Spirit of Ecstasy alebo legendárna soška a Rolls-Royce
Soška Spirit of Ecstasy ozdobuje prednú časť vozidiel značky Rolls-Royce už od roku 1911. Dnes patrí medzi najznámejšie symboly na svete a je výrazným zosobnením ikony krásy, luxusu, štýlu a dokonalosti.
V spoločnosti, ktorá neustále vyhľadáva inovácie, je „Flying Lady” (Letiaca dáma) jednou z mála vecí, ktoré sa nemenia a zostávajú konštantné. Na svete niet iného podobného symbolu, ktorý by zosobňoval konštruktérsku odvahu, umelecké diela a objekty túžob tak ako najlepšie automobily.
Dáma v pozadí
Lord Montagu z Beaulieu bol jedným z priekopníkov motorizmu vo Veľkej Británii. Ako zakladateľ a vydavateľ časopisu The Car Illustrated zamestnával ilustrátora, ktorým bol Charles Sykes a súkromnú sekretárku Eleanor Valesco Thornton.
V roku 1909 lord Montagu poveril Sykesa (ktorý bol zároveň aj sochár), aby vytvoril talizman pre jeho vozidlo Rolls-Royce Silver Ghost. Sykes použil Eleanor ako modelku a vytvoril bronzovú sochu mladej ženy vo vlajúcich šatách, ktorú nazval „Šepkajúca”. Socha si drží prst na perách, čo niektorí vysvetľovali ako tichý dôkaz blízkeho vzťahu medzi Eleanor a lordom Montagu. Podľa iných, oveľa prozaickejších zdrojov, to označovalo tichý chod motora.
Nech je už pravda akákoľvek, „Šepkajúca” zdobila každý Rolls-Royce, ktorý si lord Montagu kúpil. Čoskoro začali aj ostatní majitelia používať vlastné sošky, pričom mnohé nevyhovovali vkusu generálneho riaditeľa spoločnosti Rolls-Royce, ktorým bol Claude Johnson. V roku 1911 poveril Sykesa, aby vytvoril oficiálny talizman, ktorý by ochránil produkty spoločnosti pred nevzhľadnými výtvormi. Prakticky zmýšľajúci Sykes mierne upravil svoju sochu The Whisperer (Šepkajúca) a vytvoril dielo, ktoré dnes poznáme ako Spirit of Ecstasy.
Sykesovo pôvodné dielo sa rokmi vyvíjalo. Pôvodne bolo vysoké 7 palcov (17,78 cm), dnes je oveľa menšie. Meria 3 palce (7,62 cm) a vyrába sa z najrôznejších materiálov. Sykes vytvoril v roku 1934 aj kľačiacu verziu, ktorá sa objavila na modeloch Sports Saloon a do päťdesiatych rokov aj na modeloch Silver Wraith a Silver Dawn.
V sedemdesiatych rokoch sa niektoré krajiny snažili Lietajúcu dámu z bezpečnostných dôvodov zakázať. Napríklad vo Švajčiarsku bolo úplne zakázané vystaviť ju a klienti ju pri preberaní našli učupenú v schránke pred spolujazdcom! Rolls-Royce však prišiel s elegantným a geniálnym riešením. Sošku upevnil na plošinu s pružinou a schoval ju do masky chladiča. Na to, aby sa ukázala v plnej kráse, stačil jemný dotyk.
Eleanor sa nikdy nedozvedela o tom, že jej podobizeň dosiahla svetovú slávu. Zomrela v roku 1915, keď sa plavila do Indie na lodi P&O SS Persia, ktorá bola pri plavbe okolo Kréty zasiahnutá torpédom. Lordovi Montaguovi, ktorý bol tiež na palube lode, a o ktorom sa myslelo, že sa tiež utopil, sa podarilo prežiť a po návrate do Anglicka dostal jedinečnú možnosť. V novinách The Times si prečítal svoj vlastný nekrológ!
Dodnes však nie je úplne isté či sú sochy The Whisperer alebo Spirit of Ecstasy naozaj inšpirované Eleanor. Sykes o nej nikdy verejne nehovoril a jeho dcéra Josephine sa tiež obmedzila iba na krátke vyjadrenie: „Eleanor bola veľmi milá osoba. Je to veľmi zaujímavý príbeh a pokiaľ vám to spraví radosť, tak by tento mýtus mohol pretrvať.” S radosťou to budeme robiť aj ďalších 100 rokov.
Duch inovácií
Pri príležitosti predstavenia modelu Phantom v roku 2003 sa spoločnosť BMW Group rozhodla omladiť sošku Spirit of Ecstasy, čím chcela otvoriť novú kapitolu v histórii spoločnosti a nadviazať na výraznú líniu jedinečného dedičstva.
Až do roku 1999 sa sošky vyrábali metódou odlievania „lost vax“ (do strateného vosku), ktorá sa používa už viac ako 5 000 rokov. Je až neuveriteľné, že až do roku 1939 Charles Sykes osobne asistoval svojej dcére Josephine pri odlievaní, označovaní a dokončovaní každej jednej sošky Spirit of Ecstasy. Dnes sa sošky vyrábajú moderným odlievacím spôsobom v špecializovanej spoločnosti v anglickom meste Southampton.
Prvým krokom pri omladzovaní sošky bolo digitálne nasnímanie pôvodnej skulptúry Spirit of Ecstasy, aby sa podarilo zachytiť a získať všetky detaily a vytvoriť tak dokonalý trojrozmerný digitálny obraz. Na to, aby sa dôsledne preniesli a vytvarovali všetky detaily do odlievacej formy, museli skúsení remeselníci použiť špeciálne nože s hrúbkou iba 0,2 mm. Tieto zlievárenské nástroje sa použili na vytvorenie mimoriadne presného voskového modelu figuríny, ktorý sa následne pokryl keramickou vrstvou. Po jej vyschnutí sa vosk vytavil, čím vznikla dokonalá negatívna forma. Do nej sa následne odlievajú nové sošky.
Každá figurína vzniká naplnením formy roztavenou ušľachtilou oceľou s teplotou až 1 600°C. Po vychladnutí ocele sa forma otvorí a soška Spirit of Ecstasy sa odhalí v celej svojej sláve. Konečná úprava sa odohráva vo finalizačnom oddelení, kde podstúpi proces takzvaného brokovania. Pri ňom sa odliatok ošľaháva miliónmi oceľových guľôčok, čo pomáha vyleštiť povrch bez toho, aby sa poškriabal. Hotová figurína sa po opracovaní, finálnom vyleštení a po prísnej kontrole posiela do Goodwoodu, aby zaujala svoje hrdé miesto na ikonickej mriežke chladiča modelov značky Rolls-Royce.
Štýlová oslava
V januári 2011, pri príležitosti stého výročia, sa predstavila špeciálna kolekcia The Spirit of Ecstasy Centenary Collection, ktorá vzdala poctu svetoznámemu symbolu spoločnosti. Limitovaná kolekcia 100 kusov modelu Phantom obsahovala exkluzívne farby karosérie, kombinácie koženého čalúnenia a drevených obkladov ako aj špeciálne interiérové detaily. Všetky vozidlá dostali špeciálne upravené sošky Spirit of Ecstasy odliate z rýdzeho striebra so šiestimi špeciálnymi puncmi (vrátane dvoch špeciálne vytvorených pre Rolls-Royce Motor Cars). Sošky stoja na osvetlenej podstave pokrytej čiernym zlatom. Vozidlá z tejto výročnej kolekcie si momentálne užíva 100 vybratých klientov z celého sveta.
Zachytenie ducha
Spoločnosť Rolls-Royce v roku 2011 poverila popredného britského fotografa a portrétistu menom Rankin, aby pri príležitosti stého výročia sošky Spirit of Ecstasy vytvoril 100 fotografií inšpirovaných slávnou figurínou. Originálne výtlačky s rozmerom 36 x 24 palcov (91 x 61 cm) si mohli záujemcovia pozrieť na podujatiach organizovaných značkou Rolls-Royce po celom svete. Priaznivci značky Rolls-Royce si ich mohli pozrieť aj v digitálnej podobe na webovej stránke a na sociálnych sieťach.
Možnosti Bespoke
Oddelenie Rolls-Royce Motor Cars Bespoke umožňuje zákazníkom, aby si vytvorili jedinečné vozidlá podľa vlastného vkusu, pričom si podľa vlastných predstáv môžu prispôsobiť mnohé detaily. No pokiaľ ide o sošku Spirit of Ecstasy, v ponuke sú strieborná a osvetlená verzia, alebo, pre podčiarknutie jedinečnej výnimočnosti, verzia pokrytá 24-karátovým zlatom. V roku 2011 vytvorili klenotníci z Mouawad Jewellers model k stému výročiu pokrytý diamantmi. Jeho hodnota sa dostala na 250 000 amerických dolárov.
100 rokov a pokračujeme …
Už viac ako sto rokov je Spirit of Ecstasy nezameniteľným symbolom pre všetkých majiteľov, priaznivcov a zamestnancov značky Rolls-Royce. Jej magická symbolická sila a mystická aura sú stále rovnako silné a takými zostanú aj minimálne ďalších 100 rokov.
BMW Group
BMW Group je vďaka značkám BMW, MINI a Rolls-Royce najväčším výrobcom prémiových automobilov a motocyklov na svete. Okrem toho ponúka aj produkty značkového financovania a služby osobnej mobility. Medzinárodný koncern prevádzkuje 31 výrobných a montážnych podnikov v 14 krajinách a predajnú sieť so zastúpeniami vo viac ako 140 krajinách.
BMW Group zaznamenal v roku 2016 celosvetový predaj v objeme približne 2,367 milióna predaných automobilov a 145 000 motocyklov. V hospodárskom roku 2015 činil zisk pred zdanením 9,22 miliardy eur, celkový obrat dosiahol výšku 92,18 miliardy eur. BMW Group k 31. decembru 2015 zamestnával po celom svete 122 244 spolupracovníkov.
Úspech BMW Group sa vždy zakladal na predvídavom a vizionárskom myslení a zodpovednom konaní. Ekologické programy a sociálna udržateľnosť preto tvorili integrálnu súčasť stratégie spoločnosti v rámci celého hodnotového reťazca. BMW Group sa vždy vyznačoval komplexnou produktovou zodpovednosťou a významným prístupom k ochrane zdrojov.
-jj-, BMW Group
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov