Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Auto a dovolenka

Dovolenková sezóna je tu. Predtým, ako sa vydáte na dlhú cestu, si však nechajte svoje auto skontrolovať.

Ak nechcete, aby sa z vytúženej dovolenky stala nočná mora, venujte pozornosť príprave svojho auta. Aj pri aute totiž platí motto „najlepšia liečba je prevencia“. Relatívne malé náklady vám aj tu môžu ušetriť pekný balík peňazí, kopec nervozity a tiež nepredstaviteľné problémy.

Prevádzkové náplne

Ako prvé by som spomenul prevádzkové náplne vo vozidle, aj v rámci nich v prvom rade motorový olej. Skontrolujte si množstvo oleja a tiež, koľko kilometrov máte do plánovanej výmeny. Olej je totiž elementárnym prvkom pre motor. Určite si na cestu pribaľte fľašku či dve oleja, ktorý používate. To pre prípad, žeby vám na ceste klesla hladina a potrebovali by ste doliať. Určite majú aj v zahraničí oleje podobnej špecifikácie, akú používate doma, ale môžu mať iné obaly a ťažšie sa v nich budete orientovať. Ušetrite si starosť. Okrem toho je dobré nechať si skontrolovať množstvo kvapaliny servoriadenia, resp. tesnosť systému.

Skontrolujte si chladiacu zmes, prípadne ju doplňte, taktiež zmes v ostrekovači.

Nezabudnite si nechať skontrolovať náplň v klimatizácii a tesnosť sústavy. Účinná klimatizácia je jedným zo základných predpokladov pokojnej cesty k moru.

Málokto si to uvedomuje, ale brzdová kvapalina ani zďaleka nie je celoživotná náplň v aute. Treba ju pravidelne meniť, pretože časom degradujú jej vlastnosti. Hromadí sa v nej voda, znižuje sa bod varu a hrozí zhoršenie účinnosti bŕzd.

Podvozok

Ak sme už pri brzdovej kvapaline, treba si nechať skontrolovať aj brzdové doštičky (hrúbku obloženia) a kotúče (hrúbku kotúča, hádzavosť, spôsob opotrebenia atď.), ale aj to, či brzdy fungujú tak, ako majú. Či sa doštičky pohybujú ľahko, či sa vracajú, či brzdy majú symetrický účinok na ľavú a pravú stranu, či správne funguje rozdelenie na prednú a zadnú nápravu, či ručná brzda má potrebnú silu. Nezabudnite si skontrolovať hĺbku dezénu pneumatík a tiež rovnomernosť opotrebovania. Ak je dezén nerovnomerne opotrebovaný, je to neklamný znak toho, že máte zle nahustené pneumatiky, zle nastavenú geometriu zavesenia kolies alebo je s kolesom nejaký problém (zle vyvážené, ohnuté…). Upravte tlak vzduchu v pneumatikách adekvátne zvýšenému zaťaženiu. Hodnoty nájdete v návode na obsluhu k autu. Ak máte v aute rezervné koleso, venujte pozornosť aj jemu. Nahustite ho na vyšší tlak z oboch náprav. Odpustiť sa dá aj bez kompresora, ale prifúknuť nie.

Pre pokoj v duši je dobré nechať si auto prezrieť zospodu. Ramená zavesenia kolies a silentbloky, tlmiče, čapy, vôľu riadenia, manžety, konektory a káble k snímačom ABS. V dobrom servise neostanú iba pri vizuálnej kontrole tlmičov, ale auto postavia aj na tester.

Elektroinštalácia

Venujte pozornosť elektroinštalácii auta. Funkčnosť osvetlenia si dokážete skontrolovať aj sami, ale na kontrolu akumulátora musíte zájsť do servisu. Tam vám premerajú aj alternátor, či dobíja. Ani s tou funkčnosťou osvetlenia však nie je situácia taká jednoduchá. Sami si môžete skontrolovať, či vám fungujú stretávacie a diaľkové svetlá, ale to, ako svietia, už nie. Na to potrebujete navštíviť servis. Zle nastavené svetlomety oslepujú ostatných vodičov alebo slabo svietia vám. Navyše za ne môžete v zahraničí zinkasovať slušnú pokutu. Ak máte staršie auto s halogénovými žiarovkami, tak dávam na zváženie, či sa neoplatí investovať do nových. Halogénové žiarovky totiž majú jeden neduh, časom strácajú svetelný výkon. A keď už kupujete nové žiarovky, porozmýšľajte nad žiarovkami s vyššou svietivosťou, resp. s belším svetlom.

Čelné sklo

Skontrolujte si čelné sklo. Ak máte na ňom poškodenie, dajte si ho radšej opraviť, a to aj vtedy, keď nie je v priamom zornom poli vodiča. Na jednej strane totiž policajti v zahraničí nemusia byť v tomto smere takí benevolentní ako naši (ťažko sa s nimi budete hádať, čo je v zornom poli a čo nie), na strane druhej sa dierka vplyvom tepelných výkyvov alebo krútenia karosérie môže počas dovolenky rozšíriť. Nezabudnite na stierače. Poškodené gumičky nielenže horšie stierajú (pri nízko položenom slnku cez sklo vôbec nevidíte), ale aj poškodzujú sklo.

Servisný interval

Spomínané úkony sú základné, ktoré by ste mali s vozidlom pred dlhou cestou absolvovať. Možno som však mal začať tým, že si skontrolujte, kedy máte najbližšiu pravidelnú servisnú prehliadku. Ak sa v rámci dovolenky dostanete k limitu, či nebodaj prešvihnete stanovené kilometre, rovno si nechajte urobiť servisný interval a v rámci neho prípravu na dovolenku.

Ak sa vám čokoľvek na aute nezdá, máte na čokoľvek podozrenie, neváhajte a objednajte sa do servisu ešte pred odchodom na dovolenku. Murfyho zákony totiž fungujú, a keď sa má niečo pokaziť, tak sa to aj pokazí. Navyše v tom najnevhodnejšom momente. Myslite na to, že auto počas cesty na dovolenku dostane zabrať viac ako obvykle. Zrejme málokedy jazdíte s plnou rodinou a batožinou. Bude teda viac zaťažené. Málokedy jazdíte dlhé vzdialenosti, pôjdete možno rýchlejšie ako obvykle, budete brzdiť z vyšších rýchlostí, dostanete sa do oblastí, kde je vyššia teplota ako u nás… Skrátka auto dostane zabrať viac ako bežne. Takže aj malé chybičky môžu vyskočiť.

Nie sú to vyhodené peniaze

Najlepšie urobíte, ak si vozidlo necháte skontrolovať v servise. Koniec-koncov mnohé zo spomínaných vecí si svojpomocne ani neviete skontrolovať, resp. urobiť. Opel vo svojich autorizovaných servisoch aktuálne ponúka kontrolu vozidla za skutočne bezprecedentnú cenu – už za 3,9 €. Isteže, môžete namietať, že žiadna prehliadka nezaručí na sto percent bezproblémovú cestu a je to iba ďalšie vyťahovanie peňazí z vášho vrecka. Máte pravdu, ale aspoň si môžete povedať, že ste pre to urobili všetko, čo bolo vo vašich silách. A tých pár eur určite nie sú vyhodené peniaze. Čudovali by ste sa, čo dokáže skúsené oko technika (samozrejme, v mnohých prípadoch za pomoci testerov) odhaliť.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov