Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Ford Mondeo Hybrid: Oddaný pokoju

Ford Mondeo Hybrid. Zabudnite na diesel, je tu hybrid! Je kultivovanejší, úspornejší a má rovnakú cenu.

Text: Peter Varga, foto: autor

Hybridy už dávno nie sú len spoločenskou povinnosťou kalifornskej smotánky, ktorá sa médiám a svojim fanúšikom potrebuje ukázať v dobrom svetle, že im záleží na Zemi. Dnes sú skutočnou alternatívou k vozidlám s benzínovým, ale najmä dieselovým motorom. Oproti nim sú totiž neporovnateľne kultivovanejšie a s celkovými prevádzkovými nákladmi sa im vyrovnajú, neraz ich dokonca porážajú. Aj preto Ford (konečne) posiela Mondeo Hybrid na európske trhy. K dispozícii je v štvordverovej karosérii a od obyčajného Mondea ho nerozpoznáte. Stačí však pár metrov a začnete pochybovať o opodstatnenosti dieslov.

Do tretice…

Hneď na začiatok si povedzme, že Ford má hybridy vo svojom portfóliu už vyše 12 rokov, no u nás ich nepredával. Aktuálne Mondeo hybrid vlastne pracuje už s treťou generáciou hybridného pohonu. Ten je založený na dvojlitrovom zážihovom motore pracujúcom v Atkinsonovom cykle, ktorému sekunduje elektromotor. Hnacia sila tohto tandemu sa na kolesá prenáša cez eCVT prevodovku vlastnej výroby. Ide prevodovku s kontinuálnou zmenou prevodového pomeru, ktorá dokáže synchronizovať chod benzínového motora, elektromotora a štartér/generátora. Hybridný systém dopĺňa spomínaný štartér/generátor, ktorý slúži na štartovanie spaľovacieho motora a zabezpečuje rekuperáciu kinetickej energie, menič napätia, resp. elektrického prúdu, riadiaca elektronika a lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 1,4 kWh.

Polovicu na elektrinu

Hybridný systém môže fungovať v dvoch režimoch – Normal a Eco. V ekologickom riadiaca jednotka neskôr zapína spaľovací motor a viac využíva elektromotor. Reakcie na pridanie plynu sú však citeľne lenivejšie, preto som jazdil väčšinou v normálnom režime. V ňom je vozidlo príjemne živé, na pridanie plynu reaguje promptne a v prípade požiadavky vyššieho výkonu sa nezdráha siahnuť hlbšie do svojich rezerv. Jedinou chybičkou krásy je, že pri prudšej akcelerácii zvuk motor pripomína vysávač. To je daň za CVT prevodovku. Jedným dychom však musím dodať, že pri pokojnej jazde motor ani nepočujete. Mondeo dokáže jazdiť aj na čisto elektrický pohon, podľa údajov výrobcu zhruba 1,6 km bez rekuperácie a zhruba 3 km s rekuperáciou. A čisto elektrický pohon riadiaca jednotka hojne využíva aj v normálnom režime hybridného pohonu – v meste aj mimo neho (až do rýchlosti 137 km/h). V skutočnosti ma prekvapilo, aký vysoký podiel trasy som prešiel na čisto elektrický pohon – 336,8 km zo 626 km (!). To je viac ako polovica vzdialenosti! Neuveriteľné, pretože to všetko bolo v zmiešaných podmienkach – v meste a obciach aj mimo nich, v špičke aj mimo nej. A najviac ma prekvapilo, že som sa pritom vôbec nemusel obmedzovať. Stačilo jazdiť tak, ako sa s hybridom má. Samozrejmosťou je rekuperácia kinetickej energie pri uvoľnení plynového pedála (a tiež pri brzdení), pričom sa akumulátor veľmi rýchlo dobíja. Rekuperácia pri uvoľnení plynu je taká silná, že auto intenzívne spomaľuje. Pritom však nesvietia brzdové svetlá, čo hrozí kolíziou zozadu. Ja osobne by som privítal funkciu zmiernenia rekuperácie (prišlo by to vhod napríklad pred vjazdom do obcí atď.) alebo jej úplnej deaktivácie (to môžete síce urobiť vyradením do neutrálu, ale to nie je šťastné riešenie). Na druhej strane, keď chcete zintenzívniť rekuperáciu a brzdenie motorom, môžete na voliči prevodovky aktivovať funkciu Grade Assist alebo presunúť volič do polohy L. V súvislosti s hybridným pohonom musím podotknúť, že pri normálnom brzdení väčšiu časť práce vykoná štartér/generátor, takže prevádzkové brzdy (doštičky aj kotúče) vydržia podstatne viac ako na bežnom Mondeu. Brzdový pedál je však strašidelne „gumový“. Vôbec nemáte cez pedál žiadnu spätnú väzbu o činnosti bŕzd.

Všetko na očiach

S hybridným pohonom súvisí aj to, že displej vľavo vedľa rýchlomera zobrazuje špecifické údaje. Môžete si navoliť, aby sa vám namiesto otáčkomera zobrazoval výkonový ukazovateľ. Ten v dvoch samostatných stupniciach zobrazuje aktuálne využívaný výkon, pričom však máte na očiach aj to, koľko výkonovej rezervy máte na to, aby sa vám v čisto elektrickom režime nenaštartoval spaľovací motor. Na očiach máte aj úroveň nabitia vysokonapäťového akumulátora a množstva paliva v nádrži. Na centrálnom dotykovom displeji si zasa môžete kontrolovať tok energie graficky na siluete vášho auta. Samozrejmosťou je vyhodnocovanie vášho jazdného štýlu v troch oblastiach – akcelerácia, brzdenie a rovnomernosť jazdy.

Lacnejší

Jazda s hybridným Mondeom je nesmierne pohodová a upokojujúca. Auto ide ticho, bez otáľania plní príkazy pravej nohy, podvozok krásne filtruje nerovnosti a v kabíne nič nebúcha. Akoby ste boli v nejakej bubline, ktorá vás chráni pred nepriazňou okolitého sveta. A teraz ho môžete mať za cenu dieselového, konkrétne za cenu modelu Mondeo 2,0 TDCi Duratorq 150 k A6 PowerShift FWD Titanium, teda za 31 570 eur. V porovnaní s ním má však hybrid o liter nižšiu normovanú spotrebu (a reálna je tiež nižšia), nižšiu registračnú daň, nižšie náklady na údržbu a ušetríte aj na brzdových segmentoch. V konečnom dôsledku sú celkové prevádzkové náklady na hybridné Mondeo nižšie ako na spomínaný diesel. A to sme ešte nespomenuli prípadné problémy s DPF filtrom. Jedinou nevýhodou hybridu je obmedzená kapacita batožinového priestoru, v ktorom je akumulátor s príslušenstvom. Kufor je preto členitý a namiesto pôvodných 525 dm3 má iba 383 dm3. Našťastie, ostala možnosť sklopenia operadiel zadných sedadiel, takže prevážať lyže nebude problém.

 

Stručne

Čo treba uznať: Tiché, pokojné a úsporné auto.

Čo nám chýbalo: Zmiernenie intenzity rekuperácie.

Čo nás prekvapilo: Veľký podiel jazdy na elektrinu.

 

Ford Mondeo 4dv 2,0 Hybrid Titanium

Cena (základ/test)                                          20 490/31 570 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 120 000 km

 Motor

Atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 999 cm3, max. výkon 103 kW (140 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 175 Nm pri 4 000 ot.min-1. Elektromotor, max. výkon 88 kW (120 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 225 Nm. Max. kombinovaný výkon 138 kW (187 k), max. kombinovaný krútiaci moment 175 Nm. Emisie CO2 99 g/km.

Jazdné výkony

0 – 100 km/h za 9,2 s, vmax=187 km/h, spotreba výrobca/test 4,2/4,9 l/100 km. Batožinový priestor: 383 l.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov