Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Predchodca vozidiel SUV značky ŠKODA: 50 rokov modelu Trekka

V roku 1966 začala na Novom Zélande produkcia ľahkého terénneho vozidla ŠKODA Trekka.

Predchodca vozidiel SUV značky ŠKODA oslavuje okrúhle narodeniny: Práve pred 50 rokmi, 2. decembra 1966, bola v novozélandskom meste Otahuhu zahájená výroba vozidiel ŠKODA Trekka. Do roku 1972 vzniklo takmer tri tisíc týchto vozidiel.

SKODA-TREKKA-02

„ŠKODA sa vždy snažila o riešenia šité na mieru konkrétnym trhom,“ povedala Andrea Frýdlová, vedúci ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi, a dodáva: „Trekka, vozidlo so zvýšenou priechodnosťou terénom, vytvorené v spolupráci mladoboleslavskej automobilky so zástupcami novozélandského importéra a miestnych špecializovaných firiem , je typickým príkladom tohto prístupu.“

Automobilka z Mladej Boleslavi novozélandský trh objavila veľmi skoro: Automobily Laurin & Klement boli na Nový Zéland exportované už pred viac ako 100 rokmi. Importérom vozidiel značky ŠKODA, dodávaných na Nový Zéland z daňových a colných dôvodov v rozloženom stave (CKD – completely knocked down), bola od roku 1956 spoločnosť Motor Industries International v Otahuhu. Vývoj “poloterénního” vozidlá pre potreby miestnych farmárov, remeselníkov a obchodných zástupcov prebiehal v spolupráci tamojších firiem so špecialistami mladoboleslavskej automobilky. V rokoch 1965-1966 vzniklo niekoľko návrhov a prototypov, ktoré niesli rukopis bývalého vedúceho vývoja karosérií automobilov ŠKODA Jozefa Velebného a novozélandského dizajnéra George Taylora. Z Mladej Boleslavi bol v rozloženom stave dodávaný podvozok na báze vozidla Škoda Octavia, so skráteným rázvorom z 2389 mm na 2165 mm a úpravou stáleho prevodu nápravy z 4,78 na 5,25. Na vynikajúce svetlej výške 190 mm mali podiel pneumatiky s rozmerom 5,90 x 15 palca, ponuka výbavy na želanie zahŕňala diferenciál Balanced Traction s uzávierkou – to všetko rapídne zlepšilo priechodnosť vozidla s pohonom zadných kolies aj v teréne. K výhodám auta Trekka patrilo nezávislé zavesenie všetkých kolies a tuhý chrbticový rám podvozku. Vpredu pozdĺžne uložený štvorvalec OHV s objemom 1221 cm3 dosahoval výkon 34 kW (47 k) pri 4500/min a krútiaci moment 87 N.m pri 3000  in. V spojení so synchronizovanou štvorstupňovou prevodovkou umožňoval dosiahnuť najväčšiu rýchlosť 105-110 km/h pri prevádzkovým podmienkam adekvátnej spotrebe 11 litrov na 100 km.

Zákazníci si mohli vyberať z radu variantov: trojdverových pick-upov v dvoj- až osemmiestnom usporiadanie, vbyhoovenie s plátennou strechou alebo pevnou strechou z plastov, ďalej vozidlo STW (kombi) či plážový variant. Vozidlá Trekka, ponúkané tiež pod označením Škoda Trekka, boli dlhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785-2040 mm. Samotný automobil vážil 920-980 kg, užitočná hmotnosť dosahovala 450-500 kg. V období 1966-1972 vznikli takmer tri tisícky automobilov Trekka, zrejme historicky prvého automobilu, navrhnutého a vyrobeného na Novom Zélande. K exportným trhom patrila Austrálie, Fidži, Samoa a Vietnam. Podobný koncept použila automobilka ŠKODA aj v Pakistane, kde sa v máji 1970 rozbehla výroba podobného ľahkého úžitkového vozidla Skopak (Škoda-Pakistan). Vozidlá značky ŠKODA sa na Novom Zélande úspešne predávajú aj dnes, rovnako ako v Austrálii a na ďalších 100 svetových trhoch.

Škoda Média Services (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov