Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia ceed

Oliver Stefani: „Dizajn vytvára emócie“

V rozhovore Oliver Stefani, ktorý prežil celú svoju predchádzajúcu kariéru v koncerne VW, kde pôsobil od roku 2006 ako vedúci dizajnu exteriéru znašky Volkswagen, prezentuje svoj názor na prácu dizajnéra a tiež svoj pohľad na tradičnú a súčasne dynamickú značku Škoda. Šéfdizajnér značky Škoda ďalej vysvetľuje, prečo musia dizajnéri myslieť,  okrem na históriu značky,  predovšetkým na to, ako by sa dizajn áut mohol v budúcnosti ďalej rozvinúť. Konkrétnym príkladom je dizajnová štúdia Škoda VISION X.

Čo vám na tvári vyčarí úsmev?

Rád sledujem reakcie ľudí, keď vidia náš dizajn prvý raz. Usmejú sa, usmejem sa aj ja. Mať príležitosť urobiť niekomu radosť je skvelý pocit. Celý proces tvorby dizajnu auta trvá približne tri roky. Fáza návrhu samotného dizajnu prebieha asi tak deväť mesiacov, rovnako dlho ako od počatia do narodenia dieťaťa. A presne tak my vnímame navrhovanie áut: je to naše dieťa a staráme sa oň. V dizajne nemáte nikdy jedinú správnu odpoveď. Čierna môže byť rovnako tak dobrá ako biela. Keď sa to niektorým ľuďom páči a iným nie, urobili ste dobre. Akákoľvek odozva je lepšia ako nezáujem.

Na čo sa tešíte do budúcnosti?

Nové technológie nás stavajú pred náročné výzvy – a ja to mám rád. Autonómne riadenie, hlasové ovládanie, nové predpisy alebo dokonca hologramy. Teším sa na každú novú výzvu, pretože vďaka nim sú naše životy zaujímavé a pokúšajú našu kreativitu. Takže budúcnosti sa nebojím.

Presťahovali ste sa do Českej republiky. Aké máte dojmy?

Vlani som bol v Českej republike prvý raz v živote. Navštívil som Prahu a veľmi ma oslovilo spojenie tradičnej a modernej architektúry. Rovnako je tomu so značkou Škoda. Má naozaj zaujímavú minulosť a je v nej veľa inšpirácie, žiadna iná svetová automobilka nemá také základy – napríklad český krištáľ. My toto bohatstvo využívame, aby sme vytvárali autá, ktoré budú jedinečná: aby ste vždy medzi inými autami ihneď rozpoznali, že toto je Škoda.

Ktorý historický model vozidiel Škoda sa vám páči najvica?

Jednoznačne  Škoda Popular Monte Carlo. Jedinečný a nádherný voz, veľmi elegantný a dynamický. Je pekné, keď v rámci značky máte také autá snov a Popular takýmto autom je. Musím priznať, že veľa času som strávil v múzeu automobilov ŠKODA, a naozaj ma prekvapilo, keď som videl, akú majú bohatú a dlhú históriu. Na mňa tie autá skutočne zapôsobili, kvalitou i úrovňou spracovania. Pre našu prácu je to silná inšpirácia. Vždy hľadíme do budúcnosti, ale tiež sa obzeráme, skade prichádzame.

Ako si predstavujete dizajn vozidiel Škoda počas piatich rokov?

Som presvedčený, že značka ŠKODA má veľmi žiarivú budúcnosť. Už teraz je veľmi dobre známa, ale vnímanie značky môže byť ešte silnejší, a my by sme tomu chceli pomôcť vďaka nášmu dizajnu. Autá budú mať plynulejšie, dynamickejšie a emocionálnejší tvary. Ľudia by si mali vozidlo Škoda kúpiť nielen preto, že za rozumnú cenu dostanú kvalitný automobil, ale aj preto, že sa im páči, ako vyzerá a celkovo pôsobí. Táto zmena začne už s tohtoročnými modelmi. Našou úlohou je vystihnúť hodnoty danej značky, zviditeľniť ju.

Nedávno bola odhalená Škoda Vision X. Čo u nej vnímate ako najvýraznejší dizajnový prvok?

VISION X je prvý model značky Škoda, na ktorom som mal príležitosť sa podieľať, a bola to príjemná skúsenosť. Zadanie znelo vytvoriť väzbu na modely Karoq a Kodiaq, ale súčasne vtlačiť tomuto vozidlu jeho vlastný charakter. Páči sa mi nové poňatie prednej časti. Denné svetlá tvoria veľmi úzky pruh v hornej časti zo štyroch svetelných prvkov zo skla a hlavné svetlá sú pod nimi. Vyzerajú skvelo a moderne. Na jednej strane tento model pôsobí odlišne, ale súčasne si zachováva príslušnosť k svojej rodine. Myslím si, že tu sme odviedli naozaj dobrú prácu – automobil má silný výraz a vybočuje z doterajších hraníc, ale zachováva si rozpoznateľné črty. A farba Flex Green je jednoducho úžasná, svieža. Toto auto spoznáte aj z veľkej diaľky.

Ako veľký je váš dizajnérskej tím a aká je presne vaše úloha?

Náš tím dizajnérov tvorí vyše 100 ľudí z asi 25 národností. Sú v ňom ľudia zo Španielska, Nemecka, Číny, Francúzska a mnohých ďalších krajín, samozrejme vrátane ľudí z Českej republiky a Slovenska. V súčasnosti vyrábame autá pre celý svet a je teda vhodné mať v tíme ľudí s rôznym zázemím. Mojou úlohou je nechať svojich ľudí snívať a sledovať, ako ich myšlienky nadobúdajú tvar. Naša práca je často aj dnes veľmi prostá: mám papier a ceruzku a naskicujem akúsi predstavu. Nie je v tom žiadny trik, žiadne počítače, jednoducho za stolom sedí človek a čosi si vysnívá. A ja sa snažím dohliadnuť, aby sme žiadny nápad nezahodili, musíte všetkým dať priestor na rozvoj. Snažíme sa nájsť niečo, čo tu predtým nebolo, čo ešte je alebo už nie je „ŠKODA“.

Aké tri veci sú najdôležitejšie vo vašom živote?

Moja rodina, to je samozrejmé, moja práca, čo je moja vášeň … a môj skicár.

(šr) Zdroj: ŠKODA AUTO

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov