Na sklonku minulého roka som na autosalóne v Los Angeles – medzi inými novinkami – dosť dlho hľadal značku Tesla. Na moje veľké prekvapenie, na najväčšej prehliadke automobilových noviniek na západnom pobreží Spojených štátov, neboli produkty tohto svetového fenoménu v žiadnej z hlavných hál.
Tri autá, aj to nebolo isté či sú nové, stáli v akejsi prechodovej chodbe. A hoci som si pôvodne myslel, že do LA prišiel vystavovať nejaký miestny predajca, z omylu ma vyviedol ofi ciálny reklamný totem, ktorý lákal návštevníkov k malej, skromnej, a po pravde povedané, k málo zaujímavej prehliadke. Na druhej strane, na širokých triedach v okolí LA jazdilo pomerne dosť áut značky Tesla. Mohlo to byť jednak z dôvodov bohatej klientely, ktorá žije v Kalifornii, najbohatšom americkom štáte, a jednak preto, lebo Tesla Motors má svoje hlavné sídlo v neďalekom Palo Alto. Inak – táto spoločnosť nie je stará. V rodnom liste má uvedený rok vzniku 2003 a päť mien zakladateľov.
Hlavnými činnosťami je výroba elektrických áut a solárnych panelov, ale aj uskladňovanie elektrickej energie. Od roku 2008, keď vtrhla do segmentu športiakov so známym elektrickým roadsterom, predala Tesla 186 000 elektrických áut a stala sa tak, po aliancii Renault -Nissan, druhým najväčším výrobcom elektrických áut na svete. Kým doterajšie modely tejto extravagantnej firmy sa pohybujú vo vyšších cenových reláciách, na tento rok sľubuje útok s Modelom 3, kde sa základná cena má pohybovať na úrovni 35 000 USD. A šéf Tesly Elon Musk pri každej príležitosti zdôrazňuje, že bez vládnej podpory.
Každopádne, ak Model 3 bude realitou, štart je zatiaľ ohlásený na júl, cieli k širokým masám. Kým priaznivci Tesly sa tešia a veria, že sa podarí vyriešiť zopár technických, ale aj nemalých ekonomických problémov pri uvádzaní nového modelu na trh, svet pri rozširovaní elektrických áut rieši aj ďalšie neľahké problémy. Súvisia najmä s úpravou dopravnej štruktúry, vrátane nabíjacích staníc, čomu sa mimochodom venujú aj experti z Tesly, keď navrhujú rýchle dobíjacie stanice napríklad v nákupných strediskách, pri reštauráciách a pod.
Jedným z kľúčových problémov je ekologickejšia výroba elektrickej energie, jej množstvo a cena. Experti stále hľadajú aj spôsob, čo s použitými akumulátormi, ktoré majú dnes relatívne krátku životnosť. No napriek mnohým pesimistom a neprajníkom sa zdá, že budúcnosť cestnej dopravy smeruje práve k elektromobilite. Svedčia o tom aj najnovšie modely, ktoré schádzajú z pásov takmer všetkých významných výrobcov automobilov a ktoré máme možnosť obdivovať aj na domácich či zahraničných autosalónoch.
Ivan Mičko vydavateľ
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov