Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Citaro do zásuvky

Mercedes-Benz Citaro Electric rozširuje ponuku mestských autobusov o štvrtú alternatívu pohonu, vďaka čomu automobilka dokáže vyhovieť každej preferencii svojich zákazníkov.

   

Populárny mestský autobus Citaro, ktorý je dostupný v širokej palete verzií, slávil v Stuttgarte premiéru budúcnosti. Po štandardnom pohone spaľujúcom naftu a plyn, firma v minulom roku ponuku rozšírila o zaujímavú hybridnú techniku, ktorú možno do vozidiel namontovať aj dodatočne. Dnes je však doba elektromobility, a tak predstavenie modelu na elektriku nikoho neprekvapilo.

Technici spoločnosti Daimler AG premýšľajú v podstatne širších súvislostiach, než si aktuálna doba vyžaduje, a tak sa rozhodli postavil autobus do zásuvky modulárnym spôsobom. Je na zákazníkovi,  akú zostavu si vyberie. Súčasne si tiež firma otvára možnosť zástavby novšieho a modernejšieho druhu akumulátorov bez potreby zásadnej úpravy konštrukcie vozidla, čo nám počas prezentácie potvrdili technici spoločnosti. Podľa ich vyjadrenia sa totiž technológia a konštrukcia článkov vyvíja veľmi rýchlo.

Motory súčasťou nápravy

Vozidlo je vybavené dvojicou elektromotorov osadených v zadnej náprave. Toto riešenie je konštrukčne jednoduché a priestorov nenáročné, čo bude mať nepochybne vplyv aj na jeho spoľahlivosť. Motory ponúkajú maximálny výkon  2 x 125 kW a maximálny krútiaci moment 2 x 485 Nm. Tak, ako sme u elektromobilov zvyknutí, motory počas brzdenia dokážu fungovať ako generátory, vďaka čomu  sa každým brzdením , časť energie získa späť.

   

Modulárny koncept

V prípade akumulátora pristúpili konštruktéri ku konceptu skladačky. Vozidlo môže byť vybavené desiatimi blokmi akumulátorov, pričom každý z nich pozostáva z 15 lithium-iontových článkov. Každý z blokov ponúka kapacitu približne 25 kWh, ak sa teda klient rozhodne využiť zástavbu blokov na maximum, bude mať k dispozícii celkovú kapacitu na úrovni 243 kWh. Umiestnenie blokov je rozdelené do dvoch celkov. Maximálne šesť blokov (minimálne 2) má svoje miesto na streche vozidla, posledné štyri sú umiestnené v zadnej časti vozidla. Na streche sa okrem sústavy akumulátorov nachádza aj  klimatizačná jednotka osadená tepelným čerpadlom a ako špeciálny prvok, ktorý bude k dispozícii na vyžiadanie, aj nabíjacia jednotka s výsuvným ramenom. Budúci prevádzkovateľ sa teda môže rozhodnúť, či bude akumulátory nabíjať štandardnou zásuvkou (CCS) umiestnenou na boku vozidla, alebo si rozvod energie spraví nad vzduchom. Táto druhá možnosť je z pohľadu praktickosti a bezpečnosti určite veľmi perspektívna. Systém umožňuje pripojenia vozidla na rýchlonabíjaciu stanicu s maximálnym výkonom až 150 kW. Dojazd s plne nabitými akumulátormi by sa podľa vyjadrenia automobilky mal pohybovať na úrovni 150 kilometrov.

   

Nezostane sám

Prvé kusy by sa na trhu mali objaviť ešte tento rok, všetko však samozrejme bude záležať na záujme potenciálnych klientov. Už dnes však automobilka zverejnila plán, že techniku bude naďalej rozvíjať či už v oblasti predlžovania dojazdu, alebo aj dostupných verzií autobusu dom zásuvky. Už dnes je jasné, že ďalším v rade bude mestský kĺbový autobus, ktorý nájde široké uplatnenie v centrách husto osídlených miest.

Text: Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov