Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Suzuki Swift Sport : Klbko radosti

Suzuki Swift Sport nemá dychberúce parametre, ale ako celok funguje perfektne. Turbo ho posunulo do triedy hot-hatchov, ale neobralo ho o jeho charakter?

Zbavme sa najprv nedostatkov: plastovú „ozdobu“ na venci inak dobrého športového volantu si mohli dizajnéri odpustiť a pozícia za volantom je vzhľadom na vysokú podlahu a blízko umiestnené pedále nie celkom dokonalá. Koniec. Viac toho nie je, pretože Suzuki Swift Sport je skrz-naskrz perfektné autíčko. Stačí pár prejazdov zákrut a na všetky (dva) nedostatky zabudnete veľmi rýchlo. Ja som sa so Swiftom Sport zoznamoval na nekonečnej spleti dokonalých šoférskych cestičiek v okolí Málagy a Rondy v Španielsku. Podotýkam, že nie všetky boli dokonale hladké a bez nerovností.

Zmena teritória

Kým predchádzajúci Swift Sport patril medzi posledné ostrejšie hatchbacky s točivou atmosférickou jedna-šestkou, novinka povolala do služby preplňovaný štvorvalcový motor 1,4 BoosterJet, známy z Vitary S. Ten má síce iba o 3 kW vyšší výkon (teraz 103 kW/140 koní), ale až o 70 Nm vyšší krútiaci moment, ktorý teraz vrcholí na hodnote 230 Nm. To znamená, že Swift Sport získal niečo, čo predtým nikdy nemal: pružnosť. Výsledok je ešte oveľa presvedčivejší, než tieto parametre napovedajú. Nový Swift Sport je napriek väčším rozmerom ešte o 80 kg ľahší, než predchodca. Váži iba 975 kg a ak si tieto údaje dáte do kontextu, zistíte, že pomer kútiaceho momentu a hmotnosti má Swift Sport na úrovni tých najlepších malých hot-hatchov na trhu. A realita to iba potvrdzuje.

   

Slogan neklame

Pure driving excitement – čisté vzrušenie z jazdy. Tak znie slogan nového Swiftu Sport. A nie je to iba marketingová fráza. Swift aj na parkovisku vyzerá, že sa teší na jazdu. Má kompletne nové nárazníky, pričom predný má výraznejšiu, predĺženú vrchnú hranu a agresívne tvarované otvory na chladenie. Detaily, avšak spravili veľa. Kontrastné detaily s karbónovou štruktúrou, ako znížené bočné prahy či výrazný zadný difúzor pekne kontrastujú so špeciálnou žltou farbou. Zo zadného nárazníka potom vytŕčajú dve dominantné koncovky výfuku. Po usadnutí do auta vás obopnú dobre tvarované športové sedadlá. Volant je čalúnený perforovanou kožou a prešitý červenou niťou. Pred vami sa spolu s motorom prebudí pekný otáčkomer s červeným ciferníkom a indikátorom teploty oleja. Škoda, že tie dva výfuky zo seba nevydávajú nejaký zaujímavejší zvuk, pretože všetko ostatné hovorí, že tento Swift nie je iba o vyššom výkone. Už prvé otočenie volantom odhalilo tuhšie riadenie s krásne priamou odozvou a veľmi prirodzeným samocentrovacím efektom. Prevodovka má krátke, presné dráhy, pričom radenie má hladký, ale zároveň pekne mechanický chod. Je rovnaká, ako mal predchádzajúci Sport, ale upravená, aby zniesla vyšší výkon a poskytovala ešte lepšiu presnosť. Má perfektne naskladané prevody – na dnešnú dobu sú relatívne krátke a blízko pri sebe, ale zároveň rátajú s výšším krútiacim momentom motora. Ten motor je parádny. Má upravený obtokový ventil pre lepšiu odozvu a nové turbo pre väčší krútiaci moment v nižších otáčkach. To znamená, že sa s ním dá jazdiť pokojne, ticho a ekonomicky, ale aj športovo. Motor je naladený tak dobre, že nepotrebuje športový režim. Odozva na plyn je okamžitá a presná a keď som prvý krát poriadne pridal, zostal som úprimne prekvapený z toho, ako sa Swift Sport dral dopredu.

V jednoduchosti je krása

Ignorujte zrýchlenie z 0-100 za 8,1 sekundy, lebo vám unikne pointa tohto auta. Má totiž ozaj vynikajúci podvozok, ktorý je dokonale komfortný a zároveň neskutočne hravý a dobre vyladený. Namiesto toho, aby ho vybavili tvrdými pružinami, sa konštruktéri zamerali na tuhosť stabilizátorov, ložisiek, torznej priečky a celej karosérie. Sport tak poskytuje prefektnú odozvu na riadenie bez toho, aby musel byť nekomfortný. O vynikajúcu kontrolu práce náprav sa starajú tlmiče Monroe. Na našej ceste bolo pár nepríjemných nerovností a Swift ich zhltol bez toho, aby ho vyviedli z miery. Je neskutočne stabilný bez toho, aby bol sterilný. Pri jazde som celý čas cítil jeho ľahkosť. Jemné, dobre kontrolované náklony karosérie mi zas vždy dávali vedieť, kde ležia hranice priľnavosti pneumatík so šírkou iba 195 mm. A pri brzdení do zákruty sa zadok auta krásne pripája do hry tak, aby vás nevystrašil. Ani sa ma nepýtajte na spotrebu. Bol som totiž príliš zamestnaný užívaním si každého kilometra jazdy. Nečakal som, že nový Swift Sport bude až taký dobrý. Pre mňa je niečo, ako Mazda MX-5 s predným náhonom. Nie je prehnane rýchly, ale výkon mi nikdy nechýbal. Perfektne vás naučí precítiť prácu podvozka a prenosu hmotnosti. Naučí vás radiť s medziplynom (má dokonalé rozmiestnenie pedálov) a citlivo dávkovať plyn na výjazdoch zo zákrut. Nie je náročný na prevádzku a dá sa s ním určite jazdiť veľmi úsporne (čerpám zo skúseností s Vitarou S, od ktorej bude Swift určite ešte úspornejší). Ak sa vám môj text zdá byť príliš nadšený na 140-koňové miniauto, choďte si ho vyskúšať. Japonci totiž oprášili starý recept „nízka hmotnosť, primeraný výkon a výborný podvozok“ a aj dnes funguje perfektne.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov