Toyota Corolla: 50 rokov v službách motoristov
Toyota Corolla má na svojom konte niekoľko prvenstiev. Je to najdlhšie predávaný model na svete, ktorý sa predáva neprerušene už 50 rokov.
Pred 50 rokmi, v roku 1966, predstavili v Japonsku zástupcu nižšej strednej triedy, model Corolla. Málokto si vtedy uvedomil, že sa práve zrodila žijúca legenda, ktorá bude najdlhšie predávaným automobilom na svete.
Odvtedy predala Toyota vo viac ako 150 krajinách sveta už viac ako 44 miliónov kusov modelov Corolla. To je dôkaz o jej úspechu a kvalitách. Na začiatku bola Corolla navrhnutá ako dvoj- a štvordverový automobil.
Bol to model, ktorý navrhli pre bežných ľudí (obdobne ako o niečo neskôr Volkswagen Golf), ale zároveň mal pokrokové technológie z drahších vozidiel. Netradične umiestnená radiaca páka na podlahe dovtedy inklinovala k drahším automobilom.
Predné samostatné sedadlá poskytovali prijateľné pohodlie a zadná lavica bola prirovnávaná k pohovke v obývačke. Zvýšená strecha prispela k priestrannému interiéru. Názov Corolla pochádza z latinskej terminológii „koruna kvetov“.
Japonci predpokladali, že automobil bude „kvitnúť“ v záplave bežných konkurentov. Do troch rokov tak bola najpredávanejším automobilom v Japonsku a predaje rýchlo napredovali aj na trhoch v USA alebo v Európe.
Toyota v roku 1966 otvorila novú továreň Takaoka v prefektúre Aichi, ktorá bola určená výhradne pre novinku Corolla. O 2 roky neskôr sa produkcia začala v Austrálii a Malajzii. Od roku 1965 do 1968 Toyota zvýšila objem ročnej produkcie z 480 tisíc kusov na 1,1 milióna vozidiel, čomu dopomohla práve Corolla.
V Európe ju predstavili v apríli 1967. Od roku 1994 začala výroba v Turecku. Na vývoz do Severnej Ameriky odišla prvá Corolla v roku 1968 a už po 4 rokoch sa predal kus s poradovým číslom 1 milión.
V roku 1997 sa stala najpredávanejším modelom a v súčasnosti sa vyrába v 16 továrňach po celom svete. V 79-ročnej histórii automobilky pripadá každý 5 vyrobený model Toyoty na Corollu. Od roku 2002 sa každoročne predá viac ako 1 milión kusov. V minulom roku sa predalo každý deň až 3 670 kusov Coroll vo viac ako 150 krajinách sveta.
1. generácia (1966-1970): Predné zavesenie McPherson, štvorrýchlostná prevodovka a niekoľko rôznych karosárskych verzií, to bola Corolla prvej generácie.
2. generácia (1970-1974): Exteriér prešiel malými zmenami, ale naopak listové pruženie zadnej nápravy prekonalo veľké zmeny. S motorom 2T-G sa Corolla Levin stala po prvýkrát športovejšou alternatívou.
3. generácia (1974-1979): Od roku 1974 nastúpili prísne emisné normy a tak sa Toyota stala priekopníkom v nasadení katalyzátorov. Po prvýkrát bola novinka konštruovaná aj vo veternom tuneli.
4. generácia (1979-1983): V roku 1979 prišla ropná kríza a malé automobily sa zrazu stali populárnejšie. Corolla strávila v aerodynamickom tuneli viac ako 400 hodín. Pod prednú kapotu sa po prvýkrát dostal 1,8-litrový vznetový motor.
5. generácia (1983-1987): Pre mnohých posledná pravá Corolla. Pre svet posledná Corolla s pôvodným usporiadaním FR, teda motor vpredu a pohon zadných kolies. Známa Hachi-Roku (v japončine osem-šesť) bola pomenovaná podľa odkazu ku kódu podvozka AE86. S 1,6-litrovým motorom 4A-GE sa preslávila ako „driftovacia“ mašina obzvlášť v domácom Japonsku. Preslávil ju aj animovaný seriál z prostredia japonských pouličných jazdcov „downhillu“ Initial D. Nová GT86 odkazuje práve na túto generáciu Corolly.
6. generácia (1987-1991): Prvá Corolla s motorom uloženým priečne a pohonom prednej nápravy. Vo výrobe bolo použitých viac ako 2 000 zlepšení od zníženia hluku po mäkšie plasty v interiéri.
7. generácia (1991-1995): Siedma generácia priniesla len drobné zmeny voči predchodkyni so zameraním na spoľahlivosť a bezpečnosť.
8. generácia (1995-2000): Prvá Corolla vyrábaná s dôrazom na ekológiu. Automobil znížil celkový náklady pre majiteľa a predstavoval tichšie a kompaktnejšie vozidlo.
9. generácia (2000-2006): Prvá Corolla navrhnutá a vytvorená v Európe.
10. generácia (2006-2013): Nový dizajnový jazyk z pera Soichiro Okudaira priniesol globálne vozidlo. Inžinieri sa držali pravidla 5 minút, čo predstavovalo čas zákazníka o presvedčení sa kvalít novej Corolly na ich prvej predvádzacej jazde.
11. generácia (2013-): Aktuálna Corolla priniesla Toyote titul najpredávanejšieho vozidla na svete s viac ako 44 miliónmi predaných kusov. Budúcnosť ukazuje, že meno Corolla tak rýchlo z automobilového priemyslu nevymizne.
MM, Toyota
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov