pripojením zadného elektromotora neváha.

Tak ako?

Lexus NX 300h je presne taký, ako som očakával. Originálny, veľmi kvalitne vypracovaný a takmer za každých okolností nežný k vašim ušiam a chrbtici. Ak by stál pred naším domom, manželka by určite neprotestovala. Na záver pár slov o spotrebe. Automobilka sľubuje 5,1 litra benzínu na 100 kilometrov. Reálne môžete očakávať, že v závislosti od toho, aký druh cesty bude prevažovať (mesto, okresky, diaľnica), bude na palubnom počítači svietiť priemerná spotreba v rozmedzí 7,1 až 8,0 benzínu na 100 kilometrov. Podľa mňa dobrý výsledok.

Stručne: Lexus NX 300h E-Four Prestige TOP

Cena: základ/test 39 000 €/62 100 €

Záruka: 3 roky bez obmedzenia kilometrov

Čo treba uznať: Lexus, ako má byť.

Čo nám chýbalo: Nič podstatné.

Čo nás prekvapilo: Ticho v kabíne.

Technické údaje: Motor: atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 494 cm3, max. výkon 114 kW (155 k) pri 5 700 ot.min-1, max. krútiaci moment 210 Nm pri 4 200 – 4 400 ot.min-1. Elektromotor vpredu: maximálny výkon 105 kW (143 k), elektromotor vzadu: maximálny výkon 50 kW (68 k). Kombinovaný maximálny výkon sústavy 145 kW (197 k). Emisie CO2 117 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 9,2 s, V max = 180 km/h, spotreba výrobca/test 5,1/7,5 l/100 km.

Text: Peter Lacena, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov