Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Nádhera jubiluje: 60 rokov ŠKODA 1100 OHC

Športová ŠKODA 1100 OHC patrí k míľnikom 116-ročného angažovania sa mladoboleslavskej automobilky v motoristickom športe. Jeden z dvoch zachovaných exemplárov otvoreného pretekárskeho vozidla ŠKODA 1100 OHC je ozdobou zbierky ŠKODA Múzea. Dynamické tvary, ľahká konštrukcia, litrový výkon 85 k a rýchlostné maximum 200 km /h dokladajú schopnosti konštruktérov automobilky ŠKODA.

Pred 60 rokmi, na sklonku roku 1957, dospela do finále stavba pretekárskeho vozidla ŠKODA 1100 OHC. Automobil s interným typovým označením 968 bol určený pôvodne pre vytrvalostné preteky na okruhoch, jeho vývoj odštartoval na jar 1956.

     

Najprv vznikli dve otvorené vozidlá, na ktoré v roku 1959 nadviazali dve kupé. Červený otvorený špeciál je možné obdivovať v zbierkach ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi.

„ Model ŠKODA 1100 OHC, ktorá je výborným príkladom českého inžinierskeho a konštruktérskeho umenie, Patrí k výrazným míľnikom 116- ročného  angžovania sa značky ŠKODA na poli motoristického športu,“ zdôraznila Andrea Frýdlová, vedúci ŠKODA Múzea.

Vývoj dvojmiestneho športového automobilu začal na jar roku 1956. Raritný voz ŠKODA 1100 OHC poháňa vpredu pozdĺžne uložený radový štvorvalec s dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov. Zo zdvihového objemu 1089 cm3 dáva výkon 68 kW/92 koní pri 7700 min-1, otáčkové maximum leží na hranici 8500 min-1. V dobe svojho vzniku oslnil špičkovým litrovým výkonom 64 kW/85 k / l, Pôvodne spaľoval vysokooktánový letecký benzín, prúdiacej do dvoch karburátorov československej značky Jikov, neskôr talianskej výroby WEBER.

Pretekárske vozidlo s rázvorom 2200 mm a vonkajšími rozmermi 3880 x 1430 x 964 mm, s karosériou vyrobeno z veľmi ľahkého sklolaminátu, váži iba 550 kg. Neprekvapí preto jeho razantné  zrýchlenie a maximálnu rýchlosť 190 až 200 km/h (podľa zvoleného stáleho prevodu). Významnú úlohu však zohráva aj nízky aerodynamický odpor účelnej a pritom elegantnej karosérie. Jej prvý variant zaujal aj dvojicou výklopných hlavných svetlometov, ktoré ale vzápätí ustúpili pre pretekypraktickejšiemu riešenie so zabudovanými fixnými svetlometmi s aerodynamickými krytmi z organického skla.

Na rozdiel od predchádzajúcich typov ŠKODA Šport a Supersport, používajúcich robustný podvozok sériového modelu ŠKODA 1101, tvorí základ špeciálu 1100 OHC priestorový rám zvarený z tenkostenných oceľových rúrok. K vynikajúcim jazdným vlastnostiam prispieva takmer ideálner ozloženie hmotnosti na nápravy, u vozidla s vodičom vážiacim 75 kg v pomere 49,7: 50,3% v prospech poháňanej zadnej nápravy. Spojka, päťstupňová prevodovka aj rozvodovka boli sústredené vzadu, tvorili jediný montážny celok. Významnú úlohu hrá tiež nezávislé zavesenie kolies, vpredu sa uplatnila lichobežníková náprava, vzadu vlečené trojuholníkové závesy so šikmou osou kývania. Presné a strmé riadenie sa ovláda prostredníctvom trojramenného volantu, ktorý je pre ľahšie nastupovanie odnímateľný. Koncom 50. rokov patrilo k progresívnym prvkom aj odpruženie drôtových 15palcových kolies skrutnými tyčami.

Verejnú premiéru a zároveň prvé víťazstvo si vozidlo ŠKODA 1100 OHC, riadené skúseným členom továrenského pretekárskeho tímu Miroslavom Fúzačom, pripísal koncom júna 1958 na mestskom okruhu v Mladej Boleslavi. Do kokpitu týchto špeciálov sadali tiež pretekári Václav Bobek st., Václav Čížkovský, Josef Vidner a Jaroslav Bobek. Okrem domácich športových podujatí dosahovali úspechy aj v zahraničí. Vzhľadom k neľahkej politickej situácii na prelome 50. a 60. rokov minulého storočia sa však účasť pretekárskeho vozidla z Mladej Boleslavi obmedzila na socialistické krajiny.

Po dvojicu otvorených vozidiel s laminátovou karosériou, vyrobených v závere roka 1957, nasledovali v roku 1959 dva uzavreté vozidlá ŠKODA 1100 OHC Coupé s karosériou z hliníkových plechov.

U rozmernejšieho kupé sa podarilo dosiahnuť veľmi nízka hmotnosťi 618 kg a zachovať vysokú rýchlosť.

Obe kupé boli žiaľ v neskorších rokoch zničená pri haváriách. Odborníci reštaurátorských dielní ŠKODA Múzea ale v súčasnosti intenzívne pripravujú znovuzrodenie modelu ŠKODA 1100 OHC Coupé na základe dochovaného podvozku a agregátu jedného z nich.

Obe otvorené autá sa zachovali a tiež sa dlhodobo úspešnú zúčastňuje domácich i zahraničných podujatí veteránov. Druhý automobil – v majetku oficiálneho zastúpenia ŠKODA UK – slúži na propagáciu mladoboleslavskej značky predovšetkým na pôde Veľkej Británie.

Skoda Média Services (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov