Jazdili sme na novej generácii modelu Mazda3!
Mazda3 na trh prichádza v modelovom roku 2017. O tom, aké novinky prináša, sme sa boli presvedčiť v Barcelone. Hlavným motívom zmien je vylepšenie jazdných vlastností, pohodlia vodiča a radosti zo šoférovania.
Začnime dizajnom, hoci ten nebol v tomto prípade centrom našej pozornosti. Mazda3 totiž stále pôsobí sviežo a moderne. Prepracované sú nárazníky, predná maska, predné reflektory, ktoré môžu byť podľa stupňa vybavenia kompletne osadené modernou LED technikou. Do spätný zrkadiel sú po novom integrované aj smerové svetlá. Auto ako také pôsobí vyvážene, či už z pohľadu proporcií, alebo dizajnu jednotlivých častí karosérie.
Podobne konštruktéri postupovali aj v prípade interiéru. Nový je volant, ktorý okrem vyhrievania dostal optimalizované rozmiestnenie ovládacích prvkov. Medzi prednými sedadlami by ste márne hľadali klasickú parkovaniu brzdu. Nahradila ju, žiaľ, elektrická. Príjemnou novinkou je výklopný plnofarebný head-up displej. Zobrazuje všetko potrebné, teda dopravné obmedzenia, aktuálnu rýchlosť, nastavenie tempomatu a tiež piktogramy z navigačného systému. Vodič tak má všetky dôležité informácie v priamom zornom uhle a nemusí ich hľadať na centrálne umiestnenom displeji multimediálneho systému.
Ďalší balíček noviniek automobilka pripravila v oblasti pohonu. Určite najzásadnejšou je funkcia G-Vectoring Control, ktorej úlohou je optimalizovanie stability vozidla pri prejazde zákrut. V praxi to funguje tak, že riadiaca elektronika upravuje dávkovanie krútiaceho momentu motora počas prejazdu zákruty. Systém dokáže upravovať krútiaci moment o 30 Nm čo je dosť na to, aby vozidlo prešlo zákrutou čistejšou stopou. Popri tomto efekte dochádza aj k znižovaniu odstredivých síl, čo vplýva na nižšiu únavu vodiča.
Ako prvú som si na testovacie kilometre prevzal Mazdu3 s benzínovým dvojlitrom s maximálnym výkonom 121 kW (165 k) v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Vrcholná motorizácia robí z auta ochotného atléta, ktorý svojimi schopnosťami ulahodí aj športovo založeným vodičom. Už večer som si však robil chuť na to, čo ma čakalo ráno. Kombináciu benzínového dvojlitra s maximálnym výkonom 88 kW (120 k), ktorý spolupracuje s klasickým šesťstupňovým automatom. Musím povedať, že sa mi táto kombinácia páčila ešte viac, než tá predchádzajúca. Na rozdiel od minulej generácie totiž prevodovka dostala športový mód. A ten má, na rozdiel od mnohých konkurentov, nielen na okrasu. V štandarde auto jazdí mäkko a pohodlne, čo oceníte pri posúvaní sa v hustej mestskej premávke. Prevodovka radí plynulo, podvozok zvláda aj prejazd väčších nerovností. Potom prídu na rad kľukaté okresky a diaľnica. Malým tlačidlom si auto zmeníte na ochotného športovca, prevodovka okamžite podradí, motor na plyn reaguje podstatne ochotnejšie, a tak si poctivý objem tohto agregátu užijete plnými dúškami. Dovolím si preto povedať, že si s touto kombináciou kupujete takpovediac dve autá v jednom.
K podrobnejšiemu popisu technických noviniek a jazdných vlastností sa, verím, čoskoro vrátime počas klasického redakčného testu. Prvé kilometre mi však potvrdili to, čo som od tohto auta očakával. Mazda sa aj naďalej zanovito drží svojich predstáv o tom, ako by malo poriadne auto jazdiť. Neberie do úvahy aktuálne módne trendy, neexperimentuje s usporiadaním a charakterom interiéru. Centrom jej pozornosti je aj naďalej vodič. A takto je to dobre.
Text: Peter Lacena, foto: archív
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov