Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Volvo V90 Cross Country: Život s vášňou

Volvo V90 Cross Country kombinuje škandinávsku eleganciu s radosťou z jazdy a vášňou pre aktívny život.

Text: Peter Varga, foto: autor

Hovorí sa, že všetky cesty vedú do Ríma. Nie však vo Švédsku. Tam všetky cesty vedú do lesa. Ťažko tomu uveriť, ale až 77 % plochy tejto severskej krajiny pokrývajú lesy a jazerá. K tomu si pripočítajte extrémne zimné podmienky a vyjde vám, že Švédsko je nielenže ideálnou, ale doslova prirodzenou krajinou na vývoj crossoverov. Švédi doslova milujú crossovery. A nie sú s tým sami, obľuba crossoverov totiž rastie prakticky na celom svete. Mimochodom, práve Volvo je tou automobilkou, ktorá vytvorila kategóriu crossoverov. Model V70 Cross Country, v roku 1997, totiž ako prvý automobil spojil karosériu luxusného kombi s off-roadovými schopnosťami. A do rovnakého obdobia sa datuje aj prvý pohon AWD od Volvo.

V90 Cross Country – najnovší prírastok do rodiny crossoverov – zužitkováva 20-ročné skúsenosti konštruktérov automobilky na poli áut pre aktívny život. V porovnaní s kombi V90 je posadený o 65 mm vyššie, takže svetlá výška dosahuje enormných 210 mm. Toľko nemajú často ani SUV, nieto crossovery. V spojení s pohonom všetkých štyroch kolies a špeciálnych pneumatík to zabezpečuje dobrú prejazdnosť terénom. Samotný pohon 4×4 zabezpečuje medzinápravová lamelová spojka typu haldex, avšak od spoločnosti BorgWarner. Ten za normálnych okolností posiela všetku hnaciu silu dopredu, ale v prípade potreby – či už na základe preklzu predných kolies alebo straty stability (podľa signálov ESC) – bleskurýchle presunie adekvátnu časť hnacej sily dozadu. V jazdných režimoch (popri Eco, Comfort a Dynamic) pribudol režim Off Road. Výrobca hovorí, že elektroniku naladili tak dobre, že funkciu LOCK nepotrebujú. Tento typ áut sa navyše používa v takých podmienkach, kde je táto funkcia zbytočná. Samozrejmosťou je opancierovanie spodnej časti karosérie tmavými plastmi okolo blatníkov kolies, pod prahmi dverí, na spodnej časti dverí a v spodnej časti nárazníkov. Nechýbajú ani elegantné imitácie nábehových líšt v nárazníkoch.

My sme si V90 Cross Country preverili priamo v jeho domovine – vo Švédsku, a to nielen na cestách v okolí lyžiarskeho a turistického strediska Åre, ale aj v extrémnych podmienkach na zamrznutom jazere. Predstavitelia automobilky nám dožičili niekoľko hodín driftovania na ľade. Samozrejme, s hrotovými pneumatikami. Musím povedať, že V90 Cross Country sa aj v takýchto podmienkach správal čitateľne a bol ľahko ovládateľný. Dokonca aj v šmyku bolo cítiť, že predné kolesá majú snahu viesť vozidlo. Zvláštnu pozornosť si zaslúži vyladenie športového režimu ESC, ktoré dovoľovalo nielen dlhé drifty, ale aj prehadzovačky. Zdá sa, že V90-ka je najlepšie Cross Country aké Volvo postavilo.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov