Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Fanúšikovia Citroënu 2CV sa stretli pri Lučenci

Srdcu nerozkážeš a keď sa niekto zamiluje do tohto kultového autíčka, ktoré svojho času postavilo veľkú časť Európy na kolesá, je to láska na celý život. Neveríte? Pozrite si obrázky z posledného zrazu!

Citroën CV2 má svojich fanúšikov roztrúsených po celom svete. Raz darmo. Všade, kde sa tieto autá objavia, razom stúpne počet ľudí s úsmevom na tvári. A bolo tomu tak aj na zraze slovenského Citroën 2CV klub, ktorý sa uskutočnil v posledný prázdninový víkend v okolí Lučenca.

Tohtoročného, už devätnásteho zrazu slovenského Citroën 2CV klubu, sa zúčastnilo 35 vozidiel zo Slovenska, Českej republiky, Maďarska a Rakúska. Miestom stretnutia bola známa Zbrojnica pod hradom Halič, ale pestrofarebná kolóna “kačičiek” priťahovala pozornosť aj na cestách v okolí Lučenca a vodnej nádrže Ružiná. Majitelia sú na svoje “kačičky” náležite hrdí, a vždy sa radi podelia o svoje dojmy aj s verejnosťou. Diváci sa mohli s autami a ich posádkami bližšie zoznámiť na námestí v Lučenci a parkovisku pod hradom Divín, kde sa kolóna na niekoľko hodín zastavila.

Zaujímavým spestrením zrazu bolo aj stretnutie s posádkou Citroënu C3, na ktorej sa vydal fotograf Jojo Samek s kameramanom na dobrodružnú cestu – Expedicia po cestách Európy a Ázie, počas ktorej chcú za 60 dní prejsť 32.000 km po rôznych cestách v 21 štátoch.

U nás je toto kultové autíčko známe hlavne vďaka francúzskym komédiam s Funesom, zaujímavým a veselým scénam so žandármi zo Saint Tropez a s mníškami z blízkeho kláštora. Ani tu sa však filmová kariéra auta neskončila. Na Citroëne 2CV jazdil aj James Bond, auto účinkovalo aj v českých filmoch Bobule a Bobule II., či slovenskom filme Záhrada.

Živio k sedemdesiatke

Práve tento rok oslavuje model 2CV svoje 70-te narodeniny, vyrábalo sa v rokoch 1948 až 1989. Pôvodným zadaním pri jeho vývoji bolo, aby nahradilo francúzskym farmárom konské povozy – malo umožniť prevoz štyroch dospelých vidiečanov v drevákoch a slamených klobúkoch, a k tomu vrece zemiakov. Auto malo byť jednoduché, úsporné a spoľahlivé. Odpružené malo byť tak,  aby sa pri jazde rýchlosťou 60 km/h cez rozorané pole v košíku plnej vajec, položenom na sedadle, ani jedno vajíčko nerozbilo. Prvé funkčné prototypy (250 kusov) boli vyrobené už v roku 1939, ale takmer všetky boli zničené pri okupácii Francúzska počas II. svetovej vojny – aby sa nedostali do rúk nemeckým okupantom. Sériová výroba preto začala až po skončení vojny. Auto bolo predstavené na autosalóne v Paríži v roku 1948 a vzbudilo taký záujem, že na autá, objednané počas autosalónu, museli záujemcovia čakať až dva roky. Jednoduchý a takmer bezúdržbový dvojvalcový motor typu boxer, chladený vzduchom, k tomu veľmi komfortné pruženie a plátenná rolovacia strecha – zaujímavosťou je, že auto sa v prakticky nezmenenej podobe vyrábalo až do polovice 70-tych rokov, kedy bolo inovované, a výroba potom pokračovala až do roku 1989. Počas výroby sa priebežne zväčšoval objem a výkon motora, z pôvodných 6,6 kW až na konečných 20,6 kW.

Od roku 1951 sa Citroën 2CV vyrábal aj v úžitkovej verzii Furgonette – dvojsedadlový automobil so skriňovou nadstavbou a krídlovými dverami vzadu.  Citroën 2CV sa vyrábal aj vo verzii 4X4 Sahara – vozidlo malo dva motory, každý poháňal jednu nápravu, a v otvorenej verzii Mehari s laminátovou karosériou a sklopným čelným oknom. Celkovo sa vyrobilo viac ako 5 miliónov kusov 2CV.

Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov