Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Nissan Leaf: Lepší a elegantnejší

Nissan Leaf si už mnoho rokov udržiava pozíciu celosvetovo najpredávanejšieho elektromobilu. Najnovšia verzia ho radí na technologickú špičku.

Približne 300-tisíc Nissanov Leaf už našlo od roku 2010 svojich majiteľov po celom svete. Ak platí pravicové tvrdenie, že trh najlepšie preveruje kvalitu výrobku, dostal sa nám na test najlepší elektromobil. Čím vyniká a čím sa líši od predchádzajúcej generácie?

test Nissan Leaf test Nissan Leaf

Dojazd narástol

270 kilometrov podľa cyklu WLTP je aktuálny „papierový“ údaj o dojazde pre nový Leaf vybavený akumulátorom s kapacitou 40 kWh. Aká je realita? Pri nabití na 100 % ukazoval palubný počítač dojazd 281 km. Po vyjazdení cca 60 % kapacity akumulátora za najrôznejších podmienok (mesto, mimo mesta a 40 km po diaľnici) bol súčet údajov o zostávajúcom dojazde a absolvovanej vzdialenosti 278 km. Udávaný dojazd je teda absolútne reálny. Jazdili sme síce za ideálnych podmienok (okolo 20 °C), no bez snahy o úsporu za každú cenu a bez aktivácie najúspornejších módov prevádzky. Ešte raz: údaj o dojazde je reálny, dokonca sa dá aj prekročiť.

test Nissan Leaf test Nissan Leaf

Dobíjanie stále brzdou

Nissan ponúka prevádzkovateľom niekoľko možností dobíjania. Za 40 až 60 minút dobijete akumulátor na 80 % kapacity na rýchlonabíjačkách. Pomôže vám ich nájsť navigácia vo vozidle. V Bratislave je ich okolo 20, no voľné miesto na nich už pomaly prestáva byť samozrejmosťou. Istotu ponúka domáca nabíjačka Wallbox, ktorá dobije za menej než 6 hodín. Samozrejme, nabíjať môžete aj z bežnej zásuvky. Moja skúsenosť hovorí: za 2 hodiny sa akumulátor dobil z 38 na 50 % a teoretický dojazd sa predĺžil o 32 km. Podľa palubného počítača na úplné dobitie bolo treba ešte 4 a pol hodiny, čiže ak to dosť zjednoduším, doma dobijete prázdny akumulátor na plnú kapacitu asi za 9 hodín. Avšak celkom vybité auto nabíjate málokedy. Navyše môžete všetko sledovať a vozidlo do istej miery nastavovať prostredníctvom aplikácie.

 

 

 

 

Možnosti šetrenia

Leaf ich ponúka mnoho. Najbežnejšou je typický režim „B“, keď pri uvoľnení pedála akcelerátora systém pri spomaľovaní rekuperuje viac energie než v bežnom režime „D“. V tomto móde som jazdil najčastejšie. Ďalšou možnosťou je aktivácia systému „e-pedal“. Ide o tzv. jednopedálové ovládanie, keď pri uvoľnení pedála akcelerátora vozidlo spomaľuje ako pri nie panickom brzdení (môj subjektívny pocit, rozsvietia sa aj brzdové svetlá) až do zastavenia a zostáva zabrzdené až do ďalšieho stlačenia pedála akcelerátora. V praxi to znamená, že ak jazdíte predvídavo a ani pred vami nikto nebude brzdiť nečakane silno a nikto vám neskočí do cesty, tam môžete jazdiť bez toho, aby ste sa čo i len dotkli brzdového pedála. Mieru spomalenia regulujete tým, ako veľmi uvoľníte plynový pedál. Ak ho budete uvoľňovať postupne a jemne, tak bude auto spomaľovať jemne. Ak však uvoľníte plyn celkom, tak bude spomaľovať skutočne intenzívne. A, samozrejme, dá sa nájsť aj poloha, pri ktorej bude auto rolovať bez brzdenia. Zdôrazňujem, že auto dokáže uvoľnením plynu úplne zastaviť a dokonca ani v miernom stúpaní nemusíte zošliapnuť brzdu, aby ostalo stáť a necúvlo. Jazda s e-pedálom chce trochu cviku, aby ste sa s ním zžili. Ak sa vám to nepodarí, nevadí, stále môžete jazdiť aj bez e-plynu. Vtedy po uvoľnení plynového pedála Leaf roluje bez intenzívneho brzdenia motorom. Vpravo dole pod palubnou doskou je ešte zelené tlačidlo ECO, ktorým sa ešte optimalizuje napr. akcelerácia.

Jazda na výbornú

S Nissanom Leaf sa jazdí maximálne komfortne, jednoducho, dynamicky a potichu. Napokon ako s každým moderným elektromobilom. Ak vodiča prekvapí, tak len pozitívne. Vyskúšal som si to na kamarátovi, ktorý prvýkrát riadil elektromobil v reálnej premávke. Bol v pozitívnom šoku! Napriek tomu, že ovládačov je dosť, sú prehľadne rozmiestnené a neprekáža ani neobvyklý gombíkový tvar voliča režimov prevodovky. Príjemne pôsobí aj „nedigitálny“ tachometer, pravda, vedľa jedného z LCD displejov. Ak mi niečo trocha chýbalo, tak možnosť dať si sedadlo ešte o 2-3 centimetre nižšie, no akumulátor v podlahe nepustí. Vďaka nej je však ťažisko auta nízko a na ceste sedí veľmi dobre. Na všetkých sedadlách je kvantum miesta, no aj na zadných sú nohy zohnuté v dosť ostrom uhle. Úsporné režimy, samozrejme, na inak výbornej dynamike jazdy a skvelému pocitu z nej nepridávajú a e-pedal mi bol až nepríjemný. Výrobca odporúča nepúšťať pedál naraz, ale brzdný účinok dávkovať polohou pedála. Je to otázka zvyku a názoru. Spomenúť musím brzdy ako také: vyše 1,5-tonový Leaf spomaľujú vynikajúco.

Kvantum systémov

Mnoho z nich sa zlučuje do jedného: na volante zaujme medzi inými tlačidlo s modrým označením. Zapína sa ním systém ProPILOT. Funguje nad 30 km/h a umožňuje jazdu s rozumnou mierou autonómneho ovládania. Dokáže samočinne brzdiť a zrýchľovať (napr. v kolóne), udržiava vozidlo v jazdnom pruhu a vibráciami vo volante naznačuje vodičovi, ak je zákruta príliš ostrá. Pri stlačení príslušného ovládača dokáže samočinne zaparkovať. Určite užitočné!

Vzhľad (asi) poteší

Obvykle touto témou testy začínam. Nový Leaf má však vzhľad oveľa „normálnejší“, teda oveľa menej extravagantný než prvá generácia. Zmizli „žabie oči“ a vôbec celý mimozemský vzhľad. Kedysi mi japonský dizajnér tvrdil, že si ho žiadajú zákazníci, aby jasne deklarovali svoj vzťah k ekológii. Hm, s rastúcim množstvom elektromobilov sa už asi tak radikálne zelenými necítia. Nový vzhľad je veľmi elegantný a sympatický. No z predchádzajúcej generácie určite urobil zberateľský artikel.

Výborné elektroauto

Nissan Leaf dospel. Nekričí do sveta svoju výnimočnosť, ale je elegantným, priestranným, pohodlným a dynamickým vozidlom nižšej strednej triedy. Mestské a prímestské používanie znesie najvyššie kritériá. Áno, diaľkové jazdy ešte nie sú tou pravou šálkou kávy pre elektromobily, ale situácia sa stále aj v tomto smere zlepšuje. Pozitíva využitia elektrických vozidiel už pomaly vyvažujú negatíva. Dáte sa zlákať?

Stručne

Čo treba uznať: Dobrý elektromobil je ešte lepší

Čo nám chýbalo: Trocha vyššia poloha sedadiel

Čo nás prekvapilo: Skutočný dojazd korešponduje s udávaným

Cena: základ/test: 34  250 / 41 020  €

Záruka: 3 roky/100 000 km;  5 rokov/100 000 km na elektrické komponenty; 8 rokov/ 60 000 km na kapacitu batérie

Technické údajeMotor: synchrónny elektromotor na striedavý prúd, max. výkon 110 kW (150 k), max. krútiaci moment 320 Nm. Emisie CO2 0 g/km. Jazdné výkony a spotreba: 0 – 100 km/h za 7,9 s, vmax = 144 km/h, spotreba výrobca/test: 19,4 kWh / 16,1 kWh/km

Text: Dalibor Klíma, foto: Peter Varga

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov