Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Honda Civic Type R GT: Rýchlejší ako myšlienka

Stručne:

Čo treba uznať: Výborné riadenie, vynikajúci podvozok.

Čo nám chýbalo: Trochu odvážnejší a najmä zábavnejší zvuk výfuku.

Čo nás prekvapilo: Lepšia než len akceptovateľná spotreba .

Cena (základ/test): 34 290/36 990 €

Záruka: 3 roky alebo 100 000 km

   

   

   

   

   

Nový model Type R je k dispozícii v dvoch verziách – základnej a ultimatívnejšej s prívlastkom GT. Ten má zopár prvkov navyše (napríklad dvojzónovú klimatizáciu, navigáciu…), ale bezpečne ho rozpoznáte najmä podľa červeného pásika na prednom lipe, prahových spojleroch a zadnej lište. Mimochodom, všetky tri spomínané prvky sú z nefalšovaného karbónu.

Budí sa v „športe“

Auto ponúka tri jazdné režimy – Comfort, Sport a R+, v ktorých sa mení charakteristika motora, riadenia a adaptívnych tlmičov. Auto sa, tak ako sa na hot-hatch patrí, po každom naštartovaní zobúdza v režime Sport. Zaujímavosťou je funkcia automatických medziplynov pri podraďovaní. Tie sú krásne štipľavé. Naopak, v takomto aute považujem za zbytočnosť systém Start-Stop. Motor s 235 kW (320 k) a 400 Nm akoby ani nebol preplňovaný. Jeho výkon krásne rastie, niekde v strede ešte ožije a potom ťahá až tesne ku 7 000 ot.min-1. Na medzinárodnej prezentácii nám konštruktéri s nadšením vraveli, akí sú pyšní na vyladenie zvuku výfuku. Ten je pri akcelerácii výraznejší, ale pri ustálenej jazde vyššou rýchlosťou vzniká v oblasti prostrednej koncovky výfuku pretlak, takže plyny cez ňu neprúdia von a výfuk tak stíchne. Majú pravdu, ten zvuk výfuku je pekný a ani po celodennej jazde nebudete ohučaný. Ja by som však chcel, aby bol trochu viac zábavnejší. Aby si výfuk pri uvoľnení plynu odkašľal a odpľul, aby si pri preradení na vyšší prevodový stupeň zastrieľal. Akoby pomimo dodávam, že motor je spojený výhradne s manuálnou prevodovkou, ktorá má krátke dráhy a skvelý mechanický chod.

   

   

   

   

   

   

Nielen na hladký asfalt

Silný motor je jedna vec, ostať na ceste druhá. Nový Type R má podvozok, na ktorý sa môžete spoľahnúť, keď nie ste priamym potomkom nejakého známeho rely jazdca, a naopak, s ktorým sa môžete zabaviť, keď gény pretekára máte v sebe. Dokáže vás totiž previezť zákrutou v ideálnej stope – ako po koľajniciach, ale keď vypnete stabilizáciu a dáte mu voľnosť, vie aj pekne vrtieť zadkom. Musím zdôrazniť, že po dvoch generáciách s háčkom sa nový Type R vracia k viacprvkovému zaveseniu zadných kolies. To je však iba jedna z vecí, ktorým vďačí za skvelú dynamiku. Samotný podvozok v režime Sport nie je príliš tvrdý a krásne mäkko filtruje prenos rázov do karosérie. Civic Type R nie je totiž robený len na pretekárske okruhy, kde je asfalt taký hladký ako zrkadlo, ale do reálneho sveta, kde sú cesty také, aké sú. Nie vždy ideálne. Jednoducho ten podvozok funguje. Funguje na kvalitných aj nekvalitných cestách, pri pokojnej jazde aj pri paľbe. Za každých okolností. Obdiv musím vysloviť aj nad brzdami, ktoré sa dokázali vytrvalo spomaľovať Civic v bežnej premávke, na okruhu aj na horskom priechode. Riadenie je bleskurýchle – rýchlejšie ako vaša myseľ. Auto reaguje na povely volantu skôr, ako si pomyslíte na to, že chcete zatočiť. A karoséria sa takmer vôbec nenakláňa. Pritom v priamom smere je riadenie zhovievavé k malým pohybom volantu a auto nie je nervózne ani vo veľmi vysokých rýchlostiach. Jednoducho paráda. Pravdou však je, že keby bolo po mojom, tak by ten volant bol inak tvarovaný. Prinajmenšom vodorovné ramená boli tenšie. Vzhľadom na široké pneumatiky a samosvorný diferenciál predné kolesá ťahajú za volant. Keď sa pri predbiehaní dostanete do koľají, tak si musíte dávať pozor, aby vás to nevtiahlo pod predbiehané auto alebo vás to nevytiahlo mimo cesty.

   

   

   

   

   

Nie je jednoúčelový

Honda Civic Type R je skutočne horúci hot-hatch, v súčasnosti možno najhorúcejší. Popri tom však dokáže byť úctivý služobník. Má skvelú výbavu vrátane bezpečnostných prvkov, veľa miesta na zadných sedadlách, ale čo je najpodstatnejšie, dá sa s ním jazdiť aj pokojne a aj na nie celkom kvalitných cestách.

Motor: preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 996 cm3, max. výkon 235 kW (320 k) pri 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 2 500 – 4 500 ot.min-1. Emisie CO2 176 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 5,8 s, vmax=272 km/h, spotreba výrobca/test 7,7/9,8 l/100 km.

 Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov