Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


C5 Aircross: Citroën, ako má byť

Citroën C5 Aircross je veľká nádej pre francúzsku značku. Po dlhom hľadaní identity by to konečne mohlo byť auto, aké mal Citroën vyrábať už dávno.

Citroën C5 Aircross

Hneď na začiatok sa vám musím priznať, že za volantom nového C5 Aircross som strávil asi 5 minút. Do Paríža nás totiž Citroën nepozval na prvú jazdu, ale skôr „prvý dotyk“, napriek tomu, že v ázijských krajinách sa C5 už niekoľko mesiacov predáva. My sme mali k dispozícii predsériové prototypy, aby sme si spravili približnú predstavu o tom, čo nás môže čakať. Celkom netradične teda začnem jazdou a prvými dojmami.

Citroën C5 Aircross

Ako na vankúšoch?

Interiér C5 Aircross vyzerá veľmi pekne a hodnotne. Sú miesta (napríklad tapacíre dverí), ktoré by zniesli väčšiu porciu čalúnenia najmä v oblasti opierok na lakte, ale inak sú materiály fajn. Škoda, že sa Citroën silou-mocou drží dotykového ovládania klimatizácie. Na dizajnérskych skiciach som totiž zazrel aj fyzické ovládače, ale evidentne sa nedostali do výroby. Na pohľad veľmi zaujmú sedadlá so zaujímavým členeným čalúnením. Po usadnutí do nich musím skonštatovať, že sú naozaj fantastické. Citroën si totiž uvedomuje, že komfort nie je iba o podvozku, ale aj o sedadlách. Preto sú vybavené niekoľkými vrstvami rôzne tuhých materiálov, ako aj pamäťovou penou. Majú výborné bočné vedenie, tvar a aj vás pomasírujú. Sedadlá považujem za svetlý bod celého auta. Motor a prevodovku nechajme bokom, poďme na podvozok. Ten je vybavený progresívnymi hydraulickými dorazmi, podobne ako nový C4 Cactus. Ako sme sa už presvedčili pri teste Cactusu, tieto tlmiče dokážu naozaj zázraky. Na krátkej testovacej trase cez parížsky park som však nevedel plnohodnotne posúdiť, ako sa vydarili na väčšom modeli C5 Aircross. Mali svetlé momenty s ladnými, plavnými pohybmi, ale väčšie nerovnosti aj tak preniesli ráz do karosérie najmä od zadnej nápravy. Jej kotviace body by mohli byť lepšie odhlučnené od interiéru. Možno to bola len chyba predsériového kusu… Celkovo bol však nový Citroën C5 Aircross príjemný. Mimochodom, ak sú v aute dvaja pasažieri, sú tlmiče iba 15 – 20 mm vzdialené od pracovného rozsahu progresívnych hydraulických dorazov. To umožňuje „klasickej“ časti tlmiča mať mäkšie nastavenie než obyčajne a pritom poskytovať autu dostatočnú stabilitu. Musím povedať, že som veľký fanúšik jeho dizajnu a je ozaj škoda, že sa nedodáva aj ako štvorkolka. Má totiž ozaj sebavedomý vzhľad a postavu SUV, takže by sa patrilo, aby sa vedel vyštverať vyššie než autá s predným náhonom. Systém Grip Control je síce fajn, ale nech si nikto nenahovára, že nahradí štvorkolku. Tá príde až s plug-in hybridným modelom v roku 2020 – 2021, čo na druhej strane znamená, že bude s veľkou pravdepodobnosťou dosť drahá. Budem rád, ak sa mýlim.

Citroën C5 Aircross

Genéza modelu

Citroën C5 Aircross nenecháva nič na náhodu. Pri jeho návrhu robil Citroën rozsiahle prieskumy preferencií zákazníkov, aby prišiel s modelom, ktorý odpovedá na ich potreby. Preferencie zákazníkov hľadajúcich rodinné auto sa totiž zmenili. MPV už nie sú v móde. Hľadajú modularitu, moderný vzhľad a technológie a vysokú pozíciu za volantom. Ak im nevyhovuje súčasná ponuka SUV segmentu C, je to preto, lebo sú buď príliš drahé, málo priestranné, majú malý objem batožinového priestoru, alebo malý počet sedadiel. Aj to je dôvod, prečo má C5 Aircross modulárne zadné sedadlá a objem kufra od 580  cez 720 až po 1 630 litrov v závislosti od ich polohy. Vzhľadom na profil priemerného zákazníka (56-ročný muž, ktorý prechádza z iného SUV segmentu C) a existujúcu dieru na trhu sa Citroën rozhodol vybrať cestou komfortu. Ten pozostáva z niekoľkých podoblastí: pokoj mysle, izolácia od okolia a hladká jazda. Preto sa pozornosť inžinierov sústredila na spomínané sedadlá, podvozok, ale aj asistenčné systémy. To všetko je súčasťou systému Citroën Advanced Comfort. Asistenčných systémov je na palube až 20, pričom môžeme rátať s adaptívnym tempomatom s funkciou Stop&Go, ako aj diaľničným asistentom.

Citroën C5 Aircross nechce byť konformný. Rád vytŕča z davu a preferuje prístup „buď ho miluješ, alebo ho nenávidíš“ pred suchou akceptáciou. To sa mi páči. Dúfam, že ma nesklame.

Zdá sa vám tento fešák na jazdu v centre mesta príliš veľký? Jeho menšieho súrodenca, Citroën C3 Aircross, sme nedávno podrobili podrobnému testu.

Text: Juraj Hrivnák, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov