Honda CB500X: do koča aj do voza
Honda CB500X vám umožní oboje: pretekať sa mestskou zápchou aj si vyraziť na výlet! Drsný vzhľad skrýva nenáročného a poslušného spoločníka.
Podobne ako v osobných autách rastie segment crossoverov a SUV, tak aj medzi motocyklami majú v ostatnom období čoraz väčší úspech cestné endurá. Jedným z takých je aj Honda CB500X, ktorá do sezóny 2016 vstúpila s viacerými novinkami. Bočné panely dostali drsne pôsobiaci polep imitujúci stopu po pneumatike a polepy sa objavili aj na obvode ráfikov diskov kolies. Nový je aj svetlomet (nielen tvarovo, ale klasické halogénové žiarovky nahradila LED technológia), predsunutý nos dostal agresívnejšie tvary pripomínajúce klepetá roháča a veterný štít sa zväčšil o zhruba 100 mm do výšky, aby jazdcovi poskytol lepšiu ochranu pred náporovým vetrom. LED svetlá majú široký svetelný kužeľ s dobrým dosvitom, najmä stretávacie svetlá. Presne definovaný kužeľ mi však v zákrutách vedel občas zavariť. V niektorých situáciách som totiž zákrutu jednoducho nevidel. Rovnako aj zadné skupinové svetlá dostali LED technológiu. Škoda, že ochrana motora, resp. výfuku spredu je v skutočnosti iba plast. Novinkou je tiež nastavovanie polohy brzdovej páčky v piatich krokoch. Podľa mňa by si však takéto nastavovanie zaslúžila aj spojková páčka. Samotné brzdy majú citlivý nástup a dobrú účinnosť. Samozrejmosťou je ABS, ktoré sa dodáva v sérii.
Všestranný
Na motorke je výborný posed. Telo je vzpriamené, kolená – vzhľadom na veľkosť motocykla – sú však trochu viac skrčené. Vďaka úzkej stavbe motorky ju viete dobre obopnúť stehnami a zo sedadla, ktoré je vo výške 810 mm, ľahko dočiahnete na zem. Úzke riadidlá vám zasa umožnia, aby ste sa poľahky prepletali medzi autami a veľké zrkadlá vám dajú istotu pri zmene jazdného pruhu. K tomu všetkému si pripočítajte nízku hmotnosť (196 kg), poslušný podvozok a dostanete, že sa CB500X ľahko ovláda. Stačí mu naznačiť, že ho chcete položiť do zákruty a ono si do nej ľahne samo. Azda najdôležitejšou novinkou je nastaviteľné predpätie predných tlmičov a nové naladenie zadného odpruženia. V základnom nastavení je podvozok príjemne mäkký, presne ako má mať cestovné enduro. CB500X je všestranný stroj, s ktorým sa môžete prepletať mestskými zápchami, ale rovnako sa s ním môžete vydať na výlet, trebárs aj mimo spevnených ciest. Tomu zodpovedá aj mierne zväčšená palivová nádrž (17,5 l), vďaka ktorej dojazd presahuje hranicu 500 km. S motorkou sa dá totiž jazdiť v priemere za 3,5 l/100 km, a to sa ani nemusíte obmedzovať. Na palubnom počítači však chýba teoretický dojazd, čo je škoda, pretože keď už elektronika má k dispozícii množstvo paliva, aktuálnu a priemernú spotrebu, tak už jej chýba iba jeden jediný krôčik k určeniu dojazdu. Testovaný stroj mal z originálneho príslušenstva horný kufor s objemom 35 litrov a bočné kufre (každý mal 29 l, no tieto nie sú na fotkách).
Už od osemnástich!
Na pohon slúži vodou chladený radový dvojvalec s objemom 471 cm3 a výkonom 35 kW (47,6 k). To znamená, že na tomto stroji môžete jazdiť aj s vodičským oprávnením skupiny A2, teda už od 18 rokov. Motor má veľmi peknú otáčkovú charakteristiku. Pekne potiahne už z nízkych otáčok – nemá problém ani v okolí 2 000 ot.min-1, najlepšie sa cíti za 3 000 a ide až k červenému poľu, pritom výkon krásne rastie (v hornom spektre by som povedal, že až exponenciálne) až do červeného poľa, ktoré sa začína za 8 500 ot.min-1. Chod motora sprevádza pekný zvuk výfuku. Zaujímavé je, že vibrácie dvojvalcového motora necítite v sedadle ani v riadidlách, ale len v kolenách a stehnách, keď silnejšie obopnete motorku. Prevodovka je odstupňovaná na krátko, jednotlivé prevody zapadajú hladko.
Čo treba uznať: Šikovný svižný stroj do každého prostredia.
Čo nám chýbalo: Údaj o dojazde na palubnom počítači.
Čo nás prekvapilo: Ani po dlhšej jazde z neho nebolí zadok.
Honda CB500X ABS
Cena (základ/test): 5 990/7 324 €, záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Motor : kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 471 cm3, max. výkon 35 kW (47,6 k) pri 8 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 43 Nm pri 7 000 ot.min-1. Emisie CO2 n. u. g/km.
Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za n. u., vmax=175 km/h, spotreba výrobca/test 3,4/3,5 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: Juraj Hrivnák a autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov