Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Podpis zmluvy na diaľnicu D1 pri Prešove.

Minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd) podpísal vo štrvrtok 6. apríla zmluvu na výstavbu osemkilometrového diaľničného úseku obchvatu Prešova. Úsek diaľnice Prešov západ – Prešov juh štát postaví za približne 340 miliónov eur.

Suma, za ktorú Érsek podpísal zmluvu s víťazným konzorciom je pritom nižšia približne o štyri percentá, ktorú stavbári pôvodne vysúťažili. Diaľničný obchvat Prešova by sa mal dokončiť v roku 2021.

Budovanie dopravnej infraštruktúry na Slovensku by malo prebiehať systematicky na základe uvážených rozhodnutí a bez nežiaducich prieťahov či meškaní. Blížiaci sa začiatok výstavby diaľnice D1 obchvatu Prešova bude naplnením medzinárodného záväzku Slovenska. Cestný úsek zároveň prispeje k riešeniu dopravných problémov krajského mesta.

Podpis zmluvy na diaľnicu D1 pri Prešove je pozitívnym signálom. Momentálne očakávajú pomoc s dopravnou dostupnosťou ďalšie regióny, uvádza Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS). Príkladom je dokončenie diaľnice D3 na Kysuciach, či rýchlostná cesta R2. V jej prípade ide o viaceré úseky ako Kriváň – Lovinobaňa za Detvou či Šaca – Košické Oľšany, ktorý tvorí súčasť takzvaného vonkajšieho obchvatu Košíc.

Nadchádzajúce mesiace budú rozhodujúcim obdobím z pohľadu ďalšieho vývoja v celom sektore stavebníctva, zdôraznil  hovorca Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, Peter Steigauf. Neistou zostáva predovšetkým situácia v inžinierskej výstavbe, ktorá zahŕňa výstavbu diaľnic či rýchlostných ciest.

Celospoločenský dosah témy dosvedčujú intenzívne reakcie a verejné aktivity obyvateľov v regiónoch. Zástupcovia štátu by problematike rozhodne mali venovať čo najväčšiu pozornosť vzhľadom na pokračujúci prepad produkcie inžinierskeho stavebníctva. V situácii, kedy Slovensko nemá dobudovanú základnú sieť dopravnej infraštruktúry, bol vlani do prevádzky uvedený iba jeden nový úsek R2 Ruskovce – Pravotice.

Diskutovať by mali odborníci

Súčasťou spoločenskej diskusie, aj v súvislosti s diaľnicou D1 pri Prešove, je naďalej veľké množstvo nesprávne zjednodušených a zavádzajúcich tvrdení. Odborne nesprávne informácie dlhodobo sa vyskytujúce vo verejnom priestore boli jedným z dôvodom pre vznik iniciatívy ZSPS pod názvom „Fórum stavebných investícií“. Zväz stavebných podnikateľov napríklad dlhodobo upozorňuje, že porovnanie finančných nákladov na kilometer postavenej diaľnice či rýchlostnej cesty je technicko-ekonomickým nezmyslom bez výpovednej hodnoty. Expertná platforma ZSPS, ktorá bola spustená v marci 2017, bude „ľudskou rečou“ informovať a edukovať o stavebnej problematike.

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska zároveň spresňuje, že koniec „silného“ eurofondového obdobia by nemal znamenať spomalenie investícií do verejnej infraštruktúry. Na zabezpečenie financovania výstavby nových rýchlych ciest po roku 2020 sa počíta s dlhodobým návratným financovaním európskych inštitúcií na desiatky rokov za výhodných podmienok.

šr

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov