Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota Yaris GRMN: Politicky nekorektná

Toyota Yaris GRMN by ani nemala existovať. Rebelsky sa však hlási k životu a rozdáva konkurencii lekcie z charakteru a radosti z jazdy.

Na tento test som sa veľmi tešil. Môžem totiž prejsť rovno k veci a nepísať o displejoch, kufri a ovládačoch. Tie sú totiž zhodné s bežným Yarisom. V krátkosti pripomeniem, že trojdverový Yaris nie je celkom ideálny na cestovanie vo štvorici, a to nie pre priestor vzadu, ale horšie nastupovanie a fakt, že predné sedadlá sa sklápajú zle a nemajú pamäť východiskovej polohy. Časť „Yaris“ máme za sebou, teraz prejdime na tú zaujímavejšiu, športovú časť „GRMN“.

 

Načo veľké reči

Reálne novinky v interiéri sú tri. Jednou je menší volant, pochádzajúci z Toyoty GT86. Druhou sú výborné anatomické sedadlá z dielne samotnej Toyoty, zo špeciálneho nešmykľavého materiálu, prešívané červenou a bielou niťou. Treťou sú nové športové budíky.  Zvonku sú veci zaujímavejšie, a to najmä preto, lebo Toyota odolala pokušeniu dať na Yaris GRMN športový bodykit. Predný nárazník aj bočné prahy majú rovnaký tvar ako sériové. O bojovú náladu sa teda starajú iba červeno-čierne polepy na karosérii. Pri pohľade zozadu narazíme na jedinú časť nového „bodykitu“, a to zadný nárazník s difúzorom a centrálne umiestnenou koncovkou výfuku à la Yaris WRC. Ten je riadne sexy. Nad ním si na odtrhovej hrane piatych dverí hovie rozmerný čierny spojler. Mimochodom, čierna je aj strecha a karoséria je biela. Také sú pravidlá hry. Nič z tohto však Yaris rýchlejším nerobí. To má na starosti motor, aký by sme tu neočakávali ani v tých najdivokejších snoch. Je tu totiž 1,8-litrový štvorvalec dopovaný kompresorom Eaton, takže má výkon 156 kW (212 k) pri 6 800 otáčkach! Ak vám to niečo hovorí, tak áno – je to motor, ktorý si Toyota požičala späť od Lotusu. Jeho napratanie pod malú kapotu Yarisu trvalo približne rok. Je to facka všetkým politicky korektným downsizovaným trojvalcovým naturbeným ekohothatchom. A výsledok napriek nemalej cene auta stojí za to.

Pridajte šialenstvo

Už naštartovanie sprevádza nahnevané, ostro ladené zabzučanie z výfuku. Ak si chcete auto užiť naplno, stačí vypnúť stabilizáciu. Nemusíte sa zaoberať športovým režimom podvozka, motora… Žiadne nie sú. To sa mi páči. Takže len zošliapnuť tuhú spojku, zaradiť jednotku a vyraziť s plynom na podlahe. Kompresor v stredných otáčkach zakvíli a ako ručička letí k červenému poľu, zintenzívňuje sa aj zlovestné chrčanie do výfuku, ktoré skončí na obmedzovači krásnym „cchhhrra-pa-pa-pa“, vy zaradíte dvojku a auto letí ako besné ďalej. Za 6,5 sekundy tam máte 100 km/h a zrýchľovanie pokračuje. Maximálny krútiaci moment 249 Nm si musíte zaslúžiť dobrou prácou s prevodovkou. Niežeby bol motor v nízkych otáčkach mŕtvy, ale to najlepšie začne predvádzať až za hranicou 4 000 otáčok. Jeho výkon má nádherne lineárne rastúcu charakteristiku a oplatí sa ho vytáčať až po obmedzovač. Yaris GRMN je s ním fakt rýchly, veď váži iba 1 135 kg. Jazda s GRMN je takmer telepatický zážitok. Keďže nemusíte čakať na turbo ani nejakú elektroniku, vaša pravá noha má na milimeter presne pod kontrolou, čo sa deje a kedy sa to deje. Odozva na plyn je tu fantastická. Nahnevaný motor s vervou vyštekne vždy, keď ho podráždite. Evidentne má aj ľahký zotrvačník. Mať takéto niečo v tele bežného Yarisu je priam šialenstvo, ale také iné, dobré šialenstvo.

Toyota Yaris GRMN

Nielen motor

Aby ste ten parádny motor nerozbili o prvý strom na výjazde zo zákruty, GRMN v sebe ukrýva aj dobrý podvozok. Yaris GRMN je nižší o 24 mm a sedí na tlmičoch Sachs Performance. Obutý je do ultraľahkých kovaných 17-palcových kolies BBS. Pod nimi sú biele strmene upravených bŕzd so štvorpiestikmi vpredu. GRMN má vystuženú karosériu, mohutnejší predný stabilizátor a pre lepšiu trakciu na výjazdoch je na prednej náprave samosvorný diferenciál Torsen. Výsledok je fantastický. Napriek tomu, že Yaris GRMN zdieľa geometriu so sériovým Yarisom, nemá problém s nedotáčavosťou, pokiaľ vy nemáte problém s odhadovaním rýchlosti do zákruty. Keď mu poriadne zahrejete pneumatiky, dokáže jazdiť mimoriadne presne a zároveň hravo. Vďaka úprimnosti a jasnosti jeho odozvy som vždy vedel, čo ma čaká. Dokázal som Yaris GRMN presviedčať aj v jemné pretáčavé šmyky, ktoré prichádzali pekne progresívne. Ani v zložitých situáciách sa ma GRMN nepokúsilo zabiť a sám som niekedy nechápal, čo všetko si s ním môžem dovoliť. Jeho podvozok je nastavený naozaj perfektne, o čom svedčí aj fakt,  že nie je príliš tvrdý pri bežnej jazde v meste. Chválim aj brzdy. Ich pedál je síce trochu ďaleko od toho plynového na komfortné dávanie medziplynov, ak naň fakt netlačíte, ale je príjemne tvrdý a brzdy nevädnú ani po ozaj ostrej jazde v kopcoch. Toyota Yaris GRMN je úžasne (áno, dochádzajú mi superlatívy) dobre poskladaný balík tých správnych dielcov naladený pre ozaj čisté potešenie z jazdy. Jej podvozok nie je taký „dokonalý“, ako má Clio RS, ale kompenzuje to práve tým úžasným motorom, analógovým spôsobom ovládania a vyšším komfortom. A prečo o Yarise GRMN vôbec píšem, keď sa všetkých 400 kusov predalo do troch dní? Značku GRMN totiž nevidíme na cestnej Toyote posledný raz a ak má byť toto predzvesť toho, čo bude nasledovať, oplatí sa tieto riadky čítať veľmi pozorne.

Stručne:

Toyota Yaris GRMN 1,8 Dual VVT-i kompresor

Cena: základ/test 31 900/31 900 €

Záruka: 3 roky alebo 100 000 km

Čo treba uznať: Motor z Lotusu bol vynikajúci nápad!

Čo nám chýbalo: Lepšia pozícia za volantom (je ďaleko), pamäť sedadiel.

Čo nás prekvapilo: Dá sa s ním jazdiť aj za 7,0 l/100 km, akceptovateľný komfort.

Technické údaje: Motor: zážihový, kompresorom preplňovaný R4/16V, zdvihový objem valcov 1 798 cm3, max. výkon 156 kW (212 k) pri 6 800, max. krútiaci moment 249 Nm pri 5 000 ot.min-1. Emisie CO2 170 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0-100 km/h za 6,5 s, vmax= 230 km/h, spotreba výrobca/test 7,5/7,2 l/100 km.

 

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov