Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Nissan: nový charakter mobility

Už to nie ja taká utópia, ako donedávna: autá, ktoré posádku len vezú a nepotrebujú vodiča už reálne fungujú. Ich existencia však vyvoláva mnoho motázok, na ktoré odpovede zatiaľ nepoznáme.

Technológia autonómnej jazdy (AD) prináša nielen pokrok a nový charakter mobility, ale aj otázky, na ktoré je nevyhnutné odpovedať. Napríklad: Ako sa vodiči naučia autonómnym vozidlám dôverovať? Ako budú tieto vozidlá komunikovať s vodičmi a ako ich upozornia na prítomnosť ďalšieho vozidla na ceste? Čo budú vozidlá robiť, keď začnú v premávke identifikovať okolité predmety, dopravné značky a ďalšie prvky, ako je napríklad vodorovné značenie jazdných pruhov?  Pre budúcnosť autonómnej jazdy je najdôležitejšia jej spoločenská prijateľnosť.

Takasi Sunda aut jazda        aut jazda 3

Takaši Sunda (zástupca generálneho riaditeľa oddelenia vývoja technológií pre autonómnu jazdu v spoločnosti Nissan) a jeho konštruktérsky tím už vďaka práci na technológii komunikácie vodiča s vozidlom odpovede na tieto otázky poznajú. Vo svete plnom osobných elektronických zariadení sa už s podobnou technológiou stretávame mnohokrát denne  —  pri dotykových obrazovkách chytrých telefónov, počítačov, ale napríklad i domácich kávovarov. Táto technológia je zásadná aj pre osobné vozidlá, kde sa bez nej nezaobídu prístrojové panely, dotykové obrazovky navigácie ani funkcia parkovacieho asistenta.

Nové technológie

Sunda a jeho tím pracujú na širokej škále nových technológií, ktoré budú s vodičmi lepšie komunikovať. Vďaka tomu vodiči získajú k svojim vozidlám väčšiu dôveru. Situácia je o to zložitejšia, že výskumníci musia prihliadať na mnohé faktory, medzi ktoré patrí nielen pohlavie, vek, miera skúseností, terén, kultúra,  ale dokonca i variabilita pravidiel cestnej premávky v rôznych krajinách. „Špecifiká cestnej premávky sú v rôznych krajinách sveta veľmi odlišné. Vo Francúzsku vodiči motocyklov často využívajú diaľnice a v Spojených štátoch sa napríklad jazdí vpravo, zatiaľ čo vo Veľkej Británii vľavo,“ hovorí Sunda. „Z individuálneho i kultúrneho hľadiska tak existuje mnoho vecí, ktoré je nutné vziať do úvahy. Riadenie je niečo veľmi osobné a jedinečné. Preto je nutné zhromaždiť toľko možných uhlov pohľadu, koľko len bude možné,“ uvádza a dodáva: „Pochopenie rozdielov a ich rešpektovanie sa tak stáva kľúčom k úspechu. Pretože to však na prvýkrát nemusí byť úplne zrejmé, je potrebné položiť si otázku: ‚Ako je možné vybudovať dôveru nejakým univerzálnym krokom?‘“ Nájsť tú správnu rovnováhu, pričom Sunda považuje za zásadnú hodnotu prehľadnosť.

 Rozhranie komunikácie

S rozvojom autonómnej jazdy sa musí súčasne rozvíjať i rozhranie na komunikáciu vodičov s ich vozidlami. Hneď ako totiž začnú vozidlá zhromažďovať údaje nevyhnutné pre nové funkcie autonómnej jazdy, bude potrebné, aby systémy vedeli rozpoznať celý rad situácií a dokázali na ne aj zareagovať. A čo viac, nové technológie budú musieť vedieť získané údaje rýchlo a ľahko pochopiteľným spôsobom odovzdať vodičovi. „Chceme, aby s používaním technológií na autonómnu jazdu nemali problém ani zákazníci, ktorí si vozidlo Nissan kúpia prvýkrát,“ vysvetľuje Sunda. „Všetko musí zostať jednoduché.“ Vodiči budú musieť vedieť, aké údaje vozidlo zhromažďuje a  —  čo je ešte dôležitejšie  —  ako bude vozidlo pomocou týchto údajov zaisťovať bezpečnú a pohodlnú jazdu.

Predstavte si situáciu, že prechádzate do vedľajšieho pruhu a náhle sa k vám v tomto pruhu začne približovať iné vozidlo. Ako vám vozidlo túto dôležitú informáciu oznámi a ako na ňu samo zareaguje? Ďalším príkladom je jazda po meste, keď vám pri odbočovaní môže spoza rohu vstúpiť na vozovku chodec, ktorý prechádza na druhú stranu ulice. Čo vám má v takejto chvíli vozidlo oznámiť? V takýchto situáciách je nutné vodiča informovať,  ale súčasne nesmie dôjsť k zahlteniu  vodiča informáciami. „Je nesmierne dôležité správne vyvážiť objem údajov, ktoré vozidlo sleduje, a množstvo informácií, ktoré potom odovzdá vodičovi,“ vysvetľuje Sunda.

Nová výzva

Autonómna jazda nepochybne zmení vzťah vodičov k ich vozidlám. Ide však o výzvu, pre ktorú akoby sa Takaši Sunda narodil. Skôr ako prišiel pred 16 rokmi do spoločnosti Nissan, pracoval na vývoji rozhrania človek – stroj v oblasti letectva. V tejto pozícii ťažil zo spolupráce so skúsenými pilotmi, ktorí mohli okrem pilotáže strojov ponúknuť i názory týkajúce sa ich dizajnu.

Pri projekte autonómnej jazdy sa členovia tímu pána Sundu môžu tiež oprieť o svoju vodičskú prax. Sunda však rýchlo dopĺňa, že jeho vlastná vodičská skúsenosť sa, samozrejme, nemusí zhodovať s praxou, ktorú za volantom prežívajú ostatní vodiči. Pre jeho tím je nakoniec veľkou odmenou už to, že dostal šancu podieľať sa na zmene obrazu budúcnosti riadenia. S tým, ako budú mať vozidlá stále viac autonómnych funkcií, zmení sa podľa Sundu prevratne i spôsob interakcie vodičov s takýmito vozidlami. „Tá zmena sa už začala,“ hovorí. „Meníme vzťah vodičov k ich vozidlám  —  a s ním i vodičskú prax ako takú.“

Nissan (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov