Seat: od šesťstovky k modelom so šiestimi airbagmi
Za posledných 20 až 30 rokov prekonal automobilový priemysel v oblasti bezpečnosti obrovské zmeny. Od systému ABS, cez airbagy až po najnovšie asistenčné systémy, to všetko máme dnes vo vozidlách k dispozícii.
Seat pri tejto príležitosti porovnal svoj prvý malý model 600 s aktuálnou generáciou Ibizy, ktorá v ničom nezaostáva za najmodernejšími modelmi iných výrobcov. Obe vozidlá sú tak „na míle“ vzdialené od seba.
Seat 600 D z roku 1963 nemá okrem airbagov dokonca ani opierky hlavy, ktoré zabezpečujú oporu pre krčnú chrbticu nielen pri náraze zozadu, ale aj pri náraze spredu. Vodičova hlava totiž po náraze a odrazení sa od volantu vracia nekontrolovane do opierky. Tá je tak namáhaná na vyššiu hmotnosť, ako je bežná hmotnosť hlavy.
Najnovšia Ibiza môže mať vo výbave až 6 airbagov, v modeli 600 D nič z toho nenájdeme. Bezpečnostné pásy sú tiež rozdielne. Na začiatku boli vyvinuté ako nenaťahovacie pásy, ku ktorým sa muselo prispôsobiť ľudské telo. Dnes je tomu naopak. Pás sa prispôsobuje telu a v prípade nárazu ho stále obklopuje.
Brzdový systém modelu 600 D má na všetkých kolesách bubnové brzdy, ktoré majú nižší účinok ako brzdový systém novej Ibizy. Rozdielom sú tiež pneumatiky, ktoré majú v súčasnosti širšiu styčnú plochu s asfaltom. Dnes je už samozrejmosťou tiež ABS a ESP.
Ďalším rozdielom je podvozok, lepšie jazdné vlastnosti, karoséria alebo hrubšie dvere. Tie dnes poskytujú ochranu pred bočným nárazom vďaka rôznym výstuhám, ktoré sú v nich integrované. Ďalšou kapitolou budú systémy, ktoré dokážu predvídať. Bezpečnosť tak prešla „míľové“ kroky a nedá sa jej odškriepiť fakt, že vďaka nej sa zachránili milióny ľudských životov.
MM, Seat
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov