Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Trh s ojazdenými autami trpí podvodmi

Tretina dovážaných ojazdených áut má iný pôvod, než uvádzajú predajcovia.

Cebia, spoločnosť, ktorá dlhodobo pomáha motoristom s bezpečným nákupom ojazdených vozidiel,  vykonala preverenie krajiny pôvodu u viac ako 70 tisíc VIN náhodne vybraných dovážaných ojazdených vozidiel,  aktuálne ponúkaných na inzertných portáloch. Analýza ukázala, že tretina vozidiel v skutočnosti pochádza z inej krajiny, než uvádza predajca v inzercii.

Nadpolovičná väčšina vozidiel má deklarovaný pôvod v Nemecku, ale reálne pochádza z krajín južnej Európy, alebo dokonca z juhovýchodnej Európy a štátov bývalého Sovietskeho zväzu.

Z preverenej vzorky 71 358 dovážaných vozidiel malo v inzerátoch 39 148 (55%) uvedenú krajinu pôvodu Nemecko, 7 891 (11%) Taliansko, 4 698 (7%) Rakúsko, 3 998 (6%) Francúzsku. Po preverení krajiny pôvodu bola nesprávne uvedená skutočná krajina u 21 838 vozidiel, teda u 31% z celkového počtu preverovaných dovážaných vozidiel. V skutočnosti bolo z Nemecka dovezených len 28 672 (40%) vozidiel a na druhej strane najviac vzrástli počty dovážaných vozidiel z Grécka, Španielska, Chorvátska, Rumunska, Bieloruska a Bulharska.

„Sami sme boli pri analýze prekvapení, ako rozsiahly je tento druh podvodu. Opäť sa ukazuje, že trh s ojazdenými vozidlami trpí mnohými problémami, ktoré sú často v tieni mediálnej komunikácie o problematike stočených tachometrov,“ komentoval výsledky analýzy riaditeľ spoločnosti Cebia Martin Pajer.

„Predajcovia zámerne uvádzajú nesprávnu krajinu pôvodu vozidiel pre zvýšenie šance predaja, teda aj predajných cien. Na slovenských zákazníkov pôsobí ďaleko lepšie a dôveryhodnejšie auto, ktoré jazdilo v Nemecku alebo Rakúsku, než napr. v Grécku alebo Chorvátsku. V skutočnosti sa k nám dovážajú jazdenky z krajín s globálnymi ekonomickými problémami v rámci EÚ a mimo EÚ z krajín východnej Európy. Ide napríklad o Grécko, ale aj Španielsko alebo Portugalsko a krajiny bývalého sovietskeho bloku a bývalej Juhoslávie. Autá z týchto krajín majú často problémy, ako sú zlý technický stav, nezdokumentovaná história a navyše majú aj masívne stočené kilometre,“ zdôraznil Martin Pajer.

„Ako je tento podvod v praxi realizovaný? Vozidlo pôvodom napr. Z Rumunska sa pred dovozom k nám krátko zaregistruje v Nemecku, kde dostane nemecký technický preukaz a registračné značky a následne je potom prihlásené ako dovoz zo SRN. Ako krajina pôvodu je potom uvedené Nemecko aj v slovenskom technickom preukaze. Pre prikrášlenia stačí len zapísať do servisnej knihy pár falošných servisných záznamov z nemeckých servisov a pôvod a história vozidla sú úplne dokonalé. Preto je dôležité nechať si preveriť pôvod vozidla v zahraničí, kde sa zisťuje, či a ako dlho bolo vozidlo v danej krajín registrované,“ doplnil Martin Pajer.

Cebia, spol. s r.o., je lídrom na trhu preverovania pôvodu a histórie vozidiel. Spoločnosť dlhodobo pomáha motoristom s bezpečným nákupom ojazdených vozidiel. Cebia ponúka rad ďalších služieb pre preverovanie pôvodu a originality vozidiel.Spoločnosť je výhradným predstaviteľom Systému OCIS (Open Car Information System) v ČR a SR. Systém OCIS používajú partneri Cebia po celom svete ako nástroj na evidenciu a výmenu dát o vozidlách.

Od roku 2009 je spoločnosť Cebia držiteľom certifikátu kvality podľa normy ISO 9001: 2008.

(šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov