Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Chcete za volantom driemať? Doplatíte desaťtisíce eur!

Nová trieda S značky Mercedes-Benz vláda autonómnu jazdu na tretej úrovni.

Príchod autonómneho riadenia sa očakáva v nasledujúcom desaťročí. Okrem nutnosti technického vývoja momentálne bráni jeho reálnemu použitiu aj legislatíva. Po prekonaní oboch bariér však príde aj tretia v podobe vysokej ceny.

Zavedenie autonómneho riadenia do sériových vozidiel je v súčasnosti pre viacero výrobcov jednou z mét do budúcnosti. Najoptimistickejšie odhady hovoria o začiatku dvadsiatych rokov tohto storočia, pričom za reálnejší sa považuje rok 2030. Dovtedy majú automobilky dostatok času, aby technický vývoj dotiahli do úspešného konca.

Väčšou prekážkou sa im z dnešného pohľadu môže stať legislatíva v jednotlivých štátoch, kde sa budú automobily so samostatným riadením predávať. Zatiaľ nie je jasné, kto bude v prípade autonómnej jazdy niesť zodpovednosť za vozidlo a posádku, ktorá sa v ňom vezie. Do hry tu vstupujú aj úrovne autonómnej jazdy. Všeobecne sa hovorí o piatich úrovniach, pričom prvá predstavuje adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom pruhu a piata plnohodnotné autonómne riadenie za akýchkoľvek podmienok.

Riaditeľ vývoja značky Mercedes-Benz Ola Källenius prezradil, že nová trieda S zvláda autonómnu jazdu na tretej úrovni. To znamená, že vozidlo dokáže za určitých okolností prevziať kontrolu nad jazdou a dokáže aj samo odbočiť. Jej použitie je ale momentálne obmedzené spomínanou legislatívou, a preto predstavitelia značky spolupracujú aj na tvorbe zákonov ohľadom autonómneho riadenia.

Källenius zároveň poodhalil ďalšiu prekážku, ktorá stojí v ceste plne autonómnym vozidlám. Je ňou cena, ktorá zahŕňa veľké množstvo senzorov a hlavne softvér. Podľa jeho slov by takáto technika stála v sériovom vozidle desaťtisíce eur. Určite by sa našli zákazníci, ktorí by boli ochotní za spomínanú techniku zaplatiť, no pre väčšinu ľudí by zostala nedostupná.

Existuje však oblasť, kde by mohla byť táto investícia výhodná. O. Källenius hovorí o robotických taxíkoch. V ich prípade by stačil jednoduchší softvér, keďže by sa pohybovali len v oblastiach s lepšou kvalitou infraštruktúry, ktorá by bola navyše dokonale zmapovaná satelitnou navigáciou. Skoršiu návratnosť by zabezpečila skutočnosť, že prevádzkovateľ by nemusel platiť vodiča. Šéf vývoja stuttgartskej automobilky predpovedá, že spomínané „robotaxíky“ by mohli byť uvedené do praxe v období rokov 2020 až 2025.

Daimler Global Communication (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov