Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Svetlá Mercedesov v HD kvalite

Revolúčná technológia: “Digital Light” – neoslňujúce diaľkové svetlá s rozlíšením viac ako 2 milióny pixelov.

Nie je to tak dávno, čo sa BMW a Audi naťahovali o prvenstvo v použití laserových reflektorov. Nakoniec dopadla laserová vojna v prospech BMW, ktoré ich uviedlo na trh v hybridnom superšporte i8 o pár týždňov skôr ako Audi v superšporte R8. Mnohí teda logicky očakávali odpoveď zo Stuttgartu. Lenže najstaršia nemecká značka ostávala pokojná a navyše vyhlásila, že LED svetlá môžu byť lepšie ako tie laserové. Teraz prináša dôkaz. Predstavila supersvetlá Digital Light, ktorých základom sú známe diódy, no i tak dokážu viac ako laser – okrem svietenia aj premietať.

Revolution der Scheinwerfertechnologie: Mercedes leuchtet in HD-Qualität      Revolution der Scheinwerfertechnologie: Mercedes leuchtet in HD-Qualität

Mercedes-Benz neverí na laserové svetlá. Miesto nich má v zálohe „superledky“. Nová technológia Digital Light počíta s 4 096 diódami a jedným milión mikrozrkadiel v každom z reflektorov! Na cestu dokážu premietať symboly.

V každom reflektore Digital Light sú štyri svetelné zdroje po 1 024 diódach a milión mikrozrkadiel. To znamená úžasný výkon aj schopnosť regulácie smeru a intenzity každého svetelného lúča.

Najväčšou vychytávkou svetiel Digital Light bude ich schopnosť premietať symboly na vozovku. Napríklad virtuálny priechod pre chodcov alebo dopravné značenie.

Každý reflektor počíta s 4 096 indivi­duálne ovládanými ledkami a k tomu jedným miliónom aktívnych mikrozrkadiel. Takže tu máme v dvoch reflektoroch neuveriteľných 8 192 diód a dva milióny zrkadiel. Úplná novinka to síce nie je, pretože čímsi podobným bola vybavená už futuristická štúdia F 015 či Concept GLA, no teraz hovorí o svetlách, ktoré dospejú v blízkej budúcnosti do sériovej produkcie. Každý reflektor má štyri svetelné zdroje s 1 024 indivi­duálne riadenými diódami. Jednotlivé diódy menia intenzitu osvetlenia na základe údajov z kamery a spomínaná sústava mikrozrkadiel zas dokáže meniť smer svetelných lúčov.

Výsledkom je nielen úžasný výkon bez oslnenia ostatných vodičov, ale aj schopnosť premietať na vozovku rôzne symboly od prechodu pre chodcov cez „stopku“ a varovanie pred námrazou či pred prácami na ceste až po vodiace lišty v zúžených prúdoch či tam, kde nie sú na vozovke. Zvládnu tiež monitorovať priestor pred vozidlom a vodiča informovať o vzdialenosti od ostatných áut. Mercedes-Benz navyše tvrdí, že systém bude užitočný nielen pre samotných majiteľov vozidiel, ale aj pre iných účastníkov premávky. Ako príklad uvádza práve premietanie priechodu pre chodcov.

Kedy sa nové svetlá Digital Light objavia vo výrobe, Stuttgart zatiaľ neprezradil. Ale vzhľadom na skutočnosť, že Audi a BMW už takmer dva roky operujú na trhu s laserovými svetlami, by to nemalo trvať dlho. Očakáva sa, že nové superreflektory by sa mohli objaviť už v modernizovanej triede S, ktorá má premiéru naplánovanú buď v Detroite, alebo v Ženeve. Iste by pozdvihli jej technologický imidž a dobehli náskok konkurentov z Mníchova a Ingolstadtu. Navyše Mercedes tvrdí, že budú prospešné pre autonómne riadenie.

Daimler (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov