Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Nissan Patrol Fanta Limon zrenovovaný

Po 30 rokoch: Kultový dakarský špeciál Nissan z roku 1987 opäť jazdí. 
Presne po 30 rokoch priviedla spoločnosť Nissan opäť k životu jeden zo svojich kultových pretekárskych strojov, na ktorý už verejnosť zabudla. Ohromujúci špeciál Nissan Patrol Fanta Limon z rallye Paríž – Dakar 1987 získal po kompletnej renovácii späť svoju slávu – vracia sa totiž do prostredia, kam svojou dušou patrí – do piesočných dún saharskej púšte.

30 years on: Nissan’s iconic 1987 Paris-Dakar rally car rides again     30 years on: Nissan’s iconic 1987 Paris-Dakar rally car rides again
Vozidlo stelesňuje neprekonateľnú legendu, ktorá v mytológii dakarskej rallye napísala svoju vlastnú kapitolu. Špeciál zvíťazil v kategórii vozidiel so vznetovým motorom a s dojazdom na celkovom deviatom mieste sa vtedy stal vôbec prvým dieselom, ktorý súťaž dokončil do 10. miesta celkového poradia. Dnes už najlepšie vozidlá súťaže iný než vznetový motor nemajú.
Špeciálu Fanta Limon vdýchla nový život skupina nadšených konštruktérov z Európskeho technického ústredia spoločnosti Nissan (NTCE) v španielskej Barcelone. Na renovácii pracovali konštruktéri počas víkendov a po práci viac než dva roky a premenili vozidlo z práchnivejúceho exponátu španielskeho múzea na výnimočný terénny súťažný špeciál.
Pedro Diaz Illan je v NTCE manažérom tímu pre elektroniku a elektrotechniku a tiež jediným členom posádky z roku 1987, ktorý pracuje v NTCE doteraz. „Bola to chvíľa plná hrdosti. Do projektu sme dali svoje srdcia, duše i mysle. I keď to rozhodne nebolo jednoduché, vidieť špeciál znovu v púšti bolo absolútne úžasné.“
Príbeh úspechu vozidla na rallye Paríž – Dakar 1987 sa začal písať už v roku 1986, keď divízia Nissan Motorsport predstavila zámer zúčastniť sa na prestížnych vytrvalostných terénnych súťažiach. Základom špeciálu mal byť model Patrol, obľúbené vozidlo s pohonom 4×4. Vedenia projektu sa mal zhostiť tím zo španielskeho NTCE.
Sponzorstvo od spoločnosti Fanta Limon potom vzišlo zo vzťahu divízie Nissan Spain s nápojovou spoločnosťou Coca-Cola, ktorá chcela ťažiť z popularity, ktorej sa rallye Paríž – Dakar celosvetovo teší. Úspech nenechal na seba čakať a už v roku 1986 mal podobu troch víťazstiev vo „vznetových“ kategóriách (pozrite tabuľku výsledkov nižšie).
Hlavným cieľom však zostávala rallye Paríž – Dakar. Všetko sa začalo 1. januára 1987, keď sa na štartovú čiaru úmorných a 13 000 km dlhých pretekov po Európe, Alžírsku, Nigeri, Mali, Mauritánii a Senegale zoradilo 312 vozidiel. Tím Nissan Fanta Limon prihlásil dve vozidlá: špeciál s číslom 211 s posádkou Miguel Prieto a Ramón Termens (vodič a navigátor) a špeciál s číslom 212, ktorého posádku tvorili bratia Jorge a Hansi Bablerovci.
Preteky sa však nevyvíjali podľa očakávaní. Podporné vozidlo tímu sa v druhej etape pokazilo, a obe posádky tak po zvyšok súťaže stratili prístup k náhradným dielom. Vozidlo číslo 212 neskôr urobilo niekoľko kotrmelcov z duny a muselo zo súťaže odstúpiť. Vozidlo číslo 211 však bojovalo až do cieľa. Vďaka tomu sa stalo prvým vznetovým špeciálom, ktorý preteky dokončil, a to na celkovom deviatom mieste.
Misia bola teda splnená a špeciály sa už na žiadnej súťaži nezúčastnili. Zatiaľ čo osud vozidla s číslom 212 je neznámy, špeciál číslo 211 získalo do svojej súkromnej zbierky vozidiel múzeum Salvador Claret, sídliace južne od španielskeho mesta Girona. Tam vozidlo zostalo takmer tri ďalšie desaťročia.
Nápad vzkriesiť ho dostali až vo februári 2014 mechanici divízie NTCE po tom, čo si všimli jeho fotografie v internetovej diskusii. Došlo im, že do 30. výročia výroby špeciálu nezostávajú ani tri roky, a preto požiadali múzeum o navrátenie vozidla.
Juan Villegas, mechanik z NTCE a člen renovačného tímu, vysvetľuje: „Motor bol v hroznom stave. Nedal sa naštartovať a veľa dielov bolo veľmi skorodovaných. Hrozne poškodená bola i predná náprava. Najhoršie však bola na tom elektroinštalácia, o ktorú sa do značnej miery postarali krysy.“
Vrak vozidla bol v máji 2014 prepravený do divízie NTCE v Barcelone, kde na jeho renovácii – počas víkendov a vo voľnom čase – začal pracovať osemčlenný tím. Náhradné diely zháňali členovia tímu po celej Európe a prosili dílerov značky Nissan, aby sa v zastrčených kútoch svojich skladov pokúsili nájsť niečo zo starých zásob. Niektoré z dielov, ktoré sa podarilo zohnať, boli použité, a tak ich bolo treba tiež renovovať.
Juan dodáva: „Chceli sme, aby vozidlo zodpovedalo pôvodnému stavu v každom ohľade. Našťastie sa nám od divízie NTCE podarilo získať veľmi staré výkresy a servisné príručky. Podľa nich sme teda vozidlo precízne ladili a nakoniec sme dosiahli nastavenie, v akom sa postavilo na štart rallye Paríž – Dakar.“
V novembri 2016 bola renovácia modelu Patrol hotová, a vozidlo sa tak mohlo vrátiť tam, kam jeho duša patrí – do piesočných dún Sahary. Pre tím to bol neskutočný okamih.
Juan k tomu povedal: „Vďaka duchu inovácie, na ktorom stála účasť spoločnosti Nissan v rallye Paríž – Dakar v roku 1987, sa nám podarilo dotiahnuť tento projekt až do konca. Dali sme sa inšpirovať prístupom našich predchodcov, ktorí sa rozhodli postaviť na štart najťažších pretekov planéty, v ktorých potom dosiahli skvelý úspech.“
A nakoniec sa Nissan Patrol Fanta Limon dočkal vzrušujúceho návratu do severoafrickej púšte.

30 years on: Nissan’s iconic 1987 Paris-Dakar rally car rides again

Technické parametre dakarského špeciálu Nissan Patrol Fanta Limon 1987
Motor: vznetový preplňovaný štvorvalec
Objem: 2,8 l
Výkon: 146 k
Hmotnosť: 1 600 kg
Najvyššia rýchlosť: 150 km/h

Nissan (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov