Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Opel: nový lodný motor

Opel nezačína s výrobou lodí, ako by mohol názov článku napovedať. Automobilka však skúša preraziť na poli vodnej dopravy s novým vznetovým motorom.

Opel pripravil pre výrobcu lodí Cimco Marine AB nový motor, ktorý poznáme z osobných vozidiel. Tento trend, pri ktorom výrobca implementuje motor z automobilov do lode, je dosť nezvyčajný.

Manažér predaja Opel, Alex Thielemans, podotkol, že OXE Diesel (názov motora pre lode) je dokonalým príkladom úspešných produktov značky Opel v rôznych odvetviach. Motor OXE vyrábajú v domácom Nemecku.

Pre námorné účely potrebuje opravy každých 200 odpracovaných hodín. To je v porovnaní so zážihovým motorom, ktorý potrebuje servis každých 100 hodín, značná úspora. Generálna oprava je potrebná po 2 000 hodinách práce.

Opel OXE motor Opel OXE motor

Lodné motory sú vystavované väčšiemu namáhaniu, ako pohonné jednotky v osobných alebo nákladných vozidlách. Väčšinu času totiž pracujú na plný výkon. V takomto režime spáli OXE motor približne 43 litrov nafty za hodinu.

Pre porovnanie zážihový dvojtaktný motor spáli v rovnakom režime o 42 % paliva viac (73 litrov za hodinu). Nová pohonná jednotka znižuje hlučnosť voči predchodcom a preto je vhodný aj pre hlbinný rybolov, záchranné misie alebo lov rýb v plytkých vodách.

V súčasnosti už takýto motor používa škótska firma na lososovej farme. Ďalšou výhodou je nehorľavé palivo. Niektoré prístavy už totiž zakazujú prevádzku lodí so zážihovým motorom pre potenciálne riziko požiaru.

Opel OXE motor Opel OXE motor

OXE motor vychádza z dvojlitrového motora, ktorý poznáme z osobných vozidiel Opel Cascada, Insignia alebo Zafira. Ponúka maximálny výkon 147 kW (200 k) a krútiaci moment 400 Nm pri 2 500 ot./min.

Intenzívne testovanie OXE motora prebiehalo 3 roky do konca minulého roka. Spoločnosť Cimco Marine testovala niekoľko automobilových vznetových motorov. Výhoda pohonnej jednotky od Opla je jej robustnosť.

Motor má suchú kľukovú skriňu, ktorá zaručí dostatok oleja v dôležitých ložiskách pri rôznych prevádzkových podmienkach. Výhodou je tiež uzavretý chladiaci systém, ktorý nie je namáhaný slanou vodou.

MM, Opel

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov