Opel Astra Sports Tourer: do posledného písmenka
Opel Astra Sports Tourer je pripravený na každodenný aj športovo-oddychový život svojho pána a celej jeho rodiny.
Kompletnú galériu fotografií nájdete v rubrike Galérie.
Už pár rokov je v móde lifestyle a všetko, čo s tým súvisí. Výrobcovia áut sa tomu tiež prispôsobili – doslova zasypali trh autami takých kategórií, ktoré donedávna vôbec neexistovali alebo boli minoritnými – kupé-sedany, crossovery, väčšie či menšie SUV, SUV s karosériou kupé. A nielen to, prispôsobili sa aj označovaním svojich modelov. Opel napríklad už s predošlou generáciou Astry (Astra typu J sa objavila v roku 2009 a kombi v nasledujúcom roku) dal zbohom Caravanom. Presnejšie povedané označovaniu kombi verzie prívlastkom Caravan. Nahradil ich oveľa modernejším a trendovejším Sports Tourer. Až aktuálna generácia (Astra s kódovým označením K) však do posledného písmenka naplnila spomínané označenie Sports Tourer. Až ona je totiž športová takmer do poslednej kostičky (výzorom aj jazdnými vlastnosťami, obzvlášť so silnejšími motormi) a tiež vhodná na turistiku (priestorovou ponukou, komfortom odpruženia, odhlučnením atď.).
Preč s obrími diskami!
Rovnako ako hatchback, aj kombi pôsobí ľahko a športovo – omnoho ľahšie a športovejšie ako predošlá generácia. Testovaný model v červenej farbe doslova dráždi zmysly človeka. Krásnym detailom je pochrómovaná lišta, ktorá definuje horný okraj bočných okien a opticky predeľuje aj C-stĺpik. K sexepílu testovaného exemplára prispievali aj maticové LED svetlomety, aj skupinové zadné svetlá s technológiou LED. Kvitujem a inžinierom Oplu dávam obrovské plus za to, že konečne pochopili, že nepotrebujú 20-palcové kolesá, aby auto vyzeralo dobre. Testovaný model jazdil na 17-palcových kolesách a vôbec nevyzerajú, žeby boli zapadnuté.
Turistický
Prístrojová doska je, pochopiteľne, identická s hatchbackom. V našom prípade bola v čiernej farbe s dekoračnými prvkami v čiernom klavírnom laku a pochrómovanými lištami. Dominantným je 8-palcový dotykový displej, cez ktorý ovládate väčšinu funkcií. Tie dôležitejšie a často používané však majú aj vlastné hardvérové ovládanie. Pri konfigurácii sa však zrejme stala chyba, pretože testované vozidlo malo jednozónovú manuálnu klimatizáciu. Tá absolútne nereflektovala zvyšok výbavy vozidla. Rozdielom v porovnaní s hatchbackom je otočný ovládač na výplniach dverí, ktorým môžete regulovať, do akej výšky (3/4 alebo max.) sa majú otvárať piate dvere (ak sú elektricky ovládané), resp. si môžete deaktivovať elektrické ovládanie. Mimochodom, testovaný model mal aj bezkontaktné otváranie piatych dverí kopnutím popod zadný nárazník. Nesmiete však stáť príliš blízko (vtedy elektronika vetuje vašu požiadavku a piate dvere neotvorí, aby vás nimi nevyfackala) ani príliš ďaleko (vtedy snímače nezachytia vašu nohu). Ideálne je, ak stojíte pri pravej strane cca pol metra od auta. Mimochodom, batožinový priestor má v základnom usporiadaní 540 dm3. Nie je to najväčšia hodnota medzi konkurentmi, ale v tejto hodnote nie sú zahrnuté žiadne výklenky ani tajné schránky. Preto je samotný kufor vzhľadom na kubický tvar dobre využiteľný. A keby opierky zadných sedadiel boli nastaviteľné a dali by sa vzpriamiť do kolmej polohy, tak by tá využiteľnosť bola ešte lepšia. Kotevné oká sú v bokoch, takže reálne môžete využiť celú plochu dna kufra. Pod dnom môže byť plnohodnotná rezerva, no naše vozidlo tam malo opravnú súpravu. Samotné dno je zhruba v úrovni nakladacej hrany, čo uľahčuje nakladanie a vykladanie ťažších vecí. Zaujímavosťou sú zadné sedadlá delené v pomere 40:20:40 (za príplatok). Cez obvyklý otvor ledva prestrčíte jedny lyže, tu však s prehľadom štyri páry. A ešte sa štyria pohodlne odvezú. Zadné sedadlá môžete sklápať aj odzadu a po sklopení operadiel vznikne prakticky rovná podlaha. V skutočnosti je tam mierny uhol, ale po zaťažení zmizne. Škoda len, že konštruktéri nemysleli na to, kam s priečkou s roletou, keď si sklopíte operadlá.
Testovaný model mal za pomoci ortopédov vyvinuté predné sedadlá AGR nastaviteľné v 8 smeroch s možnosťou predĺženia sedáku, potiahnuté kožou, ventilované a vyhrievané. Vodičovo malo navyše pamäť dvoch polôh, prifukovanie bočných výplní a tiež o masážnu funkciu. Podotýkam, že masáž v podaní Astry nie je len vysúvanie a zasúvanie bedrovej opierky, ale skutočné sekvenčné masírovanie bedrovej časti viacerými „rukami“ na väčšej ploche. Aj krajné zadné sedadlá sú tvarované, takže podržia v zákrutách. Okrem toho sú vyhrievané a majú kotevné oká ISOFIX. Vo výbave nechýbajú prvky, ktoré zvyšujú komfort a bezpečnosť. Za všetky spomeňme maticové LED svetlá, automatický parkovací systém, predkolízny systém, stráženie áut v mŕtvom uhle, pomoc pri udržaní sa v jazdnom pruhu.
Športový
Základom športového charakteru je, samozrejme, podvozok. Astra Sports Tourer sa spolieha vpredu na klasiku, teda na zavesenie typu McPheron, a vzadu na jednoduchú nápravu s torznou priečkou a vlečenými ramenami, avšak doplnené o Wattov priamovod. Toto je riešenie je jednoduchšie, lacnejšie a najmä priestorovo menej náročné ako multilink, no funguje geniálne. Mechanizmus Wattovho priamovodu zabezpečuje, že si kolesá v zákrutách zachovávajú lepšiu polohu voči vozovke, a teda aj väčšiu styčnú plochu. V reálnom živote to vnímate tak, že auto drží stopu až do krajností a ani na rýchlu zmenu smeru nereaguje nepredvídateľnými zradnými pohybmi. Pritom vám navažovanie karosérie dáva pocit istoty, že máte svoje auto pevne v rukách. Vždy viete, čo sa s ním deje, ľahko ho korigujete. Takže z rodinky nevytrasie dušu. Naopak, nerovnosti prechádza veľmi pekne a aj úroveň odhlučnenia závesov je dobrá. Akurát sa mi zdalo, že by si podbehy zaslúžili lepšie odhlučnenie. Celkom zreteľne som totiž počul kamienky odletujúce spod pneumatík.
Nadstavbou športového charakteru nášho vozidla bol 1,6-litrový diesel preplňovaný dvoma turbodúchadlami. Pri plnom zošliapnutí plynu, resp. po uvoľnení spojkového pedála po radení počas rýchlej akcelerácie síce cítiť mierne oneskorenie motora, no výrazne menšie ako pri jednoturbových motoroch. Navyše, rast výkonu je krajší ako pri jednoturbových motoroch a o výkone ani nehovorím. Tomuto motoru by som pokojne tipoval aj 200 koníkov a v športovom režime ešte viac. Keď sa do toho oprú obe turbá (vo vyšších otáčkach potom preberie na seba prácu väčšie turbo), potom sa kamienky v asfalte môžu báť o svoje miesto. Motor točí zhruba do 4 800 otáčok, v stovke na šestku cca 1 800 ot.min-1. Dodajme, že spomínaný agregát 1,6 CDTi BiTurbo nahrádza pôvodné dvojlitre. Dvoma turbami nielenže eliminuje deficit objemu, ale ho aj prevyšuje. Nielen v absolútnych hodnotách, ale aj v priebehu výkonových charakteristík. A najkrajšie je, že aj v reálnej premávke žerie menej. Ja som pri prevažne dynamickej jazde dosiahol priemer 5,0 l/100 km.
Osobne mám rád „mechanické“ prevodovky, teda také, ktoré majú krátke a presne definované dráhy s citeľným zapadávaním jednotlivých prevodových stupňov. V Astre však prevodovka nie je taká. Má dlhšie dráhy a trochu gumený chod, niekomu to však môže vyhovovať.
Text: Peter Varga, foto: autor
Čo treba uznať: Impozantný záťah motora, nízka spotreba.
Čo nám chýbalo: „Mechanickejšia“ prevodovka.
Čo nás prekvapilo: Skvelý podvozok po všetkých stránkach.
Konkurenti: Volkswagen Golf Variant, Peugeot 308 SW, Toyota Auris Touring Sports, Honda Civic Tourer, SEAT Leon ST.
Opel Astra Sports Tourer 1,6 CDTi BiTurbo S/S Innovation
Cena (základ/test) 13 290/27 010 €
Záruka 5 rokov alebo 150 000 km
Motor
Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 118 kW (160 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 350 Nm pri 1 500 – 2 250 ot.min-1. Emisie CO2 109 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 8,9 s, vmax=220 km/h, spotreba výrobca/test 4,1/5,0 l/100 km.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov